Skumring Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Hva må til for at min kjæreste skal få oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap i Norge? Hun bor i et annet land og har ei datter. Vil datteren automatisk få oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap dersom hennes mor får det? Jeg skal reise til henne først og bo der i noen måneder før vi flytter sammen til Norge og skaper en familie. Hun ønsker at vi gifter oss i hennes hjemland, men vil dette medføre vanskeligheter for hennes oppholdstillatelse i Norge? Må vi gifte oss i Norge? Hva er risikoen for at myndighetene oppfatter dette som et såkalt pro-forma ekteskap? Vi kommer mest sannsynlig til å få vårt første barn neste sommer, så er dette bevis nok for at forholdet er genuint? Med tanke på alle "thai-konene" som "bestilles" fra Østen, så virker det som dette ikke vil by på noen problemer, men en gang leste jeg en avisartikkel der et par måtte bevise for myndighetene at de hadde vært glad i hverandre i så og så lang tid. Eksisterer det klare regler som gjelder for alle, eller legges vår skjebne i hendene på en tilfeldig byråkrat? Er det evt. andre ting jeg bør vite om? På forhånd takk for opplysninger. Endret 18. april 2010 av Skumring Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Ah, hentebrud. Spennende. Det er ikke krav om at dere skal gifte dere i Norge, men dere må kunne dokumentere at dere er lovlig gift etter oppholdslandets regler. At dere har giftet dere i utlandet skal ikke få noe å si for en søknad om oppholdstillatelse. Jo mer av et reelt samliv dere har før hun søker oppholdstillatelse i Norge, desto bedre. Skjebnen deres vil bli lagt i hånden til en "tilfeldig byråkrat" i Utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemnda. Det er regler som gjelder for alle, men spørsmålet om hvordan man skal vurdere om et forhold er reelt eller ikke er ikke kurant. At dere har barn sammen vil være et moment, men ikke et bevis - det finnes eksempler på en rekke asylsøkere som får barn i Norge for å kunne bli i landet. Man bør ikke legge for mye i alle disse "thai-konene" som "bestilles". Det finnes mange flere eksempler på at disse "bestilte" "thai-konene" får avslag på søknadene sine enn at de får innvilgelse. Merk også at du bør være forsiktig med din opptreden på internett - saksbehandlere i UDI finner informasjon mange steder. Lenke til kommentar
Skumring Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Takk for raskt svar. Jeg kan skjønne at utenforstående vil se på forholdet vårt med et skeptisk blikk, men det er basert på ekte kjærlighet. Hun er ikke noen bestillingsbrud for å si det sånn, men en intelligent, utdannet og ressursfull kvinne. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Se på det fra myndighetenes synspunkt - hvordan vet man det? Lenke til kommentar
Skumring Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Dersom jeg reiser og bor hos hennes for et halvt år, samt at vi får barn sammen, så vil jeg nå si at det bør virke meget overbevisende for enhver. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Dersom jeg reiser og bor hos hennes for et halvt år, samt at vi får barn sammen, så vil jeg nå si at det bør virke meget overbevisende for enhver. Jeg er ikke jurist. Jeg har ingen som helst kompetanse når det gjelder dette, men spørsmålet ditt gjorde meg nysgjerrig så jeg legger til et tilleggspørsmål:Vil det ha noe å si på statsborgerskapet til det kommende barnet om det blir født der borte eller her? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Norsk statsborgerlovgivning er bygd på blodsprinsippet, altså at alle som blir født av norsk blod blir norske statsborgere. Og nei, det er ikke overbevisende for enhver. Det overbeviser f.eks. ikke meg. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Hvilket annet land er det her snakk om ? Forskjellige land utløser forskjellige regler/behandlings rutiner. Endret 18. april 2010 av BearCat Lenke til kommentar
