Hugol Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hei. Har et lite spørsmål. Har som oppgave å skrive en analyse av en bok. Så vidt jeg skjønner er det en stor forskjell mellom en analyse og en bokanmeldelse. En analyse setter du deg vel mer inn i hvordan forfatterewn bruker språket, bruker forskjellige virkemiddler, mens en anmeldelse er vel mer generellt om hvordan man selv likte boken og hva den omhandler? Så tipset lærenren min her om dagen om å bruke markørlapper (grønn, blue, gul osv.) for eksempler til analysen, feks. når stilen skal skrives på skolen finner jeg frem de orange markørlappene for å finne språket forfatteren har brukt i stedefor å bruke hele tiden vi har til å skrive på for å gå igjennom boka. Så de to spørrsmålene jeg har igjen etter å ha prøvd å forklare dere litte grånn (på et dårlig vis) er, hvordan bør jeg gå igjenom boka (600 sider) for å markere dvs. ting som bør være med i analysen og hvordan kan jeg lage en analyse ut av dette? jeg kan jo ikke bare skrive. På side 165 fant jeg muntlig språk som foreksempel "harru, gamme'n" og neste avnsitt på side 225 fant jeg et tydelig eksempel på en god personskildring "......" Takker så meget for svar! si ifra om noe var utydelig. Lenke til kommentar
Gumpen Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Jeg føler at det å gå gjennom hele boken for å finne ting du kan notere/markere er for tungvindt. La pennen ligge, les og nyt boken. Finner du noe som du synes er viktig (f.eks virkemiddel og språk)så bare noterer/markerer du det. Avsnitt som gjør et sterkt inntrykk på deg sitter som regel igjen etter å ha lest boken. Når jeg leste Fuglane av Tarjei Vesaas i år, tolket jeg boken mens jeg leste. Prøvde å skjønne symbolikken og språket. Dette gjor at boken var mye mer spennende å lese. Jeg leste ut boken på 1 dag mens resten av klassen ikke gadd å lese den ferdig. Når jeg var ferdig satt jeg igjen med et sterkt inntrykk, mye spørsmål, mye svar og ikke minst mye å skrive om. Lærere liker at du skjønner symbolene i boken. For det er viktig. Klassekammeratene mine orket nesten ikke å skrive en og en halv side med analysering og tolkning. Jeg skrev fem sider å kunne skrevet mer hadde jeg fått låv til det. Har aldri skrevet så mye nynorsk. Edit: Når du skal analysere språket som blir brukt, ikke heng deg for mye opp i om det blir brukt dialekt i dialoger eller om Aleksander Kielland skriver dansk-norsk. Er det poetisk? Er det lyrisk? Er det skjønnlitterært? Bruker han/hun symbol som virkemiddel? Dette er det du burde fokusere på når du skal analysere språket m/m. Hvilken bok leser du foresten? Kunne vært greit å vite så vi kanskje kan komme med innspill/erfaringer. Endret 19. april 2010 av xitto Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Takker hjertelig for et flott innlegg! leser bokan Filter av Harald Rosenløw Eeg. Setter pris på flere tips, eller erfaringer Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Okey! da har jeg fått ut noen temaer av bøkene som jeg skal analysere. Bla. fant jeg temaer som naturødeleggelser, genteknologi, kjøpegalskap, kroppsfiksering, lykkeidealer og materialisme i boka vrengt. og fant kun temaene Kjærlighet og sommer som et tema i boka Filter. Så vi skal altså skrive 500 - 1000 ord om dette. Jeg klarer sikkert å utfylle 300 ord om disse temaene, men kan jeg skrive noe annet om disse temaene en å kun beskrive de? Setter enormt stor pris på kjap hjelp! Lenke til kommentar
Gumpen Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hei igjen! Klart du kan skrive mer en bare å beskrive de! De fleste av disse temaene er jo de mest aktuelle problemstillingene i dagens samfunn. Da er det greit å relatere deg selv til hvordan du oppfatter disse problemstillingene. Men helt først ville jeg spørt lærern din om du skal ta for deg flere tema, for som regel så skal man bare ta for seg en problemstilling (dette er da best, for da setter du fokuset på et tema og det du skriver kommer fram mye klarere). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå