Gå til innhold

MacBook Pro 15" Core i7-620M, 1650x1080 eller MacBook Pro 17" Core i5-540M, 1920x1200?

RamGuy

MacBook Pro 15" Core i7-620M, 1650x1080 eller MacBook Pro 17" Core i5-540M, 1920x1200?  

1 stemme

1. 1. MacBook Pro 15" Core i7-620M, 1650x1080 eller MacBook Pro 17" Core i5-540M, 1920x1200?

• MacBook Pro 15" Core i7-620M, 1650x1080
      0
    • MacBook Pro 17" Core i5-540M, 1920x1200

Anbefalte innlegg

Ja da er jeg i den situasjonen at jeg skal gå til innkjøp av min første Mac noen sinne, og har sett på de nye modellen som nettopp ble sluppet!

Maskinen skal erstatte min Lenovo ThinkPad T400s (Intel Core 2 Duo P9400, 14" 1440x900) som er utrolig liten og ikke minst lett (ca 1.9kg)

Har vell egentlig funnet ut at jeg ikke har noe større behov for en superlett og liten maskin, da jeg bruker maskinen stort sett innendørs hjemme med strømadapter tilgjengelig i 8 / 10 tilfeller og det er svært sjeldent jeg tar den med meg ut av huset.

Det bruke stort sett til nettsurfing, litt kontorarbeid (Office osv..) og mye video (se filmer og serier i HD), det blir også litt spilling av typen Football Manager og litt sånt.

Så har funnet ut at en litt større skjerm enn 14" med 1440x900 oppløsning er å foretrekke, for ikke å nevne at den matte skjermen på Lenovo maskinen er trist å se på når det kommer til video, kontrastnivået er nærmest ikke eksisterende og mørke scener lider noe helt vannvittig av gjennomblødninger.

Derfor har MacBook Pro kommet opp som et alternativ, da jeg liker maskiner som er relativt kompakte og lette tatt i betraktning størrelsen og maskinvaren, samtidig som jeg ønsker litt erfaring med Mac OSX og liker designet svært godt! Og de er vell også kjent for å ha veldig gode skjermer? Som kommer veldig godt med!

Spørsmålet står mellom hvilken modell jeg skal gå for?

Jeg kan skaffe en 15" med Core i7-620M og 1650x1080 oppløsning eller en 17" med Core i5-540M og 1920x1200 oppløsning.

Spørsmålet blir jo da en litt større fysisk og tyngre 17" med høyere oppløsning er å foretrekker fremfor en litt mindre og kompakt 15" med lavere oppløsning og hakket vassere prosessor?

Forskjellen på i5-540M og i7-620M skal jo ikke være mer enn 3-5% bedre ytelse etter hva jeg har lest? Så det er jo minimalt, samtidig som strømforbruket er langt høyere, så det er jo et spørsmål om det i seg selv er verdt det? 3-5% bedre ytelse for 15-20% høyere strømforbruk og da sikkert høyere varmeutvikling også?

Et siste spørsmål er jo glossy vs anti-glare skjerm, selv har jeg bare erfaring med matte skjermer men siden denne hovedsaklig skal brukes innendørs og til mye video og film så kan kanskje glossy være å foretrekke? Har jo relativt dårlig erfaring med matte paneler på bærbare når det kommer til filmer og video ettersom det blir så utrolig blaft!

Anti-glare er jo en ekstra tusenlapp på prislappen også, og etter å ha sett det glossy panelet på Eplehuset så tror jeg ikke refleksjoner skal bli noe stort problem, dessverre så hadde de ingen anti-glare paneler utstilt.

Så hvilken modell burde jeg gå for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...