Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Artikkel menneskelig ondskap


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal skrive en artikkel om menneskelig ondskap om ikke så lenge. Jeg skal ta utgangspunkt i to tekster (dette er en del av oppgaven, ikke to tekster jeg selv har valgt), den ene er en kort tekst om syndefallet, den andre er et litt lengre utdrag fra kruttårnet av Jens Bjørneboe som omhandler om personer lever etter å bli halshugget. Jeg kan også vise til blant annet filmer, bøker eller lignende som beskriver ondskap om jeg ønsker det. Konkret lyder oppgaven som følger:

"Ta utgangspunkt i tekstane og skriv eit essay eller ein artikkel der du drøftar eller reflekterer over om det finst menneskeleg vondskap, det vil seie om menneska er vonde eller gode. Vis gjerne til andre tekstar (tekst, film, drama…) du kjenner til som tematiserer vondskap."

Det jeg lurer på, er om noen kan forklare meg hva menneskelig ondskap er. Kaller man det menneskelig ondskap når det er et menneske som utgjør den onde handlingen? hva er forskjellen på menneskelig ondskap og ondskap?

 

Om noen har lyst til å slenge inn noen eksempler på stikkord eller temaer som kan være aktuelle for meg å ta opp i teksten min, er det bare å gjør det. :)

 

Takker for alle svar ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker den ideen.

Religion er jo alltid spennende i ondskap.

Er dog litt redd for at jeg kommer til å få det vanskelig med å skrive en objektiv tekst da jeg har så sterke personlige meninger rundt akkurat det temaet.

 

Om noen har andre forslag er det bare å slenge på. Alle forslag (nesten) er gode forslag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...