Gå til innhold

Konfigurere ekstra ruter via Telenors ruter?

Anbefalte innlegg

Har en ny D-link Dir-655 ruter som jeg kobler på fra Telenors ruter (Thomson Speedtuch noe..). Men jeg får ikke internet tilgang når jeg bruker D-link ruteren.

Uder oppsett av D-link ruteren så får jeg flere valg alternativer;

DHCP Connection (Dynamic IP Address)

Username / Password Connection (PPPoE)

Username / Password Connection (PPTP)

Username / Password Connection (L2TP)

Static IP Address Connection

Hva skal jeg velge?

på telenors side står det at jeg skal velge PPPoE å skrive inn Brukernavn og passord,

men hva skal jeg skrive i DNS? Å har jeg Dynamisk IP?

(Da jeg googlet meg frem fant jeg på ett annet forum at det var mange år siden telenor gikk ifra bruken av PPPoE)

Det er visst ikke så enkelt å gå fra en ruter til en annen allikevel..

(Hvorfor ikke bare bruke D-link å droppe Speedtuch? Har fast telefon og må bruke den jævl... speedtuchen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha Speedtouch'en, fordi den har ADSL-modemfunksjonaliteten, noe D-Link'en ikke har. Gamle kunder har stort sett fortsatt PPPoE hos Telenor. Du ser hva du har, hvis du logger deg på Speedtouch'en. Alternativt ringer Telenor.

Det du må gjøre, er å sjekke på nettsidene til Telenor hvordan du setter Speedtouch'en i bridgemodus. Når du har konfigurert om Speedtouch'en til bridgemodus, så konfigurer du D-Link'en til PPPoE eller DHCP.

Lenke til kommentar

Fant noe på telenor sin side som sier at jeg må skru av DHCP for å sette modemet i bridge modus. Problemet er bare at det står på den guiden at jeg skal trykke på Speedtuch så skal jeg kunne velge "Set Up" under "Pick a task". Men den er ikke der -_-

Så jeg finner ikke ut hvor jeg skal få sette den i bridge. (Har en speedtuch ST780)

Inne på telenor ruteren så står det online adressen min å internett passord (har jeg da PPPoE?)

Lenke til kommentar

Ahh, ja har forstått det slik at ST780 er litt vanskelig å sette i bridgemodus. Anbefaler at du ikke prøver dette, da det er ganske teknisk. Eventuelt søk på Google.

Ja, du bruker PPPoE.

Anbefaler at du gjør følgende:

- slå av trådløst på ST780 (hvis du ikke trenger dette)

- finner ut hvilket IP-adresseområde ST780 tildeler maskinene i nettet

- setter fast IP-adresse (static IP) på DIR-655 til den siste adressen i dette området (noter denne til senere, da du trenger den for å konfigurere DIR-655 i ettertid)

- koble sammen ST780 og DIR-655 via LAN-portene

Edit:

Glemte at du også må slå av DHCP på DIR-655

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...