OCSpro Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 For lettere å fylle på algemiddel og nytt vann, og se at vannet går i omløpet sitt? Bedre ytelse m/ eller u/tank? Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Senker man pumpen med i vanntanken vil støyen blant annet bli redusert også Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Skulle jo tro at meningen med å ha tank i systemet er å oppnå en stor nok mengde med vann som sirkulerer, det er jo tross alt kritisk for ytelsen til systemet, og siden disse små radiatorene ikke har så stor kapasitet (volum) eller har et eget reservoar, så blir det vel nødvendig med en tank i tillegg.. Har veldig lite erfaring med vannkjøling til pc, men snakker ut i fra generell teori, f.eks vannkjølingen på en bil.. Lenke til kommentar
EC Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Hensikten er å gjøre det enklere å fylle systemet med kjølemedium, dernest å ha en viss reserve grunnet naturlig svinn (alle slanger lekker vann over tid - men ikke så mye at det utgjør noen fare). En stor tank gir ikke bedre kjøling enn en liten - det tar bare lengre tid før vannet oppnår driftstemperatur. En annen er at vanntanken gjør utlufting av systemet mye enklere. Disse tingene er årsaken til at et godt designet vannkjølingssystem bør ha en vanntank - men den trenger slett ikke være stor. Det er nevnt at pumpen kan senkes i vann. Det er forsåvidt et greit argument, men problemet da er at varmen fra pumpen tas opp i systemet - ergo får raddisen ekstra jobb. For øvrig er det en helt vanlig misforståelse at en stor vanntank = bedre ytelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Ok.. men for meg er det hvertfall naturlig å tro at man må ha en hviss mengde vann for å oppnå no særlig kjøling. Selvfølgelig har jo radiator og vifter mye og si.. Jeg tenker som sånn at jo mer vann man har i systemet, dess bedre kjøling vil man oppnå.. Naturlig nok ikke bare med en større vanntank, alt må jo "stå i stil".. Eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Med mindre du har en veeeeeldig diger vanntank stående utenfor PCen med en så stor overflate at den avgir nok varme til å holde en grei driftstemperatur, så tar du nok feil ja. Som yummy sier så tar det bare lenger tid å oppnå driftstemperatur. Kan jo være en fordel hvis du ikke skal bruke PCen mer enn noen minutter av gangen, men ellers har det liten nytte... Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Det er nevnt at pumpen kan senkes i vann. Det er forsåvidt et greit argument, men problemet da er at varmen fra pumpen tas opp i systemet - ergo får raddisen ekstra jobb. Få støynivå ned er kanskje vert de 10-20 Wattene en pumpe produserer. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Med mindre du har en veeeeeldig diger vanntank stående utenfor PCen med en så stor overflate at den avgir nok varme til å holde en grei driftstemperatur, så tar du nok feil ja. Så veldig diger trenger den nå ikke være. Denne her holdt for meg en sommer før jeg klarte å finne en radiator jeg var fornøyd med. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Det er en annen liten fordel med tank, som forsåvidt er nevnt før. Den jevner ut temperatur forskjellene i mellom load og idle på en fin måte. Blir mindre termisk "slitasje" på CPU... jeje, flisespikkeri I know Lenke til kommentar
Unix Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 nå spør jeg kanskje veldig dumt.. men hva er peltier?? og er denne vannkjølingsløsningen noe tess med tanke på overklokking?? og kan man bruke disse: gpu, chipsett Lenke til kommentar
EC Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 nå spør jeg kanskje veldig dumt.. men hva er peltier?? og er denne vannkjølingsløsningen noe tess med tanke på overklokking?? og kan man bruke disse: gpu, chipsett Ang. Waterchill: bedøm selv: http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...hill/index.html Og ja; du kan benytte Aquacomputer sammen med Waterchill, bare du sørger for at niplene har korrekt dimensjon (10mm). Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Med mindre du har en veeeeeldig diger vanntank stående utenfor PCen med en så stor overflate at den avgir nok varme til å holde en grei driftstemperatur, så tar du nok feil ja. Så veldig diger trenger den nå ikke være. Denne her holdt for meg en sommer før jeg klarte å finne en radiator jeg var fornøyd med. SYns nå den var ganske stor jeg da Ihvertfall litt for stor til å modde inn i kabbiset.. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Med mindre du har en veeeeeldig diger vanntank stående utenfor PCen med en så stor overflate at den avgir nok varme til å holde en grei driftstemperatur, så tar du nok feil ja. Så veldig diger trenger den nå ikke være. Denne her holdt for meg en sommer før jeg klarte å finne en radiator jeg var fornøyd med. SYns nå den var ganske stor jeg da Ihvertfall litt for stor til å modde inn i kabbiset.. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 digg med en radiator som også funferer som vanntank. et lite reservoar på toppen med lokk Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Joda er litt størrelse på den, men jeg posta bildet for å vise at en "veeeeeldig diger" vanntank ikke nødvendigvis vil si en varmtvannstank eller noe sånnt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå