blackburn Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Jeg skal strekke kabel fra ADSL modemet (i kjellern), og opp to etg. Den mest praktiske løsningen er da å strekke en kabel opp langs ytterveggen på huset. Går det an å benytte en vanlig CAT 5 TP kabel, eller må den være ekstra isolert? (frost, vann etc...) blackburn Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Den MÅ ikke være skjermet nei. Uansett, det en skjermet TP-kabel gjør er hovedsaklig å skjerme mot elektriske forstyrrelser mener jeg, og i teorien burde en vanlig TP-kabel (uskjermet) være like isolerende mot regn og frost. Jeg tror heller ikke man trenger en kabel som er skjermet mot elektriske forstyrrelser i et normalt boligfelt. Likvel, hvis du ikke har kabel i det hele tatt kan du jo godt kjøpe en skjermet for å slippe slik eventuell støy, men hvis du har vanlig kabel fra før er det bare å bruke den Over til det med regn eller frost. Skulle noe slikt skade den så bare kjøp en ny. En idè er jo å først sette fast kabelen der den skal gå, så plasserer du utenpå et slikt halvt metallrør som mange bruker for å skjule/beskytte ledninger utenpå yttervegger. Røret går på en måte slikt _/_, hvis du skjønner, der en bruker flikene på siden til å spikre det fast. Edit: Oi, ditt spørsmål var om du kan bruke standard CAT 5 TP-kabel. Ja, det kan du. Lenke til kommentar
chma Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 man kan fint bruke vanlig cat 5 ja, men en utendørs cat 5 er det beste om den skal ligge ubeskytta å¨veggen, evnt om man legger det i et rør eller slikt holder det nok med cat 5 Lenke til kommentar
Zuul Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Det er fult mulig Men levetiden på kabelen vil bli kortere (regner med det er innvendig kabel det er snakk om) Innvendig kabel tåler ikke vær og vind like godt som utvendige kabler. Har sett Cat 5 kabler for utendørs bruk hos NSB. Disse er vaselinfylte og er mye mer solide. Har ikke sett dem for salg noe sted. Mulig de er spesialbestilte av NSB Jobbet med slike kabler da NSB/Banetele ville at Bravida skulle legge opp LAN mellom to brakker på jernbanen skjønner du :wink: Lenke til kommentar
Smal Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 har selv gravd ned en uskjermet kabel på over 100M... funker fett, den dag i dag... 2 år etter.. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 En jeg kjenner har hatt 15 meter inne-TP HENGENDE i løse lufta fra tak til tak, den har hengt der i tre år, og ingen har hatt noen problemer med det. Jeg har 60 meter inne-TP hengende på veggen ute, og det har ikke vært noe problem. Pass bare på at det ikke kommer noe vann inn (f.eks. hvis det oppstår hull når du spikrer den opp) Lenke til kommentar
magikern Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Selvom det som folk sier over her går helt greit å bruke vanlig, er vel kanskje det smarteste å bruke en av cat5e - cat 6 - cat7 (det har vist kommet en cat8 standard men jeg har ikke sett at det er mulig å få tak i den noe sted ennå...) alle disse skal være beregnet på å tåle mer enn vanlig cat5 Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Får komme med noen innvendinger jeg da Om det brukes skjermet kabel, så anbefales det at skjermen fullføres. DVS at utstyret i hver ende av kabelen også har tilkoblet skjerm. (Jord). Om du har en utilkoblet skjerm, så blir denne fort et område for generering av støy. Bruk av inne-kabel utendørs blir ikke et problem så lenge kabelen ikke står i fuktighet, og det gjør den ikke opp etter en vegg. Det holder også med en cat5(e) spec kabel.Høyere cat verdier er forberedt på høyere hastigheter, og her er det jo kun ADSl som gjelder Om du skal sikte fremover, så er derimot cat6 et valg (Gigabit eth?). Og generelt så gjelder det jo å ikke klemme kabelen flat/knekke, overholde bøyeradius, ikke avmantle for langt og ikke legg den inntil sterkstrømskabler over lengre avstander. Du kan og drite i alt dette, og fortsatt få godt nett, men det ble da litt teori Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Fungerer visst bra etter det jeg har opplevd :wink: Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Har faktisk strukket en 30 m kabel ut av vinduet, opp på hverandaen, opp i treet i hagen , og så stramt over veien, gjennom (over) et grantre, ned på hverandaen hans og inn i vinduet! Det burde vel være litt på kanten av hva en cat 5 kabel til 180kr kan tåle, eller hva? Og den kabelen henger stramt (b)uten(/B)(ja uten) lede vaier! (stram stålvaier som holder ledningen, slik at ledningen ikke blir strukket) Så ja, tror nok en cat 5 kabel skla holde i lange baner, ikke nødvendig å bruke mye penger på dyre skjerma kabler og beskyttelse rør osv. (no offense) Håper det hjelper! Lenke til kommentar
muffe Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Får komme med noen innvendinger jeg da Om det brukes skjermet kabel, så anbefales det at skjermen fullføres. DVS at utstyret i hver ende av kabelen også har tilkoblet skjerm. (Jord). Om du har en utilkoblet skjerm, så blir denne fort et område for generering av støy. NEI! Kabelen skal bare jordes i ene ende, for hvis du jorder i begge ender, og du strekker en kabel fra hus til hus, kan du oppleve jordingsforskjeller. Disse kan bli opp til 110 volt, og er "no good" når du skal buuke utstyret. Dette gjelder bare hvis det er snakk om to forskjellige jordingspunkter, noe du sannsynligvis ikke har, siden det er samme hus. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Whoops! du posta vist to ganger. (haha, bra valg av nick ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå