Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog / Showcase: R.I.P. Volvo XC70 2.5T - Totalskadd


Anbefalte innlegg

Nå er bilen ganske håndterbar, og jeg er foreløpig tidenes mest forsiktige sjåfør. Nødvenig er det ikke, nei. Men.. ja. Hvor vil du hen med den uttalelsen? :wee:

 

Ja, det er bortkasta penger - derfor jeg vil gjøre dette over tid. Vi snakker ferdig til neste sommerdekk-sesong.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvordan det er å kjøre med tommelen, men burde kanskje være litt forsiktig med tanke på at du kun har to armer hvor den ene skal svinge og andre skal bremse hvis det går galt ;)

 

- men over til noe positivt, det var en rullestol bruker i gatebil for noen år siden som hadde en ganske rå bil, men burde kanskje vente til du har temmet det verste av ny-lapp-syndromet har gått over. Jeg har selv flere ganger utfordret både liv og lemmer når jeg selv fikk lappen...

 

Ellers flott bil WM! Gøy at du får muligheten til å velge bil selv. Stå på!

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er å kjøre med tommelen, men burde kanskje være litt forsiktig med tanke på at du kun har to armer hvor den ene skal svinge og andre skal bremse hvis det går galt ;)

 

men burde kanskje vente til du har temmet det verste av ny-lapp-syndromet har gått over. Jeg har selv flere ganger utfordret både liv og lemmer når jeg selv fikk lappen...

Det er jeg veldig enig i. Så langt undersøker jeg bare og som nevnt er det en langsiktig plan. Skal oppdatere andrepost med en to-do liste snart, som vil forklare litt mer hva jeg ønsker å få ut av bilen og i hvilken rekkefølge jeg vil gjøre ting. Kos, kos og mer kos :love:

 

Ellers flott bil WM! Gøy at du får muligheten til å velge bil selv. Stå på!

Takk! Ja, jeg ser absolutt fordelen.. I will! :D
Lenke til kommentar

Om jeg skal være rasjonell, så er det følgende jeg vil si ang økning av effekt:

 

Ta og skaff deg lappen, og kjør et par år med den slik den er nå. Du har jo faktisk bra med kraft under panseret per idag, og jeg vil påstå at du ikke har kontroll over bilen når du åpner alle spjell og turtallet øker eksponentielt, enda. Selvfølgelig er det kult å rive opp litt dekk på asfalten og sånn, og om du hadde hatt RWD hadde jo dette vært knallrått med 400hk. Men dette er ikke noe for personer som har få mil på porteføljen sin! Det kan fort gå galt. :) Så, konklusjon, kos deg med bilen og de hestene/Nm du har idag, for du har masse kraft! Og heller spander på litt saker når du har kontroll.

 

Legg heller nå penger i:

 

- Utstyr til å vaske bilen med. Det er NÅ du skal få dilla på å svinge vaskevotten, skjønner? Og når du innser at bilen blir penere og penere dess mer du kjøper inn til vaskegarderoben, så er det ingen vei tilbake. Stikkordene er blant annet skumkanon, som er ekstremt morro å leke med.

 

- Utstyr til å fikse på lakken. Ja, og naturligvis kommer polering og det som hører med til etter vask. Mye av gleden jeg har med min bil, er når jeg vasker og polerer den! Masse morsomme produkter som du får gleden av.

 

- Rolig styling.

 

- Soting?

 

- Eksosanlegg

 

- Heving/senking

 

- Krisekasse. I tilfelle noe går til helvette, er det greit å ha litt likviditet til å reparere skadene!

Lenke til kommentar

Om jeg skal være rasjonell, så er det følgende jeg vil si ang økning av effekt:

 

Ta og skaff deg lappen, og kjør et par år med den slik den er nå. Du har jo faktisk bra med kraft under panseret per idag, og jeg vil påstå at du ikke har kontroll over bilen når du åpner alle spjell og turtallet øker eksponentielt, enda. Selvfølgelig er det kult å rive opp litt dekk på asfalten og sånn, og om du hadde hatt RWD hadde jo dette vært knallrått med 400hk. Men dette er ikke noe for personer som har få mil på porteføljen sin! Det kan fort gå galt. :) Så, konklusjon, kos deg med bilen og de hestene/Nm du har idag, for du har masse kraft! Og heller spander på litt saker når du har kontroll.

 

- Krisekasse. I tilfelle noe går til helvette, er det greit å ha litt likviditet til å reparere skadene!

Sett bort ifra det du nevner om RWD og leking er dette nøyaktig den langsiktige planen :)

 

Legg heller nå penger i:

- Utstyr til å vaske bilen med. Det er NÅ du skal få dilla på å svinge vaskevotten, skjønner? Og når du innser at bilen blir penere og penere dess mer du kjøper inn til vaskegarderoben, så er det ingen vei tilbake. Stikkordene er blant annet skumkanon, som er ekstremt morro å leke med.

- Utstyr til å fikse på lakken. Ja, og naturligvis kommer polering og det som hører med til etter vask. Mye av gleden jeg har med min bil, er når jeg vasker og polerer den! Masse morsomme produkter som du får gleden av.

Problemet her er jo at jeg er knappe 1,50 her jeg sitter, så vasking på egenhånd er noe uaktuelt - selv om jeg vil ta vare på bilen min selv. :(

 

- Rolig styling.

- Soting?

- Eksosanlegg

- Heving/senking

- Rolig styling har jeg kommet godt igang med føler jeg. Felgene var en god jumpstart, og videre vil ting monteres etterhvert som jeg får tak i de til en fornuftig pris. Først ut er nok stereo-oppgraderingen som jeg allerede er igang med, for så å ta smådetaljer i interiør og slik.

- Soting setter jeg bort samtidig som vårvask/polishen. Noen som har noen tanker om styrke og slik?

- Eksos kommer med konverteringen som nevnt. Mulig eksosen tas først, men jeg mistenker at den mest prekære delen (downpipe) er noe annerledes fra en R-konvertert motor (dobbel vs singel-løp turbo) - hvis så er tilfelle venter jeg med eksos.

- Hev / senk. Senkes skal den ikke uten at det er mulighet for å heve den igjen. Jeg tenker luftfjærer. Har støtt borti en annen som har dette på sin bil, og jeg vil rådføre meg litt med han før jeg går noe videre på dette temaet :)

Lenke til kommentar

Bilen er aggressiv nok som den er nå. Jeg sliter med å temme den i hastigheter opp til 40 km/t, den går av seg selv og litt til. Skal noe byttes ut skal det en HPT motor inn i det minste, som lader på høyere turtall enn LPT (Low pressure turbo) som står i nå. I en LPT-motor slår turboen helt inn fra stillestående, mens i en HPT må du over 1500 og litt pådrag før du kjenner det.

 

210 gamp som drar på alle fire helt fra bunn omtrent er forøvrig latterlig mye på 2 tonn med bil, for dere som ikke har prøvd. Si ifra om du er i nærheten og har lappen, så skal du jaggu få prøve.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Som Petter sier så er bensinhester noe HELT annet. Har en kamerat med en Audi A6 Allroad 3.0T diesel, og selv han innrømmer at bilen min er latterlig aggressiv og leken i forhold til hans.

 

EDIT: Den er 233 hk / 450 Nm stock. For å utdype det litt:

Jeg mener jeg har nevnt dette tidligere også, men i en dieselbil er du avhengig av turbotrykk. På en bensinbil er dette bare bonus. A6en som nevnt drar mellom 3000 og 4000, og det er det. Da bruker den 0,5 sek på å gire, mister alt overtrykk og må begynne på'n igjen.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Som Petter sier så er bensinhester noe HELT annet. Har en kamerat med en Audi A6 Allroad 3.0T diesel, og selv han innrømmer at bilen min er latterlig aggressiv og leken i forhold til hans.

 

EDIT: Den er 233 hk / 450 Nm stock. For å utdype det litt:

Jeg mener jeg har nevnt dette tidligere også, men i en dieselbil er du avhengig av turbotrykk. På en bensinbil er dette bare bonus. A6en som nevnt drar mellom 3000 og 4000, og det er det. Da bruker den 0,5 sek på å gire, mister alt overtrykk og må begynne på'n igjen.

 

Gutter, gutter.. Hester er hester, liter er liter og kg er kg.

En liter vann er vel like mye som en liter bensin?

 

Dreiemoment derimot, det er ikke det samme som hester.

 

 

Forøvrig ville jeg bare bestilt en PPC-boks fra BSR. Det er en helt grei map for bilen, og enkel å tilbakestille om du vil det.

 

 

For du har vel tenkt at du må betale for effektøkning, mest sannsynlig bytte bremser osv hvis du skal ha dette lovlig registrert?

 

Fra 250 - 400 blir det den nette sum à 72 000 :D

Lenke til kommentar

Som Petter sier så er bensinhester noe HELT annet. Har en kamerat med en Audi A6 Allroad 3.0T diesel, og selv han innrømmer at bilen min er latterlig aggressiv og leken i forhold til hans.

 

EDIT: Den er 233 hk / 450 Nm stock. For å utdype det litt:

Jeg mener jeg har nevnt dette tidligere også, men i en dieselbil er du avhengig av turbotrykk. På en bensinbil er dette bare bonus. A6en som nevnt drar mellom 3000 og 4000, og det er det. Da bruker den 0,5 sek på å gire, mister alt overtrykk og må begynne på'n igjen.

 

Gutter, gutter.. Hester er hester, liter er liter og kg er kg.

En liter vann er vel like mye som en liter bensin?

 

Dreiemoment derimot, det er ikke det samme som hester.

 

 

 

 

Hester er ikke hester nei, veldig stor forskjell på disel og bensin.

Lenke til kommentar

Hester er hester, og dreiemoment er dreiemoment. Men det er forskjell når dreiemomentet er avhengig av hjelp som tar opp til 1 sek (giring + ladetrykk) å våkne. Samtidig er det sterkt begrenset mellom 3000 og 4000 omdreininger, som for en bil med 230 / 450 drar gjennom på snaue to-tre sekunder, mot når det drar jevnt helt fra 2000 til 6200. I tillegg er girkassa i Audien (DSG) nokså på tur noen ganger, og drar den opp og over 4500 og mister derment alt moment.

Lenke til kommentar

Som Petter sier så er bensinhester noe HELT annet. Har en kamerat med en Audi A6 Allroad 3.0T diesel, og selv han innrømmer at bilen min er latterlig aggressiv og leken i forhold til hans.

 

EDIT: Den er 233 hk / 450 Nm stock. For å utdype det litt:

Jeg mener jeg har nevnt dette tidligere også, men i en dieselbil er du avhengig av turbotrykk. På en bensinbil er dette bare bonus. A6en som nevnt drar mellom 3000 og 4000, og det er det. Da bruker den 0,5 sek på å gire, mister alt overtrykk og må begynne på'n igjen.

 

Gutter, gutter.. Hester er hester, liter er liter og kg er kg.

En liter vann er vel like mye som en liter bensin?

 

Dreiemoment derimot, det er ikke det samme som hester.

 

 

 

 

Hester er ikke hester nei, veldig stor forskjell på disel og bensin.

 

Nå er du på tur

 

Er ikke noe som heter bensinhester eller dieselhester.

 

Hvis en bil med bensin motor har 100 hk på en dyno, og en bil med diesel også har 100 hk på dyno så har begge bilene 100 hk.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hester er ikke hester nei, veldig stor forskjell på disel og bensin.

 

Nå er du på tur

 

Er ikke noe som heter bensinhester eller dieselhester.

 

Hvis en bil med bensin motor har 100 hk på en dyno, og en bil med diesel også har 100 hk på dyno så har begge bilene 100 hk.

 

Jo det er klart, men hvordan en bil oppfører seg med de hestene er veldig forskjellig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...