MrAHB Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hei mine foreldre har ett nettverk med hele tre rutere, hvor av to av dem har trådløst nettverk. Og siden jeg ikke klarer å fjerne DHCP server på noen av ruterne blir det litt krøll... Det er flere utfordringer med nettverket, så om du klarer å hjelpe med ett av dem er det til stor hjelp. Ett av problemene er at det er ganske store avstander på Nettverket. Bl.a går det en kabel til ett nabohus (ca 50m borte) med egen trådløs ruter (heller ikke på den klarer jeg å fjerne DHCP). Slik nettverket er i dag fungerer det ok. -Dvs jeg hadde ikke vært fornøyd, men de som benytter det synes det er helt greit. Jeg har prøvd å liste opp div feil på nettverket på tegningen under, fint om disse blir rettet opp, men det er ingen krav. Det som nå er utfordringen er at en eld-gammel stasjonær pc nå skal kobles til nettverket pga deling av skriver. -Jeg vil tro at det er best om denne pcen ikke blir koblet til internett, kun til skriveren. -Ellers så blir den nok fort infisert med virus. Den kjører win98 av alle ting Jeg har sagt at den egentlig er klar for å kastes, men min far som har div. regnskap osv på den er ikke enig. Om jeg fjerner tcp/ip protokollen fra pcen, så vil vel ikke noen klare å komme inn på den fra internett? PCen trenger heller ikke å være koblet på internett. Ett alternetiv er å bare koble alt sammen som på tegningen. Ett annet alternativ er å fjerne ruteren i andre etasje, flytte den ut i garasjen der hvor linjen kommer inn, og så bare ha en switch i andre etasje. -men om det gjøres så mister jeg muligheten til å koble usb-printeren til den ruteren de allerede har som det er printerserver innebygget i. Ruteren er av typen D-link 524UP Andre ting: Det er muligens noe feil med DNS eller noe slikt (forårsaket av flere dhcp'er?). Det tar bl.a noen ganger veldig lag tid å komme inn på helt vanlige internettsider