Gå til innhold

Når og hvor brukes de forskjellige metodene for lysmåling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ingen kløpper til å fotografere og lurer litt på hva eller når er det best og bruke spot måling/ sentrum veied eller alt ( vet ikke navnet )?

Kommer an på situasjonen... derfor er det også flere valg!

Man har gjennomsnittsmåling på hele bildet som kalles "matrise" eller noe, det bruker man når hele bildet er viktig.

Punktmåling bruker man hvis ett spesielt motiv i bildet er viktigere enn alt annet og lyset i motivet varierer mye.

Eks!

La oss si du tar bilde av noen som har solen i ansiktet og de er veldig viktig, omgivelsene er uviktige. Da tar du en punktmåling i ansiktet.

Kameraet justerer da innstillingene slik at motivet blir eksonert riktig, resultatet vil da være en perfekt eksponering på hovedmotiv mens omgivelsene blir mørke.

Hvis omgivelsene også er viktig ber du kamera ta en gjennomsnittsmåling på hele motivet, resultatet vil da bli at ansiktet blir lysere men omgivelsene blir også lysere og får en mer riktig eksponering.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Takker for svaret og det var vel noe slikt jeg tenkte meg, men når er det fordel og bruke sentrumsveied ?

For eksempel på konserter der hoveddelen av motivet befinner seg i sentrum, og det kanskje er mørkt ut i kantene på bildet.

En mer detaljert beskrivelse av lysmåling pleier å stå veldig godt forklart i manualen de antageligvis fikk med kamera ditt... :)

Lenke til kommentar

Takker for svaret og det var vel noe slikt jeg tenkte meg, men når er det fordel og bruke sentrumsveied ?

For eksempel på konserter der hoveddelen av motivet befinner seg i sentrum, og det kanskje er mørkt ut i kantene på bildet.

En mer detaljert beskrivelse av lysmåling pleier å stå veldig godt forklart i manualen de antageligvis fikk med kamera ditt... :)

Uten at jeg er 100% på dette ser jeg for meg at sentrumsveid lysmåling er ett område i sentrum.

De vil si at hvis man har en situasjon der hovedmotivet tar en større del av bildet OG at hovedmotivet har varierende belysning så vil nok sentrumsveid lysmåling være en fordel.

Hvis hovedmotivet har ca samme belysning over alt kan man jo like godt bruke punktmåling.

Eks.

La oss si du tar bilde av en person med solen fra siden, halve ansiktet er i sol mens andre halvdel ligger i skyggen. Resten av motivet i bildet ligger kun i skygge.

Bruker du en punktmåling og måler på "solsiden" av ansiktet vil "skyggesiden" av ansiktet bli alt for mørk.

Bruker du en punktmåling og måler på "skyggesiden" av ansiktet vil "solsiden" av ansiktet bli alt for lyst.

Med sentrumsveid kan du måle gjennomsnittet i hele ansiktet og eksponeringen legger da seg ca midt i mellom slik at hele ansiktet kommer frem.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...