exhizor Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Hei. Plutselig hadde skolen bestemt seg for at vi skulle ha en prøvemuntlig, for å trene oss til vi kommer opp i muntlig eksamen. Rett før helga fikk vi vite hva vi kom opp i. Jeg kom da opp i engelsk med Sør afrika som emne. Jeg trenger derfor hjelp for å få kommet i gang. Sånn lyder oppgaven: "Compulsory Topic: South Africa Why is it impossible to understand South Africa today without knowing some of it's history? Discuss/explain the answers to this question. Don't forget to mention apartheid and Mandela." Noen som kan hjelpe meg å komme i gang? Hvordan jeg skal utføre oppgaven riktig. Endret 19. april 2010 av brumoen Lenke til kommentar
blindheim1 Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Her er det nok greitt å få litt fokus på sør-afrika som et land som har hatt hvite ledere og svarte arbeidere. Hvite ideologier, på bekostning av de svartes premisser. Selvfølgelig blir det viktig å nevne apartheid og hvordan de svarte ble tråkket på av den hvite mann, men også hvordan dette kom til å bli slik. Skriv gjerne oppgaven på denne formen: grunnleggende årsak - medvirkende årsak - utløsende årsak. Ikke bare se på hva som skjedde, men hva som lå til grunn for det, og hva som utløste heldelsene. Les litt om funnene av gull og diamanter, henholdsvis i 1884 og 1867, som inspirerte den hvite mann til å komme dit, og hvordan landet var delt opp blant stammefolkene før europeerne invaderte. Viss du ser på afrika-kartet i dag, så ser du at nesten alle landegrenser er trekt med linjal, gjerne fra et kontor i london eller paris. De hvite lagde lover som forbød svarte å eie land etc.etc. lykke til Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Edit: What he said ^<br><br><br>Først og fremst.. Har du noe kunskap om Afrika fra før av? Og hvilket klassetrinn går du på? Jeg kan ikke si jeg har usedvanlige kunnskaper om Afrika hverken før eller nå, men en rask oversikt på kartet vil avsløre en del. Når afrika ble kolonisert ble grensene dradd enkelt og greit over kartet med linjal. Uten tanke for hvem som bodde hvor og hvilke grenser som allerede eksisterte. Dette skapte jo naturligvis problemer. Vist du har veldig lite kunnskaper om dette kan det kanskje være lurt å bare finne frem litt innfo og lese. Både historie, nyheter og rene fakta. Så kan du skrive ned litt notater. Da får du litt bedre grunnlag å jobbe deg ut fra. Men i begynnelsen kan det være lurt å bare vie en time elelr to til å lese seg opp på relevant stoff om emnet. Endret 19. april 2010 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå