Gå til innhold

Arv vs Miljø - Inteligens

31 stemmer

1. 1. Hva tror du den største faktor for inteligens er?

• Arv
      20
    • Miljø
      10
    • Vet ikke/ingen formening
      1

Anbefalte innlegg

Forhold nr. 1

Hvis man tar en barn født av to personer med en IQ over 170 og maltplasserer dette barnet midt i Sør-Amerikas jungel i et indianersamfunn. Så lar vi dette barnet bli 40 år for så å ha blitt hentet tilbake til Norge for å holde et foredrag om basic algebra og biologi.

Forhold nr. 2

Hvis man henter et barn født i en indianersamfunn midt i svarte Sør-Amerika og gir barnet til et fosterhjem med suksessrike akademikere. Så lar vi dette barnet bli 40 år for så å be ham holde et foredrag om Matematikk, kjemi, fysikk og biologi.

Hvilket av disse to barna vil ha størst IQ? Og hvorfor? Vil arv ha noe å si i dette tilfelle på intelligens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IQ er vel et samler begrep på logistikk, dog ikke andre typer intelligens...

Men fra en annen tråd er det gitt en påstand hvorav dit talent for holde taler, om du er en suksessrik forretningsmann, kommer med gode forretningsideer ect. Kommer hele og alene fra genetikk. Selv mener jeg dette er absurd..

Lenke til kommentar

IQ er vel et samler begrep på logistikk, dog ikke andre typer intelligens...

Men fra en annen tråd er det gitt en påstand hvorav dit talent for holde taler, om du er en suksessrik forretningsmann, kommer med gode forretningsideer ect. Kommer hele og alene fra genetikk. Selv mener jeg dette er absurd..

Helt enig. Det er absurd og tro dette. En viss betydning har nok de nedarvede egenskapene, men miljø ( samfunnsfaktorer og utdanningsnivå ) har nok også en finger med i spillet.

Jeg vil også hevde at en god porsjon flaks er med i bildet når det gjelder suksess som investor, aksjespekulant, konsern-eier. osv. Noen ganger svinger pendelen rett vei og man får lønn for strevet, andre ganger taper man.

Lenke til kommentar

Mener det er en for stor fokus på arv og ha de rette genene med TV programmet hjernevask i spissen. Er kanskje litt feil å si dette, men å bare fokusere på gener og si det er forklaringen til fattigdom/rikdom er for meg en farlig tankegang..

Jeg tror ikke det var meningen med programmet til Eia. Jeg mener du oppfatter agendaen til Eia litt feil.

Lenke til kommentar

De 7 intelligenser

Nå kan jeg ikke uttale meg om hvorvidt dette er verdt å tro på eller ikke – men begrepet "IQ" er relativt overfladisk da det vanligvis kun setter betegnelse på den logisk-matematiske intelligensen, noe som vil gi et feil innblikk på personen det gjelder. Noen IQ-tester som regnes som profesjonelle, herunder for eksempel Wechsler-testen – menes å gi en fin indikator på den generelle intelligensen hos deltakeren.

Som det kom fram i Hjernevask, barn med høyt akademisk utdannede foreldre tenderer mot en høyere utdannelse selv – samme effekten ser man hos de med mindre akademisk utdannelse. Her er det realistisk å tro at arv og miljø hjemmefra er faktorer som spiller en høy rolle. Det fundamentale for å klare en høy utdannelse ligger muligens i arven, men kan forsterkes eller forminskes ved hjelp av miljø, det tror jeg de aller fleste kan si seg enige i.

Konklusjonen er ikke lett å stadfeste. Siden vi er individuelle når det kommer til dette – vil jeg anta at noen kan ha en fordeling på 30 % miljø, 70 % arv, mens andre kan ha en fordeling på 60 % miljø og 40 % arv. Dette er selvfølgelig spekulasjoner tatt ut i fra det blå, men jeg syns personlig det høres logisk ut.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Definisjonen på intelligens varierer fra samfunn til samfunn. Det å være en meget god sporfinner, jeger og bærplukker betyr relativt lite i de sentraliserte strøka i Norge i forhold til midt i Amazonas-jungelen.

I ditt tilfelle tror jeg barn nr. 2 ville blitt mer "intelligent" i forhold til hva som blir karakterisert som intelligent her i vesten. Grunnen til dette tror jeg at akademikerne hadde påvirket barnet til å utvikle intelligensen til slik dagens vestlige samfunnsstandard.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hentet fra en annen tråd

Ikke alle har like muligheter til å utvikle retoriske evner og selvsikkert kroppsspråk, som er viktig for talere. Alle kan selvfølgelig bli bedre, men noen har et medfødt talent.

Enig i dette utsagnet? Mener selv at ens retoriske evne hele og alene er påvirket og skapt av ytre årsaker, ikke av et retorikk gen..

Lenke til kommentar

Det er for mange usikkerhetsmoment til å si noe sikkert.

Hvis vi antar at ved forhold 1 er like begavet som sine foreldre. (170 i IQ er sykt høyt, da snakker vi på samme nivå som Einstein og andre historiske genier) Vil jeg tro at ungen ved forhold 1 vil bli smartere, tatt med forbehold at han ved det miljøet han lever vil la han utfolde seg fritt. Altså jeg tror at han rett og slett vil finne ut mye f.eks matematikk av seg selv. Men han vil mest sannsynlig ikke lære seg noen naturlover, som ikke har direkte sammenheng med intelligens, det er rett og slett bare pugg. (F.eks klassisk fysikk) Ungen ved forhold 2 ville muligens hatt større kunnskap enn ungen ved forhold 1.

Det er uansett for mange parametre til at vi kan si noe helt sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...