Leus Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Alle mine svar tar utgangspunkt i at hun er fra Asia. Hva må til for at min kjæreste skal få oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap i Norge? Oppholdstillatelse - være gift eller samboer i 2(?) år og så kan hun søke om familiegjenforening med deg. norsk statsborgerskap - bodd i norge i 7 år og må så gjennomgå en test (litt usikker her) Hun bor i et annet land og har ei datter. Vil datteren automatisk få oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap dersom hennes mor får det? Hun må også søke for sin datter (jeg går utifra at dette ikke er din datter). Hun ønsker at vi gifter oss i hennes hjemland, men vil dette medføre vanskeligheter for hennes oppholdstillatelse i Norge? Må vi gifte oss i Norge? Det er samme hvor en gifter seg bare en får kontroll på alle papirene. Det avhenger veldig av hvilket land det er snakk om. Hva er risikoen for at myndighetene oppfatter dette som et såkalt pro-forma ekteskap? Vi kommer mest sannsynlig til å få vårt første barn neste sommer, så er dette bevis nok for at forholdet er genuint? Eksisterer det klare regler som gjelder for alle, eller legges vår skjebne i hendene på en tilfeldig byråkrat? Det er alltid en risiko, men de vil kalle dere begge inn til intervju om de er usikre, så der har du mulighet til å legge frem din sak. Normalt så tror jeg det går bra. Er det evt. andre ting jeg bør vite om? Som andre har nevnt så er det veldig avhenging av hvilket land det er snakk om. Ventetid på en søknad om familiegjenforening kan fort ta 6-8 måneder. Lenke til kommentar
Skumring Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Norsk statsborgerlovgivning er bygd på blodsprinsippet, altså at alle som blir født av norsk blod blir norske statsborgere. Hvilken paragraf sikter du til? Hva er norsk blod? Og nei, det er ikke overbevisende for enhver. Det overbeviser f.eks. ikke meg. Hva måtte til for å overbevise deg? Hvilket annet land er det her snakk om ? Et land i Sør Amerika. Oppholdstillatelse - være gift eller samboer i 2(?) år og så kan hun søke om familiegjenforening med deg. Betyr det at vi må leve adskilt i hvert vårt land fra den dato vi gifter oss, i to år, før vi får lov til å bo sammen? Finnes det eksempler på at dette ikke er tilfelle? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Norsk statsborgerlovgivning er bygd på blodsprinsippet, altså at alle som blir født av norsk blod blir norske statsborgere. Hvilken paragraf sikter du til? Hva er norsk blod? Statsborgerloven § 4. Endret 19. april 2010 av krikkert Lenke til kommentar
Leus Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Oppholdstillatelse - være gift eller samboer i 2(?) år og så kan hun søke om familiegjenforening med deg. Betyr det at vi må leve adskilt i hvert vårt land fra den dato vi gifter oss, i to år, før vi får lov til å bo sammen? Finnes det eksempler på at dette ikke er tilfelle? Nei, ble litt misforstått den der. enten å gifte dere eller å være samboer i 2år. Nå kjenner jeg ikke til om det er det samme for land i Sør Amerika, men for asia er det ivertfall slik som dette: Alt 1: Etter du har giftet deg i landet hennes så leverer hun søknad om familiegjenforening med deg (hun må også søke for ungen), hun søker fra sitt land. Vil anta det tar 6-8 måneder. Mens dere venter så kan ikke hun komme til Norge. Men du kan være der med henne (hvordan dette er i forhold til intervju er jeg ikke sikker på). Alt 2: Dere søker om såkalt forlovelsesvisum (husk ungen her også), usikker på tiden her, men det er ikke lengre. Etter dette får hun oppholdstilatelse i norge for 6 måneder (noe som tilsier at hun kan bli i norge under søkeprosessen). Dere gifter dere i norge og hun søker om familiegjenforening. Det finnes sikkert andre måter også, men når ser du nå gjennomgangen her Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Jeg giftet meg i Sør-Amerika, i et land som står på listen over visumfritak: http://www.udi.no/templates/tema.aspx?id=7279#visumfri med statsborger fra det landet. Vi ordnet med offisielle dokumenter der, reiste sammen til Norge, og måtte i løpet av max 7 dager, levere en søknad om "famoliegjenforening": http://www.udi.no/Sentrale-tema/Familieinnvandring/ sammen med mye dokumentasjon som vi fikk oversatt og stemplet her. I tilegg til dokumentasjon på lønn/arbeid/bolig etc. for min del. Hun fikk da "automatisk" midlertidig oppholdstillatelse her, til saken hadde blitt behandlet. De 3 første årene etter dette, måtte vi søke om fornyelese for 1 år av gangen. Deretter måtte hun, hvert 2. år, besøke fremmedpolitiet og få et nytt stempel i passet sitt, for å opprettholde opphold og arbeidstilatelsen. