Gå til innhold

Største enkelthendelse i musikken?

mrDave

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et skoleprosjekt om musikk.

Det handler om hva jeg synes er den støre hendelsen i musikkens historie?

Da jeg ikke bryr meg om musikk tenkte jeg å spørre her.

Så hva synes dere er den største hendelsen?

Bryr meg ikke om emo musikk så ikke kom med forlsag om det.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den siste setningen kunne du vel spart deg ? O.o Tror alle de store hendelsene skjedde leeeenge før noen viste hva emo var.

Altså.. Rock around the clock, fra 1954 var jo det som gjorde rockesjangeren allmenn kjent. Markerer overgangen fra jazz og viser, og leser du deg opp på kinofilmen "rock around the clock" så er der mye snadder å hente.

Elvis på 60-tallet er stort, og the beatles, men grunnen til at desse slo igjennom var at de var hvite. Dersom rock and roll ikke hadde hett nettopp "rock and roll", hadde det hett "Chuck Berry" !! Johnny be good kom før elvis etc. Du kan også se litt på Jerry Lee Louis

lykke til :)

Lenke til kommentar

Største enkelthendelse?

Urfremføringen av Vårofferet i Paris, Mai 1913, er i hvert fall en klassiker. Vårofferet satte standarden for en ny modernistisk epoke i musikkhistorien, og revolusjonerte ballett. Sine sterke rytmiske motiv, primitive handlinsscenario, dissonerende lydbilde og flere samtidige tonaliteter, ble utgangspunktet for en mengde viktige strømninger i begynnelsen av det 20. århundre, som tolvtonemusikken og senere serialismen og punktmusikken, og neoklassisismen, de ledende strømninger innenfor modernistisk musikk foruten futurisme og elektrofon musikk.

Selve fremføringen gikk alt fra knirkefritt. Det ble opprør blant publikum og negativ respons og buing kom nesten med en gang, noe som videre utviklet seg til bråk og oppstand og også slagsmål. Selv ikke politiet fikk kontroll over kaoset, som varte til fremføringens slutt.

1830, også i Paris, var enda et viktig år, hvor urfremføringen av Hector Berlioz' Symphonie Fantastique fant sted. Dette var et av de viktigste verkene i romantikken og plasserte seg i starten av en ny romantisk linje - programmusikk. Greia var at hele symfonien ble bygd ut fra en historie om en hjerteknust mann som ruser seg på opium og får ville syner. På mange måter ble dette også kanskje det første psykedeliske musikkstykket. Berlioz brukte en rekke teknikker og ga melodier "roller" (imitasjon). Han understreket også en tendens for den senere romantikken ved å ha heftig instrumentering, og harmonisk sett var han meget ukonvensjonell og brukte dissonanser og avanserte tonale teknikker som en uttrykksmåte som senere ble typisk for den radikale linjen som fulgte ham (Den senere romantikken var delt mellom de radikale og tradisjonalistene).

EDIT: Luigi Rossollos manifest "Støyens kunst" ble utgitt i 1914, og det ble en inspirasjonskilde for en rekke senere bevegelser, spesielt den konkrete musikken som senere avlet den massivt innflytelsesrike Karlheinz Stockhausen og skapte et visst fundament i rocken, og som er tidsriktig og gjeldende selv i dag. Om man fjernet manifestet fra musikkhistorien ville man ikke få noen Dark Side of the Moon med slagkraft, en slapp Tom Waits, en forvirret Coltrane, et platt og uviktig Kraftwerk, et Velvet Underground uten edge, etc.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Gjest member-211562

Her er det nok like mange svar som det er musikkinteresserte mennesker i verden. Jeg holder en knapp på skarptrommeslaget som smeller igang Bob Dylans "Like a rolling stone" den 20. juli 1965.

Sangen brøt ut av singleformateringen, viste verden at rock og stor lyrikk ikke var en motsetning og var en musikalsk kraftsalve som aldri senere har blitt overgått.

Hei.

Jeg har et skoleprosjekt om musikk.

Det handler om hva jeg synes er den støre hendelsen i musikkens historie?

Da jeg ikke bryr meg om musikk tenkte jeg å spørre her.

Så hva synes dere er den største hendelsen?

Bryr meg ikke om emo musikk så ikke kom med forlsag om det.

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...