Gå til innhold

BK - Panorama \ Stort Megapixel bilde (167mp)


Merko

Anbefalte innlegg

Prøvde meg på bilde med mange megapixler.

Selve bildet er på 167 megapixler og tar 85mb, så litt stort er det.

Dimensjonen er 22514 x 7441. Jeg tok rundt 40 bilder, så satt jeg det sammen til et stort.

 

post-111859-1271872395,8236_thumb.jpg (Klikk for større)

Liten versjon (200kb)

 

Stor Versjon (85mb~) (ekstern link)

19April_Monday_w26wc-thumbnail.jpg (Klikk for større)

 

Bildene (40stk) er tatt med Canon 450D med 70-300mm objektiv.

 

Dette er min allerførste test på store megapixel-bilde, så en del "småfeil" er det litt over alt. Men moro er det iallefall :w00t:

Endret av WheelMan
La vedlegg på riktig plass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store panoramaer er gøy! Ganske mange feil i stitchingen på dette, hvilket program brukte du?

Merker meg også at bildet er tatt på 300mm, f/5.6. Dette innebærer ganske lav dybdeskarphet, noe som ikke er helt egnet til landskapsbilder. Dette fører til at bakgrunn og forgrunn blir ganske uskarpe, noe som er veldig synlig i dette bildet. f/11 pleier å være et godt kompromiss mellom dybdeskarphet og diffraksjonsbegrenset maksimal skarphet. Dette krever lengre lukkertider, så et stativ er på sin plass.

 

Selv tar jeg to eksponeringer for hver eksponering, da det er fryktelig ergelig om ett av 20 bilder blir uskarpt, og dermed ødelegger hele resultatet. Det er muligens dette som gjør at enkelte partier i bildet ditt ble såpass uskarpe.

Lenke til kommentar

Får ikke sett bildet.

Kan være:

1) Det tar for lang tid for deg og laste ned bildet (Det tar 85mb)

2) Bildet er såpass stort at PCen din ikke kan vise det sikkelig.

 

Store panoramaer er gøy! Ganske mange feil i stitchingen på dette, hvilket program brukte du?Merker meg også at bildet er tatt på 300mm, f/5.6. Dette innebærer ganske lav dybdeskarphet, noe som ikke er helt egnet til landskapsbilder. Dette fører til at bakgrunn og forgrunn blir ganske uskarpe, noe som er veldig synlig i dette bildet. f/11 pleier å være et godt kompromiss mellom dybdeskarphet og diffraksjonsbegrenset maksimal skarphet. Dette krever lengre lukkertider, så et stativ er på sin plass.Selv tar jeg to eksponeringer for hver eksponering, da det er fryktelig ergelig om ett av 20 bilder blir uskarpt, og dermed ødelegger hele resultatet. Det er muligens dette som gjør at enkelte partier i bildet ditt ble såpass uskarpe.

Takk for svar.

Som nevnt over, så var dette min aller første test på sånne type bilder.

Jeg er generelt ikke noe særlig flink med SLR kameraer enda.

 

Grunnen for at noen bilder ble blurry mens andre skarpere var pga at jeg hadde fokus på enten det nærmeste, eller det som var lengst ifra. Som du skrev, så må jeg nok bruke lavere blender.

 

litt Offtopic, men har du tips til flash applikasjoner jeg kan bruke som viser bildene bedre? Istedet for at folk må laste ned 85mb bildet med en gang.

 

Jeg brukte forresten Photoshop til merging av bildene.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Et hett tips er manuell fokus, slik at fokus forblir uendret mellom de forskjellige bildene. En vanlig teknikk for landskapsfoto er å stille blenderåpningen på ca f/11, og fokusere manuelt, i live-view. Man kan da zoome inn på et område i bildet man ønsker at skal være helt i fokus, og finjustere dette. Man får da samme fokus på alle bildene i serien, noe som gir penere overganger i resultatet.

 

Jeg har benyttet Microsoft image composite editor (ICE) et par ganger. Dette lar deg lagre i noe som kalles "Deep zoom", som kort og godt er et silverligh-program (konkurrent til flash, relativt utbredt).

Et eksempel på et bilde som er laget med denne metoden er http://folk.ntnu.no/hornas/bilder/panoramaer/gastein-2010/ (ikke verdens beste eksempel, men du skjønner tegninga.

 

En ulempe med dette programmet er at det gir litt dårligere resultater enn photoshop, det dukker gjerne opp en og annen stygg overgang som må fikses i ettertid. På den annen side er det både raskt og brukervennlig, så det er ypperlig til å "leke seg".

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Er det meningen at jeg skal legge inn alle singel bildene inn i Deep Zoom Composer, slik at den tar seg av mergingen av bildene?

 

Prøvde og importe bildet som ble laget i photoshop, men det ville den ikke.

26April_Monday_qkelk.png

 

Kan prøve og importere 1 og 1 bilde :)

 

Edit: Importert alle bildene etc, men det ser ut til at man må gi posisjonene til hvert enkelt bilde manuelt. noe som er uaktuelt. Men setter pris på tipset iallefall.

 

Nå er jeg egentlig bare ute etter Silverlight\Flash hvor jeg kan legge inn bildet som har den zoom saken :innocent:

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...