Gå til innhold

Vil ha lett motorsykkel, hva må til?

Tobias230

Anbefalte innlegg

Heisann, og god morgen!

Jeg er 14, snart 15 år og har en halvbror (som jeg aldri ser) som kjører lett motorsykkel. Har tenkt på det lenge og vennenne mine og har snakt om den lappen. Det er bare bedre en moped/scooter, så nå har nå bestemt meg får at det er den lappen jeg vil ta.

Men så kommer det. Jeg har ikke peiling på hva jeg må gjennom får å få den lappen. Så tenkte jeg at jeg skulle poste denne tråden for å se hva folk sier. Har en bok om det og, men vil se hva dere her ute sier.

Enkelte ting:

* Hvor mye ca koster lappen? (har ikke god erfaring med lett, men kjører mye crosser viss det hjelper)

* Hva må jeg kunne?

* Ting jeg må gjennom? (teori, mørkekjøing osv...?)

* Hvor lang tid tar det viss jeg står på skikkelig? (går det å få lappen på dagen?)

* Anbefalinger til sykler?

Andre ting dere kommer på som vil hjelpe meg. Håper at det er mange her på diskusjon.no som gidder å bry seg, å hjelp. Dere vil takkes VELDIG!

Husk, det er 1,5 år igjenn til den lappen. Jeg vil bare forsørge meg litt info.

Takker VELDIG for svar.

Tobias/x1peN :>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første jeg vil si er at det er bra at du begynner å planlegge i god tid.

Lett-lappen tar mye lengre tid enn moped-lappen tar, den er også mye dyrere. Du må regne med å komme opp i 20 000 +/-, men det varierer fra sted til sted.

Du må igjennom trafikalt grunnkurs for å få lov til å øvelseskjøre privat. Du bør ta kontakt med trafikkskolen din å få gjennomført ett MC-kurs, som er obligatorisk. Da er du klar til å øvelseskjøre med skole.

Jeg kjøpte meg en sykkel i fjor, og har enda fikk fått lappen (født sent 1993). Men jeg har fått kjørt en del med onkelen min som har mc-lappen, så jeg har spart en del tusenlapper på det, det bør du også gjøre.

Spør hvis det er mere du lurer på.

Lenke til kommentar

Første jeg vil si er at det er bra at du begynner å planlegge i god tid.

Lett-lappen tar mye lengre tid enn moped-lappen tar, den er også mye dyrere. Du må regne med å komme opp i 20 000 +/-, men det varierer fra sted til sted.

Du må igjennom trafikalt grunnkurs for å få lov til å øvelseskjøre privat. Du bør ta kontakt med trafikkskolen din å få gjennomført ett MC-kurs, som er obligatorisk. Da er du klar til å øvelseskjøre med skole.

Jeg kjøpte meg en sykkel i fjor, og har enda fikk fått lappen (født sent 1993). Men jeg har fått kjørt en del med onkelen min som har mc-lappen, så jeg har spart en del tusenlapper på det, det bør du også gjøre.

Spør hvis det er mere du lurer på.

Har du noen bøker/sider jeg kan lese meg til en "bedre" kjører. Eller som hjelper på teori prøver, andre diverse hjelpe midler?

Tusen takk for svar uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...