SteppWolf Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Kona pendlet 80km daglig til og fra jobb siste 8,5 måneder i 2009. Fra arbeidsgiver har hun mottatt godtgjørelse for dette på lønna, ca. 3000,- pr mnd som er trukket skatt av på lik linje med den vanlige lønna. Jeg lurer på to ting: 1. Skal jeg trekke ifra beløpet 3000kr x 8,5 = 25500kr fra lønnsinntekten som er oppført i Selvangivelsen? 2. Og/eller føre opp reisefragrag i post 3.2.8? Er det slik at Reisefradrag må overskride Minstefradraget for at det skal gi uttelling på skatten? Forvirret! Takk for raske svar! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 1) Du kan ikke trekke det fra i inntekten. All inntekt, også denne type frynsegode, er skattepliktig. 2) Du kan føre opp Reisefradrag i 3.2.8 etter de regler som står som står i rettledningen. Dette er uavhengig av om arbeidsgiver har "gitt stønad". Lenke til kommentar
SteppWolf Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Takk for svar! Vet du noe om dette med reisefradrag kontra minstefradrag? Kommer reisefradrag i tillegg til minstefradrag? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Hvis du snakker om generellt minstefradrag har ikke dette noe med reisefradraget å gjøre. - Reisefradraget er satsen * km * 285 - og kommer du over minstesatsen får du fradrag. (tror grensen for når du kommer over minstesatsen er ca 20km, så det er ikke noe problem her) Endret 20. april 2010 av kjetilkl Lenke til kommentar
SteppWolf Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Ja jeg mente minstefradraget på 70350 kr. Mener jeg leste i Dine Penger at reisefradraget må overskride minstefradrag for at det skal være noe vits å føre opp i selvangivelsen. Det er STOR mulighet for at jeg har mistolket dette da.. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Nei det er "eget minstefradrag" for reisefradraget - det står oppført der du fører inn (rundt 12.000 hvis jeg ikke husker feil) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå