Gå til innhold

bytte olympus 620 mot nikon/canon?

Anbefalte innlegg

hei : )

jeg har en liten problemstilling nå. jeg elsker å ta bilder og å utforske kameraets muligheter. jeg har nå et olympus e-620 som jeg fikk til konfirmasjonen min. det eneste tilbehøret jeg har kjøpt er en blits til tusen kroner, ikke noe mer. jeg er veldig fornøyd med kameraet men med noen unntak. er dette feil eller er det bare jeg som synes det virker som det er et mye mindre utvalg av objektiver og tilbehør til olympus enn til nikon/canon.jeg finne liksom ingen objektive som frister som er billige. canon og nikon derimot har mye større utvalg av objektiver som også er billigere. er jeg helt på jordet nå? burde jeg selge mitt olympus e-620 og kjøpe et nikon d5000 isteden eller et annet? hjelp ;p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg av den oppfatning av at svært lite på markedet kan overgå Olympus i fht. pris versus kvalitet, men har du lyst på Canon 550D, 7D eller Nikon D5000 så må du legge litt mer i objektiv for å matche IS og optiske kvaliteter...

Lenke til kommentar

De billige objektivene til Olympus er en god del bedre enn de tilsvarende fra Canon og Nikon. Og skal du ha bildestabilisering, så koster det fort masse penger.

Hvilke objektiver er det du tenker på, så kan vi anbefale Olympus ekvivalenter eller alternativer.

Lenke til kommentar

for eksempel 70-300 eller lignende zoom.

her jo jo forskjelle mellom nikon og olympus. finnes det ingen telezoom til ruundt 1500?

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=14457

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=89070

Det er et Sigma du linket til, for Nikon - ikke et Nikon objektiv; noen kan misforstå her. Og Olympus objektivet får du billigere hos Japan Photo.

Det spesielle med disse to objektivene som du linker til, er at det er mer eller mindre samme objektivt. Hva Olympus har gjort med sin utgave, er usikkert - men erfaringene til oss som har det, er at Olympus utgaven virker bedre skrudd sammen og har en noe bedre optisk kvalitet. Og på en E-620 så får du bildestabilisering. Noe du ikke vil få på Canon eller Nikon. Skal du ha bildestabilisering med Nikon til en fornuftig pris, så er valgene 55-200mm VR. For Canon, EF-S 55-250mm IS.

Ettersom Olympus og Nikon/Canon forskjellig størrelse på sensoren, vil 70-300mm gi forskjellig resultat på de to platfomene. Så det vil være mer riktig å sammenligne Olympus 70-300mm med Sigma 120-400mm OS for Nikon. Da får du også bildestabilisering, men det koster deg dobbelt så mye som objektivet til Olympus.

Et rimelig alternativ som jeg vil anbefale, er 40-150mm Det gir deg samme rekkevidde som en 55-200mm på Nikon, og er meget god optisk.

Lenke til kommentar

Jeg selv har akkurat nå:

ZD 9-18mm f/4-5.6

ZD 14-42mm f/4-5.6

ZD 40-150mm f/4-5.6

ZD 70-300mm f/4-5.6

ZD 25mm f/2.8

ZD 35mm f/3.5 Macro

70-300mm bruker jeg ganske lite da det til vanlig blir for mye tele ...

14-42mm og 40-150mm bruker jeg generelt mye, untatt akkurat nå. Jeg kjøpte 9-18mm for drøyt en uke siden, og er dermed den jeg bruker mest akkurat nå ;)

Alle kan anbefales, men i tillegg til 40-150mm, så er 35mm f/3.5 Macro en rimelig sak som absolutt kan anbefales. Ekte makro, og meget skarp.

Lenke til kommentar

takk, det skal jeg gjøre. gidder dere å forklare meg hva gråfilter og polalfilter brukes til og hvor jeg kan kjøpe et som passer kameraet mitt? (: er også litt usikker på hva de forskjllige objektivene gjør:S tomsi42 hadde dette: 35mm f/3.5 Macro. skjønner at dette brukes til å ta nærbilder, men hvorfor er det 35 mm, hva tilsier det?

håper dere kan hjelpe meg med å forstå dette også (:

:innocent:

Lenke til kommentar

Brennvidder er det som blir oppgitt i millimeter,dvs hvor nært et objekt/motiv skal oppfattes i objektivet.

Polariseringsfilter bruker man for og fjerne uønskete refleksjoner i vann,de gir også varmere farger og bedre kontraster.

Et grå-filter "ND-filter" brukes for og kunne bruke lengere lukkertider uten fare for overeksponering,veldig populært og bruke for og få en "fløyels-akting" vannoverflate.

Du kan ta en titt i "Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til" den gir deg mange fine tips.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

takk (:

forresten, er det noen som har noen forslag til beske/bag/sekk til kameraet mitt? en med litt plass i, siden jeg har planer om å kjøpe et par objektiver og blits og slik. helst ikke så veldig dyrt! ;)

håper jeg ikke maser for mye :innocent:

Lenke til kommentar

takk (:

forresten, er det noen som har noen forslag til beske/bag/sekk til kameraet mitt? en med litt plass i, siden jeg har planer om å kjøpe et par objektiver og blits og slik. helst ikke så veldig dyrt! ;)

håper jeg ikke maser for mye :innocent:

Jeg har en lowepro flipside 200. Den har plass til en del uten å bli alt for stor. Det finnes et utall forskjellige typer, merker og modeller å velge mellom, cambags.com er en fin side å se hvor mye de forskjellige har plass til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...