Gå til innhold

Bilder blir uskarpe og støyete .Hva er galt

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem,jeg har canon eos 7d,og canon 17-55 f2.8 is og canon 70-200 f4 is

begge objektiven er regnet som de skarpeste på markedet.

Nermest alle bildene jeg tar blir uskarpe ,jeg har stilt in kameraet på det skarpeste som er mulig osv.

i dag tok jeg rundt 200 bilder i godt sollys,iso 100 ,f7,f8 osv,brukte autofokus,is på.synes også det blir mye støy på bildene selv om det er bare iso 100,hva i all verden er galt?er det noe med innstillingene mine ,eller?tok bilder i program og auto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støyen i himmelen ser ut som om du har overoppskarpet bildet en god del, forsøk å stille ned til "normale" nivåer av oppskarping. Eventuelt forsøk å ta bilder i raw, og skarp opp manuelt.

Jeg er ellers helt enig i at bildene ser uskarpe ut, det ser heller ikke ut til å være pga feilfokus (da det forekommer på høye blendere og flere objektiver).

Har du brukt et UV-filter som helst burde befunnet seg i søplekassa?

Lenke til kommentar

Ta et nær bilde av et eller annet og sett fokus manuelt, kontroller igjennom live view, med følgende parameter:

Lagre Raw bilde i maks oppløsning.

Nøytral bilde modus.

Manuelt still lukker og blender, bruk gjerne F9.

100 ISO.

Hvis du bruker tripod så husk å skru av IS. ;)

Jeg synes ikke bildene ser forferdelig uskarpe ut, men dette er vanskelig å bedømme på slike landskapsfotografi.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Egentlig mer spørsmål enn svar fra meg.

1, Tok du bilder i raw?

2, hvilken raw behandler bruker du?

3, benyttet du tripod?

4, hvilke kamera benyttet du før 7D?

Jeg er nettopp våknet, så jeg kommer helt sikkert på mere senere på dagen.

Hva kommer at du velger: AF Mode: AI Focus AF? jeg trodde kameraet hadde One-Shot AF som standard oppsett.

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt noen form for filtre.ikke uv eller annet,kun brukt solblender

Jeg har ikke brukt tripod

Alt er handholdt med is på

Jeg har ikke gjort noe med bildene,de er rett ut av kameraet

Jeg har ikke brukt noe Raw behandler

Jeg så ikke behov for å ta bilder i raw når forholdene var så gode som i går,dvs masse lys osv

kjønner ikke hvorfor det er viktig hvilke kamera jeg hadde før?

Men hvis du absolutt må vite det så,kameraene jeg hadde før er jo ikke relevant for disse uskarpe bilder ....

men jeg har hatt canon 5d mark ll,nikon d700,nikon d300 ,pentax k7++++

AI Focus AF bruker når jeg tar bilda av ting som er i bevegelse,barna osv

One-Shot AF er vel den mest vanlige instillinga for å ta bilda av stillestående objekter

jeg har vel glemt å stille tilbake

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar

Alle de bildene over er tatt med 70-200 og de var temmelig grøtete alle sammen (til tross for optimale innstillinger). Har du samme problemet med 17-55? Hvis ikke tror jeg det må være noe galt med telezoomen din. Hvis du har samme problemet med 17-55 heller jeg mer mot det som Tom foreslår.

Lenke til kommentar

Er visst flere som har det problemet på 7D:

"We were continually dismayed at the soft, muddy files we were getting from the 7D. In test after test, the 7D files were especially poor when using telephoto or wide angle lenses with distant scenes."

"Every time we put on a telephoto lens and shot distant scenes, the 7D came up much softer than the Rebel."

http://darwinwiggett.wordpress.com/2009/11/11/the-canon-7d/

En annen diskusjonstråd:

"Now it is official: 7D is unsharp"

http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=64&t=7054

Edit:

Annen diskusjon om det her og:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1209119

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Lurer på om det er bakfokusering, jeg. Ser ut som ting mot horisonten er ganske skarpe (litt skjelvende linjer, som kan komme av dis og bevegelser i lufta en solrik dag), mens det foran ser uskarpt og fuzzy ut. Kanskje litt mikrofokusering-justering kunne gjøre susen?

Lenke til kommentar

Er visst flere som har det problemet på 7D:

"We were continually dismayed at the soft, muddy files we were getting from the 7D. In test after test, the 7D files were especially poor when using telephoto or wide angle lenses with distant scenes."

"Every time we put on a telephoto lens and shot distant scenes, the 7D came up much softer than the Rebel."

http://darwinwiggett.wordpress.com/2009/11/11/the-canon-7d/

En annen diskusjonstråd:

"Now it is official: 7D is unsharp"

http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=64&t=7054

Edit:

Annen diskusjon om det her og:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1209119

Og der fikk du linket til en en runde med skrekkpropaganda fra folk som tydeligvis ikke vet hva de holder på med ...

Med den pikseltettheten som en 7D har, så må alt klaffe for å få hentet ut detaljene. Jeg nevner i fleng ;)

1. Fokus må være spot-on.
  2. Støyreduksjonen i kamera må være slått av.
  3. Hvis man bruker JPEG, så må høyeste oppløsning brukes.
  4. Man bør ikke skarpe opp i kamera, men ta det i etterbehandlingen der man har kontroll.
  5. Man må ha høy nok lukkertid til at man ikke får bevegelsesuskarphet. Eller bruke stativ.
  6. Det må ikke være for mye dis i luften.

Lenke til kommentar

..Og derfor - stativ og manuell fokus via liveview. Skyter du nedblendet, så hold nedblendingsknappen inne når du fokuserer manuelt via innzoomet liveview.

Standardtabeller for hyperfokalavstander kan ikke brukes her - 100% crop på et moderne speilrefleks har mye mindre Circle of Confusion enn standarden, spesielt på et med så høy oppløsning som 7D eller 5DmkII.

Lenke til kommentar

Med den pikseltettheten som en 7D har, så må alt klaffe for å få hentet ut detaljene. Jeg nevner i fleng (...)

Det finnes utallige kompaktkameraer som tar skarpere bilder enn de over på grønn auto, så jeg nekter å tro at pikseltettheten er forklaringen. Det må enten være noe feil med objektivet eller kameraet (eller evt. det du nevte i sted med støyreduksjon - men da er det i så fall en elendig algoritme som klarer å ødelegge bildet til de grader).

Lenke til kommentar

Og der fikk du linket til en en runde med skrekkpropaganda fra folk som tydeligvis ikke vet hva de holder på med ...

Med den pikseltettheten som en 7D har, så må alt klaffe for å få hentet ut detaljene. Jeg nevner i fleng ;)

2. Støyreduksjonen i kamera må være slått av.
  3. Hvis man bruker JPEG, så må høyeste oppløsning brukes.
  4. Man bør ikke skarpe opp i kamera, men ta det i etterbehandlingen der man har kontroll.
  5. Man må ha høy nok lukkertid til at man ikke får bevegelsesuskarphet. Eller bruke stativ.
  6. Det må ikke være for mye dis i luften.

-Høres da tungvint ut, den andre brukeren som skrev i diskusjon herfra( nederste linken) hadde vel akkurat samme objektiv.

Tungvint hvis den jevne bruker må huske og utføre alle de punktene du nevner. Da bør jo det i allefall stå spesifisert i manualen, hvis det ikke er standardinnstillingene, ellers vil jo brukerne oppfatte kameraet som uskarpt hvis de bruker det "rett fra boksen" uten å justere innstillinger....

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

-Høres da tungvint ut, den andre brukeren som skrev i diskusjon herfra( nederste linken) hadde vel akkurat samme objektiv.

Tungvint hvis den jevne bruker må huske og utføre alle de punktene du nevner. Da bør jo det i allefall stå spesifisert i manualen, hvis det ikke er standardinnstillingene, ellers vil jo brukerne oppfatte kameraet som uskarpt hvis de bruker det "rett fra boksen" uten å justere innstillinger....

Det finnes ikke tungvindt ;) Men det kan kanskje høres slik ut.

Dette er faktisk grunnleggende lærdom for å få skarpe bilder, og (med unntak av punktene 2, 3 og 4) har vært evige sannheter siden Henry Talbot Fox sine dager. Punktene 2, 3 og 4 har kommet med den digitale alderen. Punkt 2 er den som er nyest, da det er først i de siste to-tre årene at ekstrem støyreduskjon har blitt vanlig.

Lenke til kommentar

Det finnes utallige kompaktkameraer som tar skarpere bilder enn de over på grønn auto, så jeg nekter å tro at pikseltettheten er forklaringen.

Har du noen gang sett et bilde fra et typisk 10-14MP kompaktkamera (og da snakker vi ikke om LX3 og co) i 100% noen gang?

Det er stygt, og du ser det samme i et par bilder. trærne ser ut som lodotter istedet for trær.

Det må enten være noe feil med objektivet eller kameraet (eller evt. det du nevte i sted med støyreduksjon - men da er det i så fall en elendig algoritme som klarer å ødelegge bildet til de grader).

Det er mest sannsynlig en kombinasjon av støykontroll og fokusfeil.

Lenke til kommentar

Har du noen gang sett et bilde fra et typisk 10-14MP kompaktkamera (og da snakker vi ikke om LX3 og co) i 100% noen gang?

Det er stygt, og du ser det samme i et par bilder. trærne ser ut som lodotter istedet for trær.

Nei, det er lenge siden jeg hadde den tvilsomme gleden. Jeg tenkte egentlig på LX3 når jeg skrev det. Jeg synes jo at 7D + 70-200/4 burde kunne måle seg med LX3 på skarphet.

Jeg tror ikke bomfokus er grunnen til uskarpheten over, siden han har brukt f/8 og det er like lite detaljer over hele fjøla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...