Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Honda mt5 trim+drev


Anbefalte innlegg

Hey!

Har en honda mt med malossi 45mm sylinder, dellerto 21mm gasser og effektanlegg.

Noen som har forslag til dreving, for å få en fin balanse mellom aks og toppfart? :D

 

btw, må jeg ha powerfilter, reed/innsug ? :hmm:

Endret av chrisfosho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lov å trimme registrerte mopeder i Norge. Det enten den skal kjøres på vei eller bane. Edit: Merk at vegtrafikkloven gjelder "all trafikk med motorvogn", altså også på privat grunn.

 

Derfor er det heller ikke lov å diskutere det på forumet. Poster om dette vil bli stengt, og informasjon om trimmingsmetoder eller inngrep slettet.

 

Edit: Ja du kan trimme en uregistrert moped, men da kan du ikke kjøre med den, så det er neppe en aktuell problemstilling.

 

Det er selve trimmingsinngrepet som er ulovlig. Det fremgår av veitrafikklovens paragraf 13:

 

Sitat

Endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse på motorsykkel (herunder moped) utover grenser fastsatt for vedkommende gruppe av motorsykler i medhold av annet ledd, må ikke foretas.

 

Samferdselsdepartementet har bekreftet denne tolkningen på spørsmål fra NMCU (Norsk Motorcykkel Union):

Sitat

I det syv sider lange svaret (!) sier departementet at det ikke er noen tvil om at paragraf § 13 i vegtrafikkloven også inneholder forbud mot å utføre selve trimmingsinngrepet - dvs. fysisk å fjerne, modifisere eller skifte ut tekniske komponenter på en moped med det formålet å øke kjøretøyets toppfart til mer enn de lovlige 45 km/t.

 

Paradoksalt nok er det ikke ulovlig å selge deler som kan brukes til trimming. Det er som Vegtilsynet bemerker litt som at det ikke er forbudt å selge gjær og sukker selv om det kan benyttes til hjemmebrenning...

 

Det er en populær misforståelse at trimming er greit så lenge mopeden ikke skal kjøres på veien. Men selv kjøretøyer for banekjøring skal godkjennes i Norge. Og så snart en moped trimmes er den per definisjon ikke lenger en moped og typegodkjenningen gjelder ikke lenger. Det fremgår av Kjøretøyforskriftens paragraf 3.1 og 3.3 at dette krever omregistrering.eller endog ny typegodkjenning:

 

Sitat

Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet.

 

Sitat

Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under.

 

"Forskrift om motorsport på lukket bane" gjør unntak for godkjenning av visse typer kjøretøy dersom disse skal benyttes til "organisert trenings- og konkurransekjøring" i regi av Norges Motorsportforbund. Det forusetter at kjøretøyet er godkjent av forbundet for denne type arrangement. Jeg har tilgode å se organiserte løp for trimmede mopeder. Edit: Slik trimming er ikke i strid med reglene, men slike sykler er ikke egnet for løpskjøring og blir da heller ikke brukt i følge motorsportforbundet.

 

Trimming øker forøvrig risikoen for ulykker. I følge Transportøkonomisk institutt (TØI) er skadefrekvensen 50% høyere for trimmede mopeder enn for utrimmede.

 

Diskusjon.no har bestemt at informasjon i strid med norsk lov ikke er tillatt. Retningslinjenes paragraf 6.) Om det er en fornuftig begrensning kan selvsagt diskuteres, men slik er det nå gang, og det er eiernes privilegium å bestemme reglene på deres eget forum.

 

Om mopeder burde hatt en høyere toppfart for å kunne holde følge med trafikken er en interessant diskusjon, og den er det tillatt å ta på forumet. Men det forsvarer i seg selv ikke trimming.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...