Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer på jobb

pronoob

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jobber for tiden i en lederstilling i fastfoodbransjen.

Har jobbet der i litt over 1 år.

Rundt nyttår ble jeg tilbudt en høyere stilling og ble da sendt på kurs,

når jeg takket ja til stillingen ble det nevnt muntlig, nesten i en bisetning, at jeg når jeg takket ja måtte jeg jobbe der i ett år, pga kostnadene til kurset.

Kostnadene til kurset tror jeg forøvrig ikke var spesielt høye. 4 dager på kurs sammen med ca 20 andre personer.

Merk at jeg ikke har underskrevet noe skriftlig når det gjelder dette.

Både i før og ettertid av dette har det vært konsekvente, og i mine øyne, ganske drøye brudd på arbeidsmiljøloven.

1. Jeg har ikke fått ny kontrakt etter jeg gikk opp i høyere stilling.

2. Den kontrakten jeg har, har vesentlige mangler hva gjelder arbeidstid, stillingsbeskrivelse, lønn (står ingenting om kveldstillegg osv. selv om vi får dette utbetalt).

2. Vaktlister lages for en uke av gangen, og det er ikke skjeldent at man får vite når man skal jobbe (eksempel) mandag 20.mai, den 18. mai.

Altså veldig kort varsel. Selv for oss som er engasjert på fulltid, ikke innkallingshjelp.

3. Det er også standard at eventuelle nye ansatte jobber 2 dager, uten lønn før de får beskjed om de eventuelt får jobben eller ikke.

4. I begynnelsen hadde vi ett verneombud, men personen sa seg opp. Dette verneombudet fikk vi aldri sjansen til å være med å velge, det ble valgt ut av sjefen ut i det hele tatt å forsøke å få til ett valg eller lignende. Etter denne personen sa seg opp (4 måneder siden)

har vi ikke hatt noe verneombud.

5. Dette punktet gjelder virksomhetsoverdragelse, AML kapittel 17.

Vi var i begynnelsen ansatt i enmannsforetak, men alle kontrakter ble overdratt til ett aksjesselskap eid av samme sjefen. Vi fikk bare beskjed om å "skrive under på dette", det ble ikke holdt noe personalmøte eller lignende hvor vi fikk mer informasjon.

6. Har veldig sjeldent personalmøter, har vel vært 3 stykker siden jeg begynte å jobbe her for 14 måneder siden.

Jeg trives også dårlig i jobben, mye pga. at sjefen ikke motiverer meg, stiller meget meget høye krav med lite til ingen form for ros eller takknemlighet når disse nås.

Jeg har nylig fått tilbud om en ny stilling, med faste arbeidstider, 3 ukers vaktlister og generelt bedre vilkår (lønn, arbeidsforhold osv.)

Kan jeg si opp min stilling ved min nåværende jobb til tross for den "muntlige bisetningen" om at jeg må jobbe her ett år, uten at det får noen juridiske konsekvenser for meg?

Takker så mye for svar.

Endret av pronoob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...