SaitekQ Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hei, vet det skal være en leksehjelp tråd en eller annen plass, men var ikke mulig å finne, men skader vel ikke at jeg poster her. Kom altså opp i Naturag idag, og skal framføre på Onsdag. Det skal være på 20 min og jeg skal bruke PowerPoint. Temaet er helt fritt, sålenge det handler om menneske kroppen. Oppgaven anbefaler altså at vi tar en rekke aspekter ved kroppen, men at vi må beholde den "røde tråden". Oppgaven tipser om disse punktene, men det er bare for inspirasjon. *Arv og Miljø *Celle *Kroppens immunforsvar *Kjønn *Øyet *Alkoholer (.??.) *Energi (.??.) Så, har noen av dere forslag å komme med hadde det vært til stor hjelp. Lenke til kommentar
eveant Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Snakk om Harald Eia sitt program, Hjernevask Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Hva, kan du utdype hva du mener? Tenkte å starte med å presentere oppgaven jeg har fått, også deretter fortelle litt om hvordan menneske kroppen har forandret seg gjennom årene, altså evolusjon. Overlevelse og sånt. Og fra overlevelse kan jeg prate om seksualitet, med tiltrekning av det motsatte kjønn og sånt, for det er jo overlevelse det også. Deretter prate litt om kroppens viktigste organer og sanser osv. Da tenker jeg på hjerte, hjerne, øynene, ørene, immunforsvaret osv. Også drar jeg over til behandling av sykdommer siden det er relevant med immunforsvaret. Og da forklarer jeg om kroppens forsvarssystemer. Endret 19. april 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
eveant Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 I en av de første episodene snakker han om arv og miljø og om det er arv eller miljø som påvirker ditt og datt. Se på det ihvertfall. Episodene ligger jo på nrk.no Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Oi, når du sier det så har jeg faktisk sett det. Hvordan kan jeg flette det inn slik at de passer bra? Vil gjerne begynne med evolusjonen skjønner du. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Arv og miljø er jo kjekt, i tillegg til at det er flust av eksempler å ta av. Lykke til! Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Jo takk skal du ha, er litt nervøs men Nami er en av mine sterkere fag, så var vel veldig heldig med oppgaven igrunn. Oppdatering: Da ser disposisjonen min ut foreløpig. *Evolusjon. (Menneskets utviklig i kropp gjennom årene.) *Overlevelse. (Menneskets forplantnings oppgave, seksualitet altså.) *Arv og miljø. (Hva bestemmer hvordan en person blir.) *Kroppens viktigste organer. (Hjerte, hjerne, lunger, blodet, øyne/øre *Immunforsvaret og kroppens forsvars-mekanismer. (Sier seg selv) Med dette oppsettet oppnår jeg det jeg vil, nemlig og forklare hvordan menneskekroppen fungerer i sin helhet. Har også den røde tråden som oppgaven snakker om. Endret 19. april 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
eveant Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Oi, når du sier det så har jeg faktisk sett det. Hvordan kan jeg flette det inn slik at de passer bra? Vil gjerne begynne med evolusjonen skjønner du. Du kan jo f.eks ta med klipp fra programmet der de små babyene krabber bort til leker som representerer deres kjønn Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Du trenger ikke fulle 20 minutter. Da jeg hadde muntlig eksamen i fjor i hvert fall, var det sånn at man ble stoppet hvis man pratet et minutt over tida, men du må ha minst 10 minutter. Men du har sikkert fått vite dette. Jeg kom opp i samfunnsfag og hadde en vanskeligere oppgave, men det er lurt å bruke læreboka først. Deretter kan du supplere med ytterligere detaljer fra internett. Så vidt jeg vet er det lov å bruke lyd, bilde og video, så hvis det Harald Eia-programmet passer med oppgaven, kan det gjøre presentasjonen bedre. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Jo takk skal du ha, er litt nervøs men Nami er en av mine sterkere fag, så var vel veldig heldig med oppgaven igrunn. Oppdatering: Da ser disposisjonen min ut foreløpig. *Evolusjon. (Menneskets utviklig i kropp gjennom årene.) *Overlevelse. (Menneskets forplantnings oppgave, seksualitet altså.) *Arv og miljø. (Hva bestemmer hvordan en person blir.) *Kroppens viktigste organer. (Hjerte, hjerne, lunger, blodet, øyne/øre) *Immunforsvaret og kroppens forsvars-mekanismer. (Sier seg selv) Med dette oppsettet oppnår jeg det jeg vil, nemlig og forklare hvordan menneskekroppen fungerer i sin helhet. Har også den røde tråden som oppgaven snakker om. Ja, kan jeg jo gjøre. Når jeg kommer til Arv og Miljø kan jeg slenge inn et bilde fra programmet, for så å prate om det. Å vise et klipp blir litt for enkelt syntes jeg. Edit: Hvordan syntes dere punktene mine ser ut? Endret 19. april 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Når du framfører er det viktig at du ikkje berre listar opp punkta dine, men at du koplar dem saman. Vis koss alt heng saman. Men dette er eit greit utgangspunkt. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 (endret) ja var det jeg også tenkte. Evolusjon, overlevelse/forplantning/seksualitet og Arv & Miljø har jo en rød tråd gjennom seg. Men har bestemt meg for at jeg skal framføre noe som jeg kan, så jeg slipper og lese opp fra manus, for det er ikke bra. Du trenger ikke fulle 20 minutter. Hvis jeg ikke har 20 minutter eller tilnærmet så blir jeg grillet med spørsmål, noe som jeg ikke vil. Endret 19. april 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Det er viktig at du kan stoffet ditt. Du kan ha med ein disposisjon som også sensor skal ha. Eg hugsar at eg kunne så å si kvar setning ordrett. Eg brukte ca 17 minutter, men eg kjappa meg veldig, for eg hadde så mykje stoff. Du får nokre spørsmål uansett, vil eg tru. Endret 19. april 2010 av Zarac Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Hva fikk du? Har planlagt å lage ferdig powerpoint presentasjonen, for deretter finne ut hva jeg eksakt skal si. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg var oppe i eksamen i fjor vår (eksamen, that's it) i samfunnsfag. Jeg var med en annen, og jeg tror vi hadde mellom 25 og 30 minutter. 20 minutter hørtes litt mye ut for en person, men dersom du har fått beskjed om det, så gjør du selvfølgelig det. Det kommer uansett til å bli stilt noen spørsmål, det kommer du ikke utenom. Jeg fikk forresten seks når jeg var oppe i fjor. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hva fikk du? Har planlagt å lage ferdig powerpoint presentasjonen, for deretter finne ut hva jeg eksakt skal si. Eg fekk 6. Eg brukte også powerpoint. Eg vil virkelig anbefale at du lagar powerpointen til slutt, då får du det best mulig til å henge sammen med kva du seier, og du låser deg ikkje fast i punktene dine. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Takk for tipset, men har uansett ikke tenkt å lage et manus, for da ender det opp med at jeg blir å se på manuset, skal heller lage meg et ark med stikkord, så kan jeg se kjapt over stikkordene, og håpe på at jeg husker. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Det jeg gjorde var at jeg skrev en tekst på et par sider, så lærte jeg meg teksten utenatt og laget stikkord til den, som jeg tok med. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Klarte du å prate fritt da? Jeg har liksom lyst å ha en viss kontakt med sensor og faglærer. En sånn kontakt som viser at jeg kan stoffet mitt, og kan reflektere over det. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg pratet mye fritt, ja, men jeg kunne nesten hver setning slik den sto på arket. Jeg tenkte som deg, men du vil finne ut at det er lurt å skrive ned det du skal si, for du må etterhvert velge bort informasjon og bare bruke de detaljene som er viktigst. Temaet ditt er stort, og du har bare to døgn å forberede deg på og 20 minutter til å prate. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå