StreakingCaddis Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Hei! Jeg har vært snusfri i 6 uker, og etter at de første 3 ukene var tilbakelagt - som var forferdelige - kommer det jevnt og trutt voldsomme abstinensbølger. Jeg merker også at jeg blir lett aggressiv. Hvor lang tid tar det før ting "normaliserer" seg? Vil lysten alltid være der? Grunnen til at jeg spør er fordi min mor og stefar sluttet å røyke på omtrent samme tidspunkt som jeg sluttet å snuse, og de har ikke abstinenser som er i nærheten av mine - på tross av at de har røyket i over 30 år! Jeg har snust relativt hardt - kun i 2,5 år, men kun sterk løssnus. Dessuten var jeg ett av disse årene i forsvaret, og der gikk det veldig mye. Endret 18. april 2010 av HHalling Lenke til kommentar
Gøran Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Dette varierer sikkert, men jeg kan i alle fall svare for meg selv. Brukte snus jevnt og trutt i flere år. Startet i Forsvaret, og fortsatte å jobbe i Forsvaret og med snus inntil kona sa stopp (til snus). Hadde da brukt snus i ca 10 år og sluttet på dagen. Som du har opplevd er de første ukene helt klart tøffest. For min del tok det et par uker før kroppen hadde sluttet å tulle med praktiske ting som mage og fordøyelse. Noe som rimelig raskt skjedde var at vekten min gikk opp. Snus er en grei ting å ty til når man har lyst på noe "godt" eller er litt sulten. For min del stagget det også sultfølelsen og førte til at det å hoppe over enkelte måltider ikke var noe problem. Perioden jeg sluttet gikk jeg på høyskole og hadde permisjon fra Forsvaret, noe som ikke var en god kombinasjon. Stillesittende dager på skole, økt inntak av mat som følge av økt sultfølelse og økt inntak av "snop" i ulike varianter mellom måltider i mangel av snus førte til en del kilo ekstra og 3 tommer opp i livvidde før jeg satte ned foten. Kaffe og snus var en daglig del av kostholdet tidligere, og det tok tid å finne noe å erstatte det med som ikke førte til økt vekt. Nå er det ca 8 år siden jeg sluttet å bruke snus og selv den dag i dag har jeg lyst på snus i enkelte sammenhenger. Lange kvelder foran PC med et eller annet problem, kaffe etter lunsj på jobb, etter middag, bena på bordet med en god film på TV, ikke minst på fest! Alle disse situasjonene hvor jeg tidligere typisk brukte snus kan finne på å trigge lysten på snus igjen. Spesielt dersom det er andre tilstede som faktisk bruker snus. Nå er det ikke slik at jeg går rundt med en konstand lyst på snus, det forsvant en stund etter å ha sluttet. Men det er noe som kan dukke opp i sammenhenger, gjerne dersom det er andre tilstede som bruker snus. Jeg har forsøkt et par ganger etter at jeg sluttet, men har da blitt så dårlig at det ikke har vært moro. Noe som kanskje er like greit, men det sitter et eller annet igjen i hodet som ikke blir borte. Det havner bare lenger og lenger bak, og det går lenger mellom hver gang det dukker opp igjen:-) Mitt råd til deg er å ta det med ro og hold ut, tro meg det går over. Men det er slitsomt å slutte med noe som i alle fall for min del var like mye en vane som et stimuli. Sørg for å unngå å erstatte snus med noe annet, du får bare andre problemer - vekt, røyk eller hva det måtte være. Ikke tro at det går an å drive med "festsnusing", enten så slutter du eller så snuser du. I mitt hodet finnes det ingen mellomting. Klarer du å holde på den tanken lenge nok vil du også oppdage at om du prøver vil du bli like dårlig som første gang du prøvde (regner med du også trengte litt tilvenning...?) og da er det helt klart lettere å akseptere at dette er noe kroppen din er ferdig med. Da er det bare å holde hodet på plass og heller bruke 50-100 kroner dagen på noe annet festlig:-) Lykke til, og husk at du har gjort unna det største steget allerede! Gøran Lenke til kommentar
Gjest eddie Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Noen blir mer avhengige enn andre, pluss at det kan hende at moren og stefaren din bare er bedre til å skjule abstinensene, er ikke sikkert de faktisk er mindre. Det blir bedre etter hvert, men tar litt tid. Good luck og bra jobba so far. Lenke til kommentar
StreakingCaddis Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Takk for et meget utfyllende svar. Matinntaket og vektoppgang har heldigvis ikke vært noen problemstilling; hovedproblemet har heller vært å finne på noe å erstatte det med, og å innse det faktum at jeg faktisk ikke trenger å erstatte det med noe. Å tenkte på hvordan kroppen ville reagert på en snus nå får tankevirksomheten til å dirre. Jeg sagt til meg selv at jeg aldri skal snuse igjen, og jeg vet at jeg kan stå for dette. Sigaretter har jeg aldri vært noe glad i, men før eller siden dukker anledningen opp der man blir tilbudt en sigar eller et trekk fra vannpipen. Kan dette ha noen innvirkning på snusabstinensen på tross av at det tilhører sjeldenhetene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå