Dr. Brodsky Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Jeg har en jobb som krever at vi fører timelister (hvertfall om vi vil ha lønn). Det blir lagt ut en mal (med alle formler osv) på en nettside som vi laster ned, fyller ut og leverer inn 2 ganger i måneden. Timelistene blir laget i Excel. Altså er det xls-filer. Jeg bruker NeoOffice, som skal være kompatibel med xls-filer, noe det egentlig også er. Altså har jeg ingen problemer med å laste ned disse listene og fylle de ut. Problemet oppstår når de blir sendt tilbake til en PC-bruker og åpnet i Excel igjen (filen blir under hele prosessen lagret som xls og ikke NeoOffice sine formater). Da er det ikke alle formlene som fungerer helt som de skal, kolonnebredden har endret seg (veldig smal, tallene vises ikke) og skrifttstørrelsen har endret seg så listen får ikke lenger plass på én side. Det er selvfølgelig enkelt å endre både størrelsen på skriften og kolonnebredden, men personen som mottar og skal behandle disse listene er ikke lenger interessert i å bruke sin arbeidsdag på dette. Så jeg har fått valget mellom å fikse problemet, eller å begynne å føre timelistene manuelt. Siden timelistene er temmelig dårlig designet er det ikke så lett å føre timelister for hånd, og jeg er derfor mest interessert i å finne en løsning på problemet. Det jeg lurer på er om for eksempel iWork vil løse problemet. Jeg lastet ned prøveversjonen av iWork i dag, og for meg fungerer det helt fint. Fikk åpnet listene uten andre problemer enn at skrifttypen endret seg da jeg ikke hadde de rette fontene installert (ikke et problem å bry seg om). Spørsmålet er om de vil se lik ut når de blir sendt tilbake til en PC med Excel (har ingen det passer å prøvesende de til). Vil det være lurt å "konvertere" filene til iWork sitt format mens jeg jobber med de, for så å konvertere tilbake før jeg sender de, eller er det best å hele tiden jobbe med de som xls? Setter også pris på litt brukererfaringer med iWork. Da jeg hadde PC brukte jeg OpenOffice og Microsoft Office, nå med Mac bruker jeg NeoOffice, vil det være vanskelig å lære seg iWork? Hvordan klarer for eksempel regnearket til iWork seg mot Excel? Håper jeg slipper å måtte punge ut for Microsoft Office. Endret 20. april 2010 av SKT Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Svaret på de fleste av spørsmålene dine: tja. 100% kompabilitet finnes sjelden –- alt avhenger av hvilke funksjoner regnearket benytter seg av. Er ting virkelig komplisert oppstår det gjerne også problemer med overføring mellom forskjellige versjoner av Office, i enkelte tilfeller også mellom samme versjon på forskjellige språk. Numbers duger til enkle oppgaver, men ikke stort mer. Det er ikke vanskelig å lære. Output er penere i iWork enn Office, men mulighetene mer begrenset. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Kjøpte like greit iWork. Likte egentlig aldri NeoOffice. Kompatibiliteten med Microsoft Office virker å være bra, så får jeg bare håpe personen som mottar timelistene mine er enig. Avanserte oppgaver i Excel sluttet jeg med da jeg sluttet på skolen, så Numbers holder helt sikkert mer enn nok. Endret 20. april 2010 av SKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå