Gå til innhold

Drivere til smartkort-leser i Damn Small Linux

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få en smartkort-leser til å funke i damn small linux. Damn small linux kjører i virtualbox inni windows 7 32bit. Kortleseren bruker visst en driver i windows 7 som heter FTDI.

http://embedded.seattle.intel-research.net/wiki/index.php?title=Setting_up_the_FTDI_USB_drivers

* The FT232BM is included in 2.4.20 and above kernels.

* The FT2232C is available as a download for 2.4.x kernels from http://www.ftdichip.com/Drivers/FT2232CDrivers.htm

For 2.6.x and above kernels the driver is included in the kernel (as ftdi_sio) and can be installed from the kernel source.

Dette burde vel la seg gjøre? Jeg bruker siste versjon av DSL, som er kernel 2.4.31. Jeg husker ikke akkurat hva jeg gjorde men jeg fikk opp en melding som sa at det ikke var noen driver knyttet til usb-devicen i DSL da jeg prøvde å få den igang.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel bare å laste ned, kompilere og laste modulen, det.

Eh, hvis jeg hadde visst hvordan jeg gjorde dette så hadde jeg vel ikke trengt å spørre i utgangspunktet :) Du må gjerne utdype..

(Men hvorfor DSL? Er jo utdatert og primært ment for å få liv i svært gammel/svak hardware..)

Jeg tenkte at jo mindre jo bedre siden det kun er å drive kortleser operativsystemet skal gjøre. Jeg er veldig åpen for andre/bedre forslag.

Lenke til kommentar

Du finner driveren her.

I DSL må du nok logge inn som root for å få administrative rettigheter. Så er det å trekke opp en terminal, navigere til mappen hvor du har lastet ned filen (oftest /home/brukernavn/nedlastinger),

cd /home/brukernavn/nedlastingsmappe

videre må du pakke ut filen:

tar xvfj filnavn.tar.gz

Nå er det viktig at du har det som trengs for å kompilere. Mange distroer har en såkalt "metapakke" som installerer alt som trengs. Her må du nesten søke litt i DSLs forum selv.

Når du har fått på plass det som trengs er resten ganske enkelt.

Gå inn i mappen som ble opprettet da du pakket ut driveren.

cd mappenavn

Videre sakser jeg bare fra ReadMe-filen:

3. Build the driver

make

4. Plug in your ftdi device

5. Check to see if default driver was loaded

lsmod

- you will see ftdi_sio if a driver is loaded

6. Remove the default installed driver

rmmod ftdi_sio

7. Install the newly built driver

insmod ftdi_sio.o

Tada. :)

Hvis dette høres ut som mye jobb kan du prøve med f.eks. Ubuntu 10.04 LTS som lanseres om en drøy uke, men er tilnærmet stabil allerede nå. Der er nok det meste plug&play, men Ubuntu er jo primært tenkt som et desktop-OS som skal brukes daglig, så du kan kanskje føle at det blir litt mye overflødig der om den kun skal kontrollere en kortleser. (Ubuntu finnes i flere "smaker": Standard Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu og nå nylig har det dukket opp en som heter Lubuntu. Google it ;))

Et annet alternativ er Arch Linux som godt på vei er Lego Technics i OS-verdenen. Her begynner du med et svært minimalt system og må bygge på med det du ønsker av programmer, vindusbehandler etc etc. De har dog en veldig fin wiki som tar deg gjennom alt du trenger å gjøre.

Distrowatch.com er en fin side om du ønsker å finne mer om flere distroer. Ellers er Google, som alltid, din venn :)

Lenke til kommentar

Bakker og tukker. Skal se hva vi får til litt seinere idag. Syns ikke det hørtes ut som mye jobb, men jeg blir veldig overrasket om det funker på første forsøk :) Hvis jeg finner ut av kompileringen.. Egentlig så trenger jeg jo ikke noe gui i det hele tatt så arch kan sikkert funke det også.

Lenke til kommentar

Første problem:

Jeg har installert arch linux. Henter driverfilen med wget.

Prøver tar xvfj ftdi_sio.gz.tar og får feilmeldingen bzip2: (stdin) is not a bzip file.

Det tok ikke lang tid før trøbbelet meldte seg :)

Jeg pakket opp filen i windows og wgettet en og en utpakket fil. Da sitter jeg med filene ftdi_sio.c ftdi_sio.h Makefile og Rules.make.

Jeg bruker altså arch linux. Noen hint til hva jeg må gjøre for å kunne kompilere og installere driveren? Kommandoen 'make' gir bare command not found.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje valgt den med en gang under installeringen? :)

Og når jeg har gjort det så skal make funke sånn helt uten videre?

Har det noe å si at jeg har 2 kortlesere koblet til? Vil begge to funke bare jeg legger inn driveren som beskrevet over? Jeg fant ingenting når jeg kjørte 'lsmod', burde jeg det?

Et annet problem, selv om dette ikke er den rette plassen for det.

Jeg kobler til win7-maskinen, som kjører arch i virtualbox, med tightvnc. Tastaturet oppfører seg helt tullete i virtualbox, men funker ellers i win7. Det gjør det umulig å gjøre noe fornuftig i arch. Halvparten av tastene jeg trykker på resulterer i bokstaven 'r', og resten i bokstaven 'i'. Sånn cirka. Kjedelig å måtte stå i et kott med mus og tastatur oppetter veggen for å teste dette her.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Forsøk på å kjøre pacman gir bare error no servers configured for repositoriey.

Fikk lagt til mirrors. Da burde vel alt være i orden? Neida..

Massevis av feilmeldinger når jeg kjører pacman -Sy base-devel:

gcc: /usr/lib/libgomp.a exists in filesystem

osv osv osv bare med andre filnavn.

Errors occured, no packages were upgraded.

Prøver 'make' etterpå og får beskjed om: make: command not found

What gives...

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Ny oppdatering.

Jeg installerte arch på nytt og valgte base-devel i installasjonen. Da fikk jeg med make. MEN det gav meg bare mer feilmeldinger når jeg kjørte make på driveren. Faktisk INGENTING som har fungert så langt. Typisk meg og linux.

Jeg kjørte lsmod, og ftdi_sio dukker opp flere ganger likevel, så jeg antar driveren ligger der fra før.

Jeg kjører lsusb og får opp:

Bus 002 Device 005: ID0403:6001 Future Technology Devices International, LTD FT

232 USB-Serial (UART) IC

Bus 002 Device 004: ID0403:6001 Future Technology Devices International, LTD FT

232 USB-Serial (UART) IC

Jeg forventet at det nå skulle finnes en ttyS0 og en ttyS1, men disse finnes ikke.

Noen som har noen tips å komme med? Setter veldig stor pris på alle som prøver å hjelpe :)

Lenke til kommentar

Det husker jeg ikke. Det var en lang remse med feilmeldinger og til slutt en beskjed om at ting ikke ble utført. Jeg begynte som sagt bare fra begynnelsen av igjen siden det så litt håpløst ut. Lurer på om det var en lang lang remse med invalid arguments eller noe i den duren, som henviste til kode i filen ftdi_sio.c.

Men driverne ser jo ut til å være på plass i arch fra før etter at jeg installerte på nytt og inkluderte base-devel, og til og med knyttet til kortleserene? Jeg skjønner ikke mye av linux, så hvis jeg har misforstått noe så bare si ifra. Problemet nå er at jeg ikke får kontakt med kortleserene. Jeg trodde de skulle dukke opp som ttySx, men det finnes ingen slike devicer. Hva kan jeg gjøre for å få kortleserene i tale?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...