Gå til innhold

Hva er meningen med tanken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Skulle jo tro at meningen med å ha tank i systemet er å oppnå en stor nok mengde med vann som sirkulerer, det er jo tross alt kritisk for ytelsen til systemet, og siden disse små radiatorene ikke har så stor kapasitet (volum) eller har et eget reservoar, så blir det vel nødvendig med en tank i tillegg..

 

Har veldig lite erfaring med vannkjøling til pc, men snakker ut i fra generell teori, f.eks vannkjølingen på en bil.. :roll:

Lenke til kommentar

Hensikten er å gjøre det enklere å fylle systemet med kjølemedium, dernest å ha en viss reserve grunnet naturlig svinn (alle slanger lekker vann over tid - men ikke så mye at det utgjør noen fare). En stor tank gir ikke bedre kjøling enn en liten - det tar bare lengre tid før vannet oppnår driftstemperatur.

En annen er at vanntanken gjør utlufting av systemet mye enklere. Disse tingene er årsaken til at et godt designet vannkjølingssystem bør ha en vanntank - men den trenger slett ikke være stor.

 

Det er nevnt at pumpen kan senkes i vann. Det er forsåvidt et greit argument, men problemet da er at varmen fra pumpen tas opp i systemet - ergo får raddisen ekstra jobb.

 

For øvrig er det en helt vanlig misforståelse at en stor vanntank = bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Ok.. men for meg er det hvertfall naturlig å tro at man må ha en hviss mengde vann for å oppnå no særlig kjøling. Selvfølgelig har jo radiator og vifter mye og si.. Jeg tenker som sånn at jo mer vann man har i systemet, dess bedre kjøling vil man oppnå.. Naturlig nok ikke bare med en større vanntank, alt må jo "stå i stil".. Eller tar jeg helt feil? :shrug:

Lenke til kommentar

Med mindre du har en veeeeeldig diger vanntank stående utenfor PCen med en så stor overflate at den avgir nok varme til å holde en grei driftstemperatur, så tar du nok feil ja. Som yummy sier så tar det bare lenger tid å oppnå driftstemperatur. Kan jo være en fordel hvis du ikke skal bruke PCen mer enn noen minutter av gangen, men ellers har det liten nytte...

Lenke til kommentar
Med mindre du har en veeeeeldig diger vanntank stående utenfor PCen med en så stor overflate at den avgir nok varme til å holde en grei driftstemperatur, så tar du nok feil ja.

 

Så veldig diger trenger den nå ikke være. Denne her holdt for meg en sommer før jeg klarte å finne en radiator jeg var fornøyd med.

 

SYns nå den var ganske stor jeg da :) Ihvertfall litt for stor til å modde inn i kabbiset.. :roll:

Lenke til kommentar
Med mindre du har en veeeeeldig diger vanntank stående utenfor PCen med en så stor overflate at den avgir nok varme til å holde en grei driftstemperatur, så tar du nok feil ja.

 

Så veldig diger trenger den nå ikke være. Denne her holdt for meg en sommer før jeg klarte å finne en radiator jeg var fornøyd med.

 

SYns nå den var ganske stor jeg da :) Ihvertfall litt for stor til å modde inn i kabbiset.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...