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Er selv norsk statsborger og har innflytterkone fra USA. Det var et helvetes strev med å finne ut av hva som krevdes, fordi ingen enkeltperson hadde oversikten. Men kan hvertfall si at den beste løsningen til slutt for oss, viste seg å være å gifte oss i USA (i en delstat som ikke krevde Sosial Security Number for begge parter, som en vanlig norsk statsborger selvfølgelig ikke har). For så å reise til Norge (med standard lovlig 3-måneders opphold, som fra alle land med visumfritak), og så sende søknad om oppholdstilatelse. Da kunne vi vente i Norge inntil vi fikk svar på søknaden. Hadde vi sendt søknaden fra USA, så måtte vi ha ventet der på svaret. Og det tar lang nok tid til at det hadde jeg ikke råd til selv. For å gifte oss i Norge, måtte vi søke før hun kom til landet om det også. Samme om vi skulle gifte oss ved en Sjømannskirke i USA, noe som var planen inntil vi fant ut av det med søknanden altfor sent (dvs. flybilletter allerede bestilt osv.). Så kommer det selvsagt at du (den som bor i Norge fra før) må kunne vise papirer på bosted og inntekt (minsteinntekt sitt jeg sjekket var 215 000). Når det gjelder barn, så aner jeg ikke hva som kommer i tillegg. Endret 20. april 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Er selv norsk statsborger og har innflytterkone fra USA. Det var et helvetes strev med å finne ut av hva som krevdes, fordi ingen enkeltperson hadde oversikten. Men kan hvertfall si at den beste løsningen til slutt for oss, viste seg å være å gifte oss i USA (i en delstat som ikke krevde Sosial Security Number for begge parter, som en vanlig norsk statsborger selvfølgelig ikke har). For så å reise til Norge (med standard lovlig 3-måneders opphold, som fra alle land med visumfritak), og så sende søknad om oppholdstilatelse. Da kunne vi vente i Norge inntil vi fikk svar på søknaden. Hadde vi sendt søknaden fra USA, så måtte vi ha ventet der på svaret. Og det tar lang nok tid til at det hadde jeg ikke råd til selv. For å gifte oss i Norge, måtte vi søke før hun kom til landet om det også. Samme om vi skulle gifte oss ved en Sjømannskirke i USA, noe som var planen inntil vi fant ut av det med søknanden altfor sent (dvs. flybilletter allerede bestilt osv.). Så kommer det selvsagt at du (den som bor i Norge fra før) må kunne vise papirer på bosted og inntekt (minsteinntekt sitt jeg sjekket var 215 000). Når det gjelder barn, så aner jeg ikke hva som kommer i tillegg. Gjelder dette en fattig/farget "sosialt mariginal" ektefelle eller? Har både hørt og sett at om en gifter seg med en rik og hvit amerikaner, så er ikke oppholdstillatelse i Norge noe spørsmål i det hele tatt :-)) En dr-grad e.l. kan kanskje erstatte noen millioner i banken :-)) Endret 21. april 2010 av lulus Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Nærmere fattig enn millionær eller doktorgrad, ja. Familien hennes har omtrent nok til at de klarer seg, ikke noe mer. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Nærmere fattig enn millionær eller doktorgrad, ja. Familien hennes har omtrent nok til at de klarer seg, ikke noe mer. Akurat ja. Har aldri hørt om frustrasjoner angående oppholdstillatelse for hvite, rike amerikanere med eller uten dr-grad. For litt siden solgte jeg huset mitt til en slik amerikaner. Hørte ikke noe om frustrasjoner fra han angående oppholdstillatelse :-) Gift deg med en sjarmerende millionær- eller kjendis-datter fra Brazil eller USA og du trenger aldri å tenke på problemer med oppholdstillatelse. Bedre å være rik, ha suksess og ved god helse enn å være fattig, sosialt mariginal og med skrantende helse :-) Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Er det rart? Den norske stat vil helst få så få problemer med den nye borgeren som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå