ÅdneD Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Objektivitet er ikkje mulig, som folk folk har sagt før meg. Eg meiner heller ikkje at det bør strevast etter å vera objektiv, men heller vinkla saken frå ei sida, og då vera klar i vinklinga. Det som er viktig er å skilla mellom personlege meiningar/tankar og faktaopplysingar - greie du å skilla kva du meiner, kva som er fakta og kva som er andre sine meiningar og uttalelsar har du komt langt på veg. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Med andre ord: Man bør etterstrebe objektivitet, og samtidig være åpen om personlige synspunkter slik at det blir lettere å etterprøve objektiviteten. 1 Lenke til kommentar
Step_up Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Dette er mennesker som har sine meninger og har tatt sitt standpunkt. Spørsmålet er om det for deg er bedre å lese en nyhet om AP skrevet av en du ikke aner hva mener om AP, eller om du vil lese en nyhet om AP skrevet av en du vet misliker AP. Det er informasjon. Om den er relevant eller ikke? Spørs hvilken preferanser man har. Selv mener jeg hvem man er vil ha noe å si for sluttproduktet. Ingen journalistiske metoder kan fjerne dette. http://blogg.aftenposten.no/marthinsen/2010/01/29/venstrevridde-medier-og-harsare-journalister/ det er det, og det synes jeg er en hake i mange tilfeller. mange som drar det inn i jobben. Som f.eks innen politikken og i sport. Som f.eks:Wathne, Alsaker, Semb, J.Kaggestad, Bredeli(her er problemet mest manglende kunnskaper. Stort problem hvis en avis spør han om løsninger for ett lag i f.eks håndball), Trude Teige, Pål T... jeg tror jeg helst ville foretrukket det første, for hvis du allerede vet hva den personen mener, så er du jo i utgangspunktet negativt innstilt. For å kommentere det siste, så aner jeg ikke hva Trude Teige stemte, men hun var ganske negativt innstilt når noen fra regjeringen snakket i tabloid. Slik hun holdt på=dårlig journalistikk. Jeg har heller ingen peiling på hva Rune Kjos stemmer, men når han overtok programmet så virket han helt nøytral i det han sa. De "kritiske" spørsmålene var kritiske og ingenting annet! Det virket jo som om T.T brøt alle mulige regler i journalistikken slik hun holdt på og Kjos omvendt. Så når det gjelder Kjos så er jeg uenig i det siste du skriver. Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Sjølv om Kjos ikkje stilte seg bak eit bestemt parti er meiningane hans forma av oppvekst, miljø, arv og mykje anna. Han er ikkje objektiv sjølv om han ikkje stille seg bak eit parti, han er heller eigenrådig. Det er fortsatt hans personlege meiningar som forme spørsmåla og kritikken, sjølv om dei blir stilt til alle partar. Derfor er det viktig at han er klar på kva som er fakta og meiningar. Det skal nemnast at eg blir litt ekstra kritisk om eg veit det er ein FRPsympatisør eller -politikar som har skreve det eg les. Lenke til kommentar
Step_up Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) uansett synes jeg at Kjos gjør en god og nøytral jobb og det virket ikke som at det var tilfelle med forgjengeren. de eneste personlige meningene jeg tror han har er om spørsmålene han skal stille til begge parter...om han mener noe sterkt om noe parti så klarer han å skjule det bra. Strålende! Endret 7. august 2010 av Step_up Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå