jersten Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hei. Holder på å oppgradere min stasjonære pc. Har montert nytt hovedkort, cpu og Ram. Men da jeg starter opp pc, så får jeg bare svart skjerm. For meg ser det ut for at alt fungerer som det skal. Vifta på cpu går, vifte på strømforsyning går, og lys i ram brikke® er på, men likevel svart skjerm. Det kommer ingen "beep" lyder når jeg slår på pc. Har prøvd å resette CMOS, både ved jumper og ved å ta ut batteriet uten at det hjalp. Er det noen som har noen gode råd? HW er; HK: xfx nForce 650i Ultra, Cpu: Intel E8400, Ram: 4x2Gb Geil pc6400 ddr2. Strømforsyning er en 5 år gammel NorthQ 400W. Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Husket på 4 pin til CPU? Lenke til kommentar
jersten Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Ja 4pin til cpu er tilkoblet. Jeg lurer jo litt på om psu er for dårlig for dette kortet..... Endret 19. april 2010 av jersten Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Det er en klassiker som går igjen ved bytte av hovedkort: man glemmer å sjekke spacere. Hvis skruehullene står forskjellig steder så kan det bli kortslutning. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Det er en klassiker som går igjen ved bytte av hovedkort: man glemmer å sjekke spacere. Hvis skruehullene står forskjellig steder så kan det bli kortslutning. Har selv brent meg på dette. Foreslår at du tar ut HK og ser til at det ikke er avstandsskruer andre steder enn det skal være. Lenke til kommentar
jersten Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener her med at skruehullene står på forskjellige steder. Endret 19. april 2010 av jersten Lenke til kommentar
jersten Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Det er en klassiker som går igjen ved bytte av hovedkort: man glemmer å sjekke spacere. Hvis skruehullene står forskjellig steder så kan det bli kortslutning. Har selv brent meg på dette. Foreslår at du tar ut HK og ser til at det ikke er avstandsskruer andre steder enn det skal være. Ok takk. Skal sjekke dette. Lenke til kommentar
jersten Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Det er en klassiker som går igjen ved bytte av hovedkort: man glemmer å sjekke spacere. Hvis skruehullene står forskjellig steder så kan det bli kortslutning. Har selv brent meg på dette. Foreslår at du tar ut HK og ser til at det ikke er avstandsskruer andre steder enn det skal være. Da fikk jeg sjekket spacere. Ingen som stod der de ikke skulle. Det var ni stk. Det eneste jeg la merke til er at på det nye kortet er det 10 hull, mens på det gamle er det bare 9. Dvs det "mangler" en spacer. Denne er like under der skjermkort kommer ut på baksiden av racket. Kan dette ha noen betydning? Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Det har neppe noen betydning at det mangler en spacer. Men er du sikker på at det ikke er noen spacere / avstandsskruer som står der uten å bli skrudd i? Dersom de går rett i HK og er ubrukt så blir det som nevnt over kortslutning. Ellers kan det tyde på defekt ram / hk / cpu, litt vanskelig å si. Det pleier vel å gi bilde selv om cpu ikke står i, og sier "CPU not detected" eller noe i den dur. Endret 19. april 2010 av Cleaf Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hvilket skjermkort har du, har du husket å koble strøm til det? Du må sikkert ha siste bios versjon P05 til E8400, (det står på EVGA sine sider til nForce 650i Ultra hk) Noen ganger kan man få bilde med for gammel bios til ny cpu, noen gang ikke! Prøv å start opp med minimalt av hardware, bare cpu+kjøling, en og en ram brikke, skjermkort og strøm tilkoblet hk, ta ut batteriet, og prøv en oppstart. Hvis din gamle cpu passer til nForce 650i Ultra, så prøv den, og oppdater til siste bios versjon. Denne er like under der skjermkort kommer ut på baksiden av racket. Kan dette ha noen betydning? Så lenge du ikke prøver å feste en skrue i det ekstra hullet i hk, så skal ikke det ha noen betydning! Lenke til kommentar
jersten Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Det har neppe noen betydning at det mangler en spacer. Men er du sikker på at det ikke er noen spacere / avstandsskruer som står der uten å bli skrudd i? Dersom de går rett i HK og er ubrukt så blir det som nevnt over kortslutning. Ellers kan det tyde på defekt ram / hk / cpu, litt vanskelig å si. Det pleier vel å gi bilde selv om cpu ikke står i, og sier "CPU not detected" eller noe i den dur. Ingen spacere til overs. 9 spacers og 9 skruer festet. Har nesten mest tro på at det er hk det er feil på nå. Har 4 helt nye ram brikker, og har testet dem en og en i forskjellig slots, to og to osv uten at det gjorde noen forskjell. Eller at det er psu som holder på å si takk for seg. Men psu virket fint på det gamle systemet før jeg demonterte det.... Lenke til kommentar
jersten Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Hvilket skjermkort har du, har du husket å koble strøm til det? Du må sikkert ha siste bios versjon P05 til E8400, (det står på EVGA sine sider til nForce 650i Ultra hk) Noen ganger kan man få bilde med for gammel bios til ny cpu, noen gang ikke! Prøv å start opp med minimalt av hardware, bare cpu+kjøling, en og en ram brikke, skjermkort og strøm tilkoblet hk, ta ut batteriet, og prøv en oppstart. Hvis din gamle cpu passer til nForce 650i Ultra, så prøv den, og oppdater til siste bios versjon. Denne er like under der skjermkort kommer ut på baksiden av racket. Kan dette ha noen betydning? Så lenge du ikke prøver å feste en skrue i det ekstra hullet i hk, så skal ikke det ha noen betydning! Det er et club hd4670 skjermkort. Tror ikke det skulle trenge noen ekstra strøm? Det er forresten ikke noen kontakt på HK heller for ekstra strøm. Min gamle cpu var AMD (socket 939) så den passer nok ikke på dette HK. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Nei, club hd4670 trenger ikke ekstra strøm, så hvis ingen ting nytter, og du ikke har en eldre LGA775 cpu å prøve, så blir det litt vanskelig. Det høres lite sansynlig ut at psu plutselig ikke fungerer, etter bytte av hk. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Du kan jo prøve å bytte hele pakka tilbake til det som var før og se om det fungerer da, vil vel gi et ganske klart svar på om PSU er røket eller ikke. Lenke til kommentar
jersten Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Du kan jo prøve å bytte hele pakka tilbake til det som var før og se om det fungerer da, vil vel gi et ganske klart svar på om PSU er røket eller ikke. Ja jeg får kanskje prøve det. Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Huff da. Symptomene tyder sterkt på at cpu ikke får strøm, dette kan være psu, hk eller cpu sin feil. Hadde begynt med å koble fra alt, ta av cpu og sjekke at det ikke er bøyde pins der. Koble sammen hk, psu og cpu kun og se om du får post. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 For noen år tilbake hadde jeg samme problem, var HK som var ødlagt rett fra boksen(eventuelt at jeg klarte å kortsluttet det ved montering, men fikk nytt på garantien) Du bør også prøve som nevnt over og bare koble til nødvendige ting slik at du bruker minst mulig strøm... For eks cd-rom, ekstra vifter etc kan du koble ifra... Jeg mener også at du skal kunne få opp bilde om du kobler ut harddiskene... Om du får bilde da så er det psu som er for dårlig... Har selv også opplevd for dårlig psu før, men da startet pcn vanlig, men når jeg kjørte tyngre oppgaver slo pcn seg helt av (da begynte ting å trekker mer strøm)... etter hvert endte det med at den ikke slo seg på i det hele tatt Lenke til kommentar
jersten Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 (endret) For noen år tilbake hadde jeg samme problem, var HK som var ødlagt rett fra boksen(eventuelt at jeg klarte å kortsluttet det ved montering, men fikk nytt på garantien) Du bør også prøve som nevnt over og bare koble til nødvendige ting slik at du bruker minst mulig strøm... For eks cd-rom, ekstra vifter etc kan du koble ifra... Jeg mener også at du skal kunne få opp bilde om du kobler ut harddiskene... Om du får bilde da så er det psu som er for dårlig... Har selv også opplevd for dårlig psu før, men da startet pcn vanlig, men når jeg kjørte tyngre oppgaver slo pcn seg helt av (da begynte ting å trekker mer strøm)... etter hvert endte det med at den ikke slo seg på i det hele tatt Prøvde en oppstart med kun cpu og skjermkort (uten dvd-rom og hd) men skjermen like svart. Jeg tror jeg gir opp dette snart. Har ett annet hovedkort også, MSI P45 Neo2. Får prøve dette, men da trenger jeg visst ny psu uansett fordi dette hk har 8pins kontakt til cpu, og jeg har bare 4pins kontakt ut i fra psu'en. Endret 19. april 2010 av jersten Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Prøvde en oppstart med kun cpu og skjermkort Håper du prøvde en ram brikke også, får ikke bilde uten den. Men hvis du har et MSI P45 Neo2, som er et mye bedre hk, så burde du bruke det. Bare plugg inn 4-pin kontakten i de 4 hullene, hvor den passer(mener det er de 4 nederste)! Det eneste som er forskjell på 4 og 8 pin kontakt, er at man får en større kvadrat på ledningen, mellom psu og hk. Og det går greit å kjøre en oc 4 kjerner på en 4-pin, så en E8400 er ikke noe problem! Lenke til kommentar
jersten Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Prøvde en oppstart med kun cpu og skjermkort Håper du prøvde en ram brikke også, får ikke bilde uten den. Men hvis du har et MSI P45 Neo2, som er et mye bedre hk, så burde du bruke det. Bare plugg inn 4-pin kontakten i de 4 hullene, hvor den passer(mener det er de 4 nederste)! Det eneste som er forskjell på 4 og 8 pin kontakt, er at man får en større kvadrat på ledningen, mellom psu og hk. Og det går greit å kjøre en oc 4 kjerner på en 4-pin, så en E8400 er ikke noe problem! Er du sikker på at det ikke har betydning for HK om det er 4 eller 8 pins som plugges i? Har akkurat montert MSI P45 Neo2 Hk, men dette får jeg ikke liv i i det hele tatt! Har forresten også fått testet psu (satte i mitt gamle HK med AMD)og den virker. Her startet alt opp som normalt med bilde på skjerm og det hele... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå