Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Insane sugelyd fra motor

Jakke

Anbefalte innlegg

I gammelbilen min, en 97 VW Passat 1.8T så hadde jeg luftfilteret rett før turboen, sånn 20cm fra turboen. Når jeg ga gass så fikk jeg en INSANE sugelyd, sånn du hører den lyden bedre enn motoren og eksosen. Og den lyden var elsk. De som har hørt den vet hva jeg snakker om :)

Er det noen som vet hva som lager den lyden?

Mistenkte:

Turbo står nært luftfilter

Luftmassemåler skaper turbulens

Gitter framfor luftmassemåler (tviler, tok av det, og lyden var der fortsatt)

Sto et GreenFilter på. Alt annet var standard. Konisk, ikke original fit-in.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selve turboen bør/skal ikke gi fra seg lyd det som før var kjennetegnet på en turbobil såkalt turbowhine var bieffekt av dårlige hjulager eller noe som var satt skeivt i turboen hvis jeg nå husker riktig.

har kjørt vanlig sugebil med slik lyd fra motor, alle trodde jeg hadde turbo men det var bare en feilmontert viftereim som skeivbelasta dynamoen. :p

uansett hvis det er den sugelyden, dvs luftflytte lyden du tenker på så kommer vel den som en blandings effekt av det koniske filteret(som støydemper mindre en et standard filter) og det at du har store mengder luft som passerer inn i et rør der det begrenset med plass, kanskje litt bøy og det er ikke helt glatt så litt turbulens oppstår.

Lenke til kommentar

Det skal jo komme lyd fra turboen. Det er jo at turboen spinner fort man hører. Samme som på jetmotorer :) Eller en wankel på veldig høyt turtall <3

Men ja, det er kanskje det. Er iallefall insane lyd når luft blir sugd inn med 1.4 bars trykk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...