Lifeform Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hei, Jeg har nå lyst å endeig få laget plen på jordet som ligger rett utenfor her. Har forsåvidt vært plen der før, men den har blitt veldig grov og jeg kan tenke meg å gå skikkelig over den og ta ut småstein og røtter. Ser da for meg at det hadde vært veldig effektivt å bare leid inn en traktor og tilhørende maskin / evt. egen maskin for å pløye gjennom hele plenen, og automatisk filtrere ut / hente ut alle større steiner og røtter i plenen. Ser for meg en maskin som de bruker i landbruket til å lage åker, etc som har tilhørende filtreringsmaskin / vibrasjonsmaskin som sorterer ut og samer opp de største steinene. Noen som kjenner til om det finnes noe slik maskin? Gjerne firma i Bergensregionen som driver med utleie av slik landbrukmaskin. Greit ikke bruke 3 uker på å gå over alt med jordfreser og manuell utsortering etterpå.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Det finnes alle mulige slags maskiner for å pløye, harve eller frese opp jorda, det finnes grasfrøsåmaskiner og tromler, stubbefresere, steinriver, steinplukkere og steinknusere, men ikke noe som gjør alt det nevnte i en operasjon. I tillegg finnes det såkalte dyrkingsskuffer til gravemaskin, som er beregnet på å grave opp store steiner og stubber, men la matjorda og småstein som er mindre enn maskene i skuffa ligge igjen. Du finner nok helt sikkert en maskinentreprenør eller anleggsgartner som kan gjøre alt dette, men ikke i en enkelt operasjon. Men hva som må gjøres, og med hva slags maskiner, kommer helt an på hvor mye stein, stubber, røtter og kratt det er der.. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Jeg jobber som anleggsgarnter og vi gjør alt sånt for hånd. Bruker potethakke, spagreip, spett og rive. Er snart ferdig med å lage plen på nærmere 11 000 kvm. Sånn det ser ut nå kommer vi til å måtte kjøre vekk 5 lastebillass med stein og røtter...alt spadd opp for hånd og fraktet rundt 200-300m i trillebår. Har tatt noen timer, men det går fortere enn du skulle tro når du bare kommer i gang. Hvor stort område er det snakk om? Maskiner er selvfølgelig en mulighet, men vi bruker som sagt ikke dette, så går ut i fra at sjefen har kommert frem til at det er mer lønnsomt å gjøre det for hånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå