Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog / Showcase: R.I.P. Volvo XC70 2.5T - Totalskadd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En tidligere kollega av meg har en XC70 med slike felger som deg, WM. Og til de som syns det ser bra ut på bilder, kan jeg garantere at det ser enda bedre ut i virkeligheten! Er litt usikker på hva han kan by på under panseret, men om jeg ikke tar heeelt feil har også han 2,5T-motoren. Og Heico-vikingen på bagasjeluka :ph34r:

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg driver å gjøre litt research for R-konvertering av min XC70 2.5T. Vet du om noen sider / tråder som kan bistå med dette? (Da tenker jeg på konvertering fra 2.5T, ikke motorbytte) Jeg så en liste med deler som du hadde laget en gang, men finner den ikke igjen. Kunne du sendt meg den?

 

- Adrian

tjo!

 

Ja, vetefasen om det finns någon bra sådan tråd. Men R konvertering är ganska enkelt på en 2.5T, R:ens intercoolersystem, med dubbla laddkylare,tryckrör, spridare och KKK turbo, en fin programvara. det är istort det du behöver.

Disse gale svenskene, altså.. :wee:

 

EDIT: Svar til XC70 AT'en på bildet lengre opp. Den kan teknisk sett ikke bygges lenger. De brukte to-tre år på å customize delene de brukte på den, og ingen har giddet å serieprodusere det. Det kommer dog en liten update fra meg senere ang høyden på den - vi får se hva vi får til.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha flere HK må du huske å bytte en plastbit som jeg ikke husker navnet på (spør på et verste er vanlig at den ryker),

ryker denne og du kjører så er det 20 lapper ++ som fordufter.

Dette gjelder da kun for firhjuls modellen.

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Hvor mye ekstra effekt snakker vi da, da?

300 stock. Tett oppunder 400 med tune.

 

Hvis du skal ha flere HK må du huske å bytte en plastbit som jeg ikke husker navnet på (spør på et verste er vanlig at den ryker),

ryker denne og du kjører så er det 20 lapper ++ som fordufter.

Dette gjelder da kun for firhjuls modellen.

Det skal ikke være noe problem med 2.5T-modellen. Denne er i utgangspunktet bygd likt som R-motoren, og i drivverk og fordelerkasse. T5en som er bygd annerledes.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde sitti i rullestol hadde jeg DEFINITIVT hadd lyst på en bil med 400HK

Hahahahah. :wee:

 

Kan tenke meg at fra en treg rullestol til gal bil med 400HK er en drastisk forandring... *fnise*

Men for oss ikke-bil-kyndige, hva vil det si med R-konvertering?

R står for Racing vil jeg tro så da er det vel å bytte/tune motoren osv.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet vil det si å hente gosaker og leketøy fra V70R / S60R. De har et oppgradert interiør, HPT (high pressure turbo) motor og mere godsaker. XC70 bygger som mange vet på samme plattform. Dvs, ja - jeg kan fint få dette godkjent. Jeg driver enda å undersøker hva / hvor / hvordan og hvor mye osv, så mer om dette senere :)

 

EDIT: S60R/V70R 2006 hadde også en oppgradert 6-gir automatkasse. Den er søt.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

400hk er ihvertfall MYE! Det er som regel MYE mer enn det folk flest aner. Her snakker vi om å svi gummi i 3 eller kanskje 4 gir, noe som bør fortelle at det er ganske bra fart i sakene.

 

Så 400hk, om du bare trenger å bytte turbo, rør, software og intercooler, DO IT. Men dyrt, er det nok.

Lenke til kommentar

400hk er ihvertfall MYE! Det er som regel MYE mer enn det folk flest aner. Her snakker vi om å svi gummi i 3 eller kanskje 4 gir, noe som bør fortelle at det er ganske bra fart i sakene.

Såklart er det mye! Vi snakker maks effekt og i overkant av 1.5 bar her. Ikke noe som kan / bør / vil kjøres på daglig. Det normale er å kjøre uten ekstra ladetrykk ved vanlig kjøring. Vi snakker dog fortsatt 300 hester og 480 Nm på hjula. 380/550 er gjort med minimal øking i ladetrykk (1 -> 1.3 bar.) Går en S60 R i Vestfold som lader i overkant av 2.5 bar og yter 666 hester på hjula :love: Han har dog omtrent kostet på motoren mer enn bilen kostet han brukt.

Den spinner allerede på alle fire ut av kryss på våt asfalt. Har min tvil til at den vil miste grepet i 3./4. p.g.a. AWDen, hadde det vært FWD/RWD kunne jeg sagt meg enig. Det er uante mengder grep du får med AWD.

 

Så 400hk, om du bare trenger å bytte turbo, rør, software og intercooler, DO IT. Men dyrt, er det nok.

Går jeg først for konvertering snakker vi turbo og dyser (5k), eksos fra turbo og helt bak (10k?), + orginale deler som intercooler og slik som må kjøpes nytt (vanskelig å finne brukt, så tett oppunder 10k) så er vi brått oppe i 30 tusen. På toppen av dette koster en custom tune 8000 også, og denne MÅ jeg ha uten å ødelegge noe.

 

Tror dette vil bli kjøpt inn og gjort over tid, etter som jeg finner brukte deler. For å sette det litt i perspektiv, så koster chipping av nåværende motor 8000 og gir 260 gamp. Vi snakker fortsatt på hjula.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...