bokfinn Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Hei Jeg har et lite problem med hvordan jeg skal få satt opp hjemmenettverket. Har internett fra Lyse med iptv. Det går cat5 kabel til tv som er i stua. I loftstua har jeg tenkt å sette opp hjemmekino, men det går ikke kabelbane opp her, så her er jeg avhengig av å ha trådløs kontakt mellom fiberboksen (som har wlan) og en router (Jensen Airlink 2954) som blir stående i andre etasje. Jensen routeren som blir stående på "kinorommet" skal videreformidle internettrafikk til både kablede og trådløse enheter (ps3, xbox 360, pc). I tillegg kommer det en NAS server inn på denne routeren. Noen som vet hvordan setter jeg opp dette oppsettet? Se bilde for grafisk forklaring edit: Om jeg kjøper 2 stk Jensen airlink 29150 som støtter følgende: * Access Point • Access Point Client • Access Point Bridge – Point to Point • Access Point Bridge – Point to Multi Point • Access Point Bridge – WDS/Universal repeater Vil det da være mulig å sette opp nettverket slik som jeg har beskrevet over uten særlige problemer? Endret 18. april 2010 av bokfinn Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det er langt enklere å bruke homeplug over strømnettet. Lenke til kommentar
bokfinn Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Så en homeplug gir langt bedre stabilitet og ping ved spilling? I såfall sender jeg begge de 2 nye ruterne i retur til PS... Hva er fordelene og bakdelene med homeplug da? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Fordelen er at du ikke er avhengig av å sende mikrobølgesignaler. Du vil dermed oppnå dekning omtrent uansett. Bakdeler er at den kan være sårbar for støy på strømnettet. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Vær obs på et homeplug slettes ikke er garantert å fungere alle steder. Lenke til kommentar
bokfinn Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Vær obs på et homeplug slettes ikke er garantert å fungere alle steder. Nå skal det sies at det er et helt nytt hus bygget i 2009. Lengden mellom punktene hvor homeplugen skal i er 3 meter i luftlinje. Ifølge kabelkartet er avstanden ca 14 meter... Burde vel ikke være noe problem da? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Vær obs på et homeplug slettes ikke er garantert å fungere alle steder. Nå skal det sies at det er et helt nytt hus bygget i 2009. Lengden mellom punktene hvor homeplugen skal i er 3 meter i luftlinje. Ifølge kabelkartet er avstanden ca 14 meter... Burde vel ikke være noe problem da? Jeg har lest endel om disse løsningene og det er litt "flaks" hvor man får disse til å fungere, selv på nyere innstallasjoner. På papiret ser de jo greie ut men det er kjipt å gå til innkjøp av en slik løsning for så og måtte legge investeringen i en hylle på boden fordi de ikke fungerer i de stikkene man ønsket. Hadde man kunne fått prøve ett sett slik at man var sikker på et det funket der man planla, så hadde nok det vært det beste. Lenke til kommentar
bokfinn Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Vær obs på et homeplug slettes ikke er garantert å fungere alle steder. Nå skal det sies at det er et helt nytt hus bygget i 2009. Lengden mellom punktene hvor homeplugen skal i er 3 meter i luftlinje. Ifølge kabelkartet er avstanden ca 14 meter... Burde vel ikke være noe problem da? Jeg har lest endel om disse løsningene og det er litt "flaks" hvor man får disse til å fungere, selv på nyere innstallasjoner. På papiret ser de jo greie ut men det er kjipt å gå til innkjøp av en slik løsning for så og måtte legge investeringen i en hylle på boden fordi de ikke fungerer i de stikkene man ønsket. Hadde man kunne fått prøve ett sett slik at man var sikker på et det funket der man planla, så hadde nok det vært det beste. Nå har den hvertfall ankommet, så skal prøve den ut i løpet av helga. Blir litt irritert hvis det viser seg å ikke fungere... Står jo at rekkevidden skal være 300 meter. Nå er det jo max 20 meter i reel lengde hos meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå