Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sliter med å åpne NAT (har NETGEAR) hjelp!

Anbefalte innlegg

har problemer med å åpne NAT, har NETGEAR. jeghar prøvd å loggge inn på routerlogin.com og skru på UPnP men funker ikke. har googla litt og sett at man skal gå på WAN Setup og da NAT filter på open, men det er ikke noe NAT filter der. noen som vet hvordan jeg kan åpne NAT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

routerlogin.com ? normalt logger man seg inn på egen ruter via å skrive dens relative adresse inn i en nettleser, ofte noe sånt som 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 litt avhengig av hva den er satt opp med.

Jeg kjenner ikke netgear menyvalgene utenatt, men om du tar noen screenshots av menyene så skal jeg nok kunne identifisere det du trenger for deg.

Og selvfølgelig (det glemte jeg nesten): www.portforward.com har jo mer eller mindre idiotsikre guider med bilder for oppsett av nesten alle modeller av rutere. Du kan jo sjekke der først.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

takk for svar,

tror routerlogin og 192.168.0.1/192.168.1.1 er detsamme, var hvertfall på begge deler, bare husket ikke den andre adressen. kommer inn på akkurat det samme.

men angående portforward. har vært der og men vet ikke hvilken modell jeg har... hvordan finner jeg det ut?

vent 2 sek såskal jegfikse bilder..'

nvm fant ut hvilken modelljeg har. sjeekker guide på portforward nå

Endret av MrSnafus
Lenke til kommentar

fikk ikke guiden på Portforward til å funke så laster opp bilder nå. sorry at det tok litt tid, måtte lage en presentasjon.

tok bare bilde av alle menuene i advanced

nett1.jpg

nett2.jpg

nett3.jpg

nett4.jpg

nett5.jpg

nett6.jpg

nett7.jpg

Sto under i samme menu som det forrige bilde

nett8.jpg

Endret av MrSnafus
Lenke til kommentar

Det han mente er:

Dersom guiden på portforward ikke fungerte, og gitt at du faktisk har utført prosedyren riktig, så kan det være at feilen ligger i at du har 2 (eller flere) rutere i nettverket ditt.

For eksempel, det som er veldig typisk er at du får et rutermodem fra din ISP (for eksempel en Speedtouch fra Nextgentel, bare for å si noe), men den har ikke trådløs nettverk, og i stedet for å leie en trådløs ruter fra Nextgentel så velger du å kjøpe din egen trådløse Netgear ruter (bare for illusrtasjons skyld)

Da kobles det ofte slik:

Speedtouch -kabel-> Netgear -trådløstog/ellerkablet-> PCer

Problemet i forhold til NATing blir da at du har 2 rutere, og begge må ettes opp NAT på, og da blir det hele litt mer avansert. Du kan ikke da bare fortelle Netgear ruteren at den skal sende signalet til PCen din, for Netgear ruteren mottok aldri det signalet (fordi Speedtouch ruteren ikke visste at den skulle sende signalet til Netgear ruteren da den mottok signalet fra internett (Netgear ruterne er jo ikke direkte koblet til internettet, men via Speedtouchen).

Kort sagt om du har to rutere må du enten:

- NATe portene i Speedtouchen slik at de peker inn mot Netgear ruteren (og du må bruke Netgear ruterens ekstene adresse inn mot Speedtouchen, ikke den interne - det er viktig). Og så må du NATe portne i Netgear ruteren slik at de peker til PCen du skal bruke portene på.

eller

Du kan sette Netgear ruteren i aksesspunktmodus, dvs. å slå av ruterfunksjonen i ruteren kort sagt, slik at Speedtouchen git ut adressene til alle enhetene inkludert PCene, og ikke bare Netgear ruteren. I så tilfelle vil alt styres kun i Speedtouchen og det forenkler hele prosessen.

For å si det enklest mulig: Det du må finne ut i første omgang er om du har 2 rutere eller bare èn, for det vil sterkt påvirke hvordan du løser problemet.

Hvis alt dette blir for vanskelig å forholde seg til og du bare vil at det skal fungere uten å investere masse tid og ytelse i å finne ut hvordan alt dette fungerer så kan jeg tilby meg å se på det for deg via fjernstyring (slik som via www.teamviewer.com ). I slike tilfeller setter jeg pris på en liten symbolsk belønning som takk for hjelpen for å kompensere for tiden jeg bruker på å fikse problemet (så mye som du selv synes hjelpen var verdt), men jeg stiller ikke det som krav for å hjelpe. Hvis dette blir aktuellt å gjøre så bare sender du meg en PM for videre detaljer om hvordan vi gjør dette.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...