Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva feiler det meg? Utslitt, hodepine, fraværende konsentrasjon osv

Gjest misantrop

Anbefalte innlegg

Gjest misantrop

Hei. Jeg er en mann på 21 år som sliter litt med å fungere i hverdagen. Jeg har vært gjennom en depressiv episode, men det har bedret seg betraktelig, og det er godt over et halvår siden jeg var "ferdig" med selve depresjonen, nå ser jeg framover og har planene klare.

Men, det er ikke enkelt. Samme hva jeg gjør er jeg utslitt, og hodet er ikke i toppform. Det er så ille at det påvirker studiene og gjør det vanskelig å få gjort noe som helst. Ikke fordi jeg ikke orker, eller fordi jeg ikke vil - men fordi jeg blir så sliten. Både fysisk og mentalt blir jeg utslitt av "ingenting" i forhold til hva jeg kunne klare før. (1-2 år tilbake i tid.)

Jeg får sove, men det virker ikke. Det er mange måneder siden jeg våknet og følte meg uthvilt. Sover jeg lenge en dag, så er hele resten av dagen ødelagt, da våkner jeg med hodepine og muskelsmerter. Store deler av døgnet føler jeg meg generellt sett uvell, og jeg blir sliten av selv den minste bagatell. Jeg klarer ikke å gå tur med hunden engang.

Mentalt sett så er jeg positivt innstillt og ser framover. Men hodet henger ikke med, både konsentrasjon og evnen til større tankevirksomhet er nesten helt lammet. Jeg har høy iq og hadde tidligere enorm mental kapasitet. Nå er det lite igjen av den, noe som ikke er bra siden studiene mine inkluderer både matte og fysikk på høyt nivå.

Jeg har opplevd en "ny og forbedret" hodepine i forhold til det jeg har opplevd av hodepine tidligere. Stikkende, pulserende hodepine som opptrer på forskjellige punkt i hodet, mellom øynene og nakken et sted. Vanlige smertestillende har overhodet ingen effekt på denne hodepinen. Kombinasjonen 400mg ibux og 1g paracet har jeg prøvd flere ganger når hodepinen har vært intens - uten å merke forskjell. Hodepinen påvirkes og blir verre av lys, fysisk aktivitet og mental aktivitet. Sammen med hodepinen opplever jeg små lynglimt som hopper bortover synsfeltet. (Fikk tak i et brett med Indocin 25mg, og har prøvd det et par ganger når hodepinen har vært riktig ille, og det virker litt.)

Jeg opplever muskelsmerter og smerter i ledd. Spesielt i knærne, fingrene og kjeven, men også i andre ledd. Muskelsmertene oppstår spontant i tilfeldige muskler som stikkende/sviende smerte, samtidig som de fleste større muskler konstant føles ømme med en svakt ulmende smerte som på en måte er tilstede konstant.

Apetitten er helt fraværende, men jeg får stappet i meg nok til at jeg har en svak vektøkning. Det hender at jeg er litt småkvalm. Jeg er også litt småirritabel, og kan nesten eksplodere for den minste småting som er galt, men lar være siden jeg tidligere har lært å mestre sinne uten å utagere fysisk.

Tvert jeg prøver å øke aktivitetsnivået fysisk og/eller mentalt opp imot det som er normalt blir jeg verre.

Har dere noe forslag om hva som kan feile meg? Høres dette så alvorlig ut at jeg bør kontakte lege?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du sier du har hatt en depressiv episode, men ikke hva du legger i det. Hvis du har vært deprimert, vil du vanligvis oppleve bedring i humør og motivasjon før krefter og overskudd kommer seg. Hvor deprimert var du, og hvordan kom du deg? Det kan være at deler av depresjonen henger igjen. Søvnproblem og appetittmangel er også typiske depressive symptom, det samme er irritabilitet. Smerter i muskler (og fra mage/tarmsystem) kommer ofte ved depresjon, men da som regel i samme muskelgrupper hver gang og ikke at smertene flytter på seg.

At du har sterk hodepine som skifter lokalisering, at du er lysømfintlig og har liten hjelp av alminnelige smertestillende, får meg til å mistenke migrene. Har du blitt utredet for det? Du bør kontakte legen din og få henvisning til spesialist til nevrologi for å utrede dette og om du har utmattelsessykdom med mye smerter.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...