HeatSeeKinG Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Ser i det siste at ett F-16 fly og to F-18 fly er skadet som følge av aske. Samtidig mener noen europeiske flyselskap at det trygt å fly etter at de foretok tester som vistnok gikk smertefritt. Det må og nevnes at mye data er inne til observasjon hos de ulike flyselskapene, bl.a. KLM. Det har likevel vært uttrykk for at det skal være trygt å fly. NATO sier at asken truer Europas og Natos umiddelbare forsvar. Altså ser vi at det stor forskjell i ikke-kommersielle aktører og komersielle-aktører. Jeg kan kun anta, men jeg tro at jagerfly som bygget nettop for krig og harde påkjenninger skulle kunne motstå denne aksen bedre enn et "vanlig" rutefly. Nå skal det nevnes at det er to helt forskjellige motortyper som er i bruk. Dessuten kan gjerne jagerflyene ha opperert i et luftrom hvor tettheten av aske var høyere. Uansett, tror dere at flybransjer lyver om hvor stor faren er ved å fly, da med tanke på at de har økonomiske motiv? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Det er godt mulig det er noe helt annet, dimensjonene på en F-16 motor kontra et Airbus fly er ganske så store, så man skal ikke utelukke at det er forsvarsflyene som kommer til å slite. Personlig så tror jeg ikke at det kan være så utrolig bra for fly å få denne ekstra påkjenningen, dette øker jo uansett risikoen til alle som er ute til å fly og et av flyene kan jo treffe på "aske-lotteriet"... Har 2 søstre som er flyvertinner i Spania og begge er relativt redde for utviklingen da det har vært en del problemer med flytypen under kraftig vær (di flyr begge på den type fly som styrtet i middelhavet i fjor) , vulkanasken gjør nettop ikke dette noe bedre. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Tror ikke noen lyver om hvor farlig det er. Flytrafikken er stoppet på grunnlag av "vi vet ikke, derfor sier vi nei" (aka føre var prinsippet) og det er ett helt greit utgangspunkt. Der "noen" (flyselskapene f.eks) ikke er like fornøyd er i hvilken grad det prøves å finne ut hvor mye aske det faktisk er, hvor asken er og hvor mye ett fly egentlig tåler uten problemer. f.eks Norge har ingen egne målinger utenom en laser på Andøya i Troms. Med mer nøyaktige/pålitlige målinger kunne man flydd rundt/over og "ett stykke" inn i skyen(e) (og så gitt motorer og instrumenter en ekstra sjekk). Uten målinger og uten grenseverdier for hvor mye som faktisk er akseptabelt blir det som nå: Alt står. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå