Gå til innhold

Canon 17-55 IS, støv inne i objektivet!

Anbefalte innlegg

Har et nytt 17-55 fra Canon. Ser nå at det har kommet noen hvite partikler INNI objektivet, mellom forrerste glass og glassene bak. Åssen i hule heiteste kommer det dritt inn der???? Det er ikke mange måneder gammelt. Noen som har erfaring med rensing? Det er kjøpt på Japan foto for ca 6 uker siden. Har kvittering sef.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bruker objektivet i støvete omgivelser kan de komme dritt inn. Når du zoomer/fokuserer endrer objektivet størrelse - og så skal det luft inn og ut. Hvis det er små støvkorn i den lufta, så kommer det inn/ut.

Dette vil du ikke se noe til på bildene.

Ellers: Vis meg et gammelt zoomobjektiv uten støv i, og jeg skal vise deg et objektiv som ikke har blitt brukt, eller i alle fall kun brukt innendørs i støvfrie laboratorier..

Lenke til kommentar

Sigma har jo noen objektiver som har innvendig fokusering. De går ikke inn og ut når man fokuserer/Zoomer.

Objektivet trenger ikke endre størrelse/lengde ved fokusering eller zoom, glass flyttes innvending og vil pumpe/skyve luft uansett.

Lenke til kommentar

Selv fastoptikk kan endre lengde ved fokusering - og som TGB sier - glass beveger seg og pumper luft uansett om det er fokusering eller zoom du gjør.

Luft må flyttes når glass skal flyttes, det er klart. Men, jeg tar det som en selvfølge at objektiv med fast lengde kun flytter mellom foran og bak linsene som flyttes. Ingeniørene hos Canon er neppe så dumme at de lufter innmaten av objektivet unødvendig.

Lenke til kommentar

Selv fastoptikk kan endre lengde ved fokusering - og som TGB sier - glass beveger seg og pumper luft uansett om det er fokusering eller zoom du gjør.

Det er ikke fastoptikk jeg snakker om, men optikk med fast lengde og innvendig fokusering/zooming. Disse er mindre utsatt for støv.

Lenke til kommentar

Så dette er bare noe jeg må leve med? Vurderer sterkt å gå bananas med litt gaffatape noen plastrør i forskjellige dimensjoner og sugerør og se om jeg klarer å lage et støvsugerhode som er akkuratt så stort som hullet. Da burde det vel være en sjanse for å skape vakuum og suge ut dritten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...