Missen Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Hei! Det har seg sånn at jeg har fått sykemelding i 8 arbeidsdager grunnet influensa/virussykdom. Ettersom det jeg har forstått, er det arbeidsgiver som betaler meg de første 14 dagene, før det går over til NAV. Problemet er at jeg har en kontrakt som tilsier 7 timers arbeid i uken, noe som aldri har stemt. Har i snitt jobbet ca 80 % stilling i bedriften, hvor de ansatte får lønn etter tariff. Så spørsmålet mitt er om jeg får sykepenger for de åtte dagene jeg egentlig skulle ha jobbet, eller om jeg kun får disse pengene utifra kontrakten. På forhånd takk Endret 19. april 2010 av Missen Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Sykepengene skal beregnes utifra snitt-lønna du har hatt i det siste. Eventuelle tillegg for f.eks ubekvemt arbeidstid skal ikke tas med i beregningen. Se §8-28 og §8-29 i Lov om folketrygd (folketrygdloven). Endret 19. april 2010 av Flodec Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Spørsmålet er egentlig delt i to. Det Flodec svarer på er det tilbakepekende spørsmålet som er hvordan lønna di per sykedag skal beregnes. Det du spør om er det fremoverpekende spørsmålet om hvilke dager du har rett på sykepenger for. Spørsmålet besvares av folketrygdloven § 8-3. Dager du taper inntekt pga sykdom for har du rett til sykepenger for. Dersom du skulle jobbet den dagen hvis du var frisk skal du ha sykepenger hvis du er syk. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Noen arbeidsgivere er så råtten at de ikke setter opp timeliste før noen få dager i forveien. Jeg har sett timeliste for neste uke kommer fredag ettermiddag hos en arbeidsgiver. Da håper jeg virkelig at §8-28 kommer inn og hjelper arbeidstakere. For §8-3 tar vel kun hensyn til at timelisten allerede er satt opp før sykemelding kommer på bordet, eller at en har fastlønn. Dette er jeg ikke helt sikker på. Hjelp Krikkert.... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 § 8-28 hjelper ikke her. Derimot hjelper arbeidsmiljøloven § 10-3, som nevner at arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakere. "Tilgjengelig" må forstås slik at den ikke skal være fysisk utilgjengelig - enten det er fordi den er bortgjemt eller fordi den ikke er laget. Loven setter ikke opp noen faste frister for når arbeidsplanen skal være tilgjengelig for arbeidstakerne. Dette må vurderes konkret opp mot hver enkelt bransje - i en offentlig etat med hovedsaklig faste ansatte og "9-5"-jobb bør man kunne forvente mer langsiktige arbeidsplaner tidligere enn i en dagligvarebutikk med lengre åpningstider og større avhengighet av tilkallingsvikarer. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Så ta f.eks dagligvare. Timelisten for neste uke kommer fredag. Men torsdag leverer man sykemelding for 14 dager. Arbeidstakeren har en kontrakt som sier minimum 7 timer i uka, men jobber i realiteten f.eks 25 timer i uka. Vil et slikt eksempel kun gi arbeidstakeren sykepenger for 7 timer i uka? Kan en ikke da vise til snitt-timer de forgående månedene og kreve sykelønn fra arbeidsgiver deretter? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jo, men på bakgrunn av § 8-3, ikke 8-28. Man henviser da til at den inntekten man reelt har tapt er vakter tilsvarende 25 timer per uke siden det er det man hadde blitt satt opp til hvis man var frisk. Hvis arbeidsgiver er uenig kan man kreve sykepenger forskuddsutbetalt av NAV, jfr folketrygdloven § 8-22. NAV vil deretter kreve dette tilbake fra arbeidsgiver. Dersom NAV er uenig i sykepengekravet kan man trekke saken inn for Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden etter reglene i folketrygdloven § 21-13. Overfor NAV og Ankenemnda må man kunne i alle fall sannsynliggjøre hvor mye man ville jobbet. Her kan man f.eks. vise til at man konsekvent har blitt satt opp til 25 vakttimer per uke de siste x ukene, og at det ikke var noen grunn til at det skulle endre seg nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå