Gå til innhold

Virtualbox/lignende, wine, eller dualboot?

Hvilken løsning  

41 stemmer

1. 1. Hvilken løsning for "windowsbruk"?

• Virtualbox eller liknende virtuell maskin med win.
      23
    • Wine
      25
    • Dualboot
      24

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på hvordan folk her ine kjører windows only programmer og spill. Noen fungerer jo ikke så godt i wine (eks. programvare til eksterne usb-enheter som GPS-er o.l.). Greier du deg med wine, har du satt opp en virtuell maskin-løsning, eller dualbooter du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags virutell maskin bruker du? Tenker å kanskje ha en minimized xp-installasjon (så det ikke tar så stor plass) på den nye laptopen. Det er så kjipt å ikke kunne oppdatere/koble til GPS f.eks. ute å måtte innom stasjonærmaskinen. Er jo ikke hjemme alltid. :p Alternativt kunne jeg kanskje tenke meg å beholde preinstallert win7, med mulighet til å boote den samme installasjonen (som da ligger på en egen partisjon) i en virtuell maskin under linux. Da slipper jeg å restarte maskinen og boote windws, men har muligheten til det. Mener jeg hadde det oppsettet før, men at det var treigt, og husker ikke hvilken software jeg brukte da.

Lenke til kommentar

Har en egen maskin til Windows (den eneste maskinen min som er "spill-kapabel"), som jeg kjører Windows 7 på. Linux på server, laptop. På laptopen har jeg vel wine installert, men bruker det nesten aldri. Har også et virtualbox-image med XP, som jeg også nesten aldri bruker.

Lenke til kommentar

Hva slags virutell maskin bruker du?

Jeg bruker hovedsakelig VMware Player. Med siste versjon kan man lage egne virtuelle maskiner, og DirectX 9.0c er visst også støttet nå. Vinduseffekter og sånt i Windows 7 ser ut til å fungere, og har faktisk klart å kjøre Left 4 Dead i en virtuell maskin med grei ytelse. :p Dog tror jeg ikke VMware Player er egnet til mer avanserte ting, som booting fra partisjoner.

Lenke til kommentar

alle tre til hvert sitt bruk. starter Windows "ordentlig" for å spille, bruker vbox for å ha et programmeringsmiljø (.net osv), og bruker WINE for uavhengige enkeltapplikasjoner. (har dog ikke hatt bruk for sistnevnte på mange måneder, såvidt jeg kan huske.)

Lenke til kommentar

På hovedmaskinen dualbooter jeg. Beholder det hovedsakelig i tilfellet jeg vil trenge det. Orker ikke installere XP enda en gang (Det er jo et helvette å installere og få det klart med antivirus, oppdateringer, etc. Og ja det er original cd).

Har også XP tilgjenglig via VirtualBox. Kjekt å ha i tilfelle krig.

Wine er installert men blir bare brukt om jeg skal starte spotify (altså ekstremt sjeldent).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...