Jakke Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hvordan fungerer egentlig disse? Det er motor og bryter. Bryter har + - +, der den første er for ned, og andre er for opp. Hva annet er det som snur + og - så motoren får annen retning (hva snur magnetfeltet?)? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 http://www.youtube.com/watch?v=wMFPe-DwULM Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Altså, jeg vet hvordan EL-motorer fungerer, kan bygge en om jeg vil også. Men hvordan det er når det er 12V DC og hvordan man snur feltet? Jeg kan det på AC, men ikke DC, av den enkle grunn at jeg har gått elektro, og vi holdt ikke på med DC-motorer Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Pluss- og minus blir koblet motsatt, og motoren går motsatt vei. Jeg vil tro det styres via releer på de fleste biler, for vidusheiser bruker mye strøm. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 En DC-motor er i stor grad en AC-motor med elektronisk(eller annen tilsvarende) styring. Styringen konverterer DC-spenningen til en AC-spenning som driver motoren. Dvs. at hvordan den faktisk får den til å snu ligger i styringen til motoren, ikke i selve motoren. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Ehm, nei? En AC motor har strøm til statorene, mens DC har strøm til rotoren. Så det stemmer nok ikke Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Det kan man gjøre ja. Det er èn type DC-motor. Finnes en hel drøss med DC-motor. Jeg vet ikke hva som brukes i vindusheisene. En DC-motor med stasjonære permanentmagneter og spoler i rotoren fungerer slik at DC-spenningen settes direkte på børstene. Dersom det er kun er to poler (noe det ikke er, men prinsippet blir det samme med flere) betyr det at kommutatoren er delt opp i to deler som dekker halvparten av runden hver. Det står da to spoler som er seriekoblet mellom hver halvpart som børstene ligger på. Det som skjer er at halvparten av runden vil spenningen ligge èn retning på spolene. Hver halve runde vil børstene bytte plass på kommutatoren slik at spenningen reverseres på spolen (magnetfeltet snur, og motoren kan rotere den neste halve runden). Setter man spenningen motsatt vei på en slik motor vil magnetfeltet i spolene være reversert, og motoren vil gå andre veien. Strømmen passerer igjennom den ene bryteren, til motoren, igjennom den andre og til jord. Et oppsett med to brytere fungerer slik at bryterene på passasjersiden er seriekoblet med bryteren på førersiden. Akkurat hvordan kretsen som styrer switcingen av spenningen fungerer på er som følger: Bryteren er egentlig to brytere. Hver bryter er switcher mellom + og jord, som standard står de enten begge og kobler til jord eller begge til +. Motoren får da enten jord på begge pinner eller + på begge, som da uansett gir 0V og dermed står den stille. I mitt eksempel er det slik at begge kobler til pluss som standard. Trykker man brytere i èn retning kobler man jord til den ene pinna til motoren. Trykker man andre veien setter man jord til den andre pinna. Hver av disse to stillingene vil da gi motsatt spenning på motoren slik at den roterer i èn retning i ene stilling, og andre retningen i andre stilling. Nye biler har elektronisk styring av dette som følger av at det er en ekstra stilling på hver av bryteren for automatisk opp/ned av rutene. Endret 19. april 2010 av gxi Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Hva kan være galt med en el-motor når børstene er byttet, det er kontakt helt inn til børstene? Jeg har målt ohm over selve metallplatene som er magnetene og jeg har kontakt hele veien rundt. Kortslutning? Jeg kan også måle strøm over begge børstene når de står inntil rotoren. Er snakk om motoren til vifta nå Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Kan være brudd og/eller kortslutning i en av spolene. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Kortslutning fra en av børstene til gods? F.eks. bakdelen av ene fjøra borti gods? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Akkurat hvordan kretsen som styrer switcingen av spenningen fungerer på er som følger: Bryteren er egentlig to brytere. Hver bryter er switcher mellom + og jord, som standard står de enten begge og kobler til jord eller begge til +. Motoren får da enten jord på begge pinner eller + på begge, som da uansett gir 0V og dermed står den stille. I mitt eksempel er det slik at begge kobler til pluss som standard. Trykker man brytere i èn retning kobler man jord til den ene pinna til motoren. Trykker man andre veien setter man jord til den andre pinna. Hver av disse to stillingene vil da gi motsatt spenning på motoren slik at den roterer i èn retning i ene stilling, og andre retningen i andre stilling. Et tredje mulighet, som jeg egentlig trodde var vanligere, er at motoren verken får pluss eller minus i midtstilling, altså at begge lederene er helt brutt. Typisk universal tilbakefjærende på-av-på-bryter med to poler: 1 2 3 4 5 6 Strøm inn på 2 (+) og 5 (-), strøm ut på 1 og 4 alt. 3 og 6; disse er paralellkoblet og krysset (slik at polariteten blir vendt; 1 er altså paralellkoblet med 6, og 4 med 3), enten inne i bryteren, eller i kontakten/ledningsnettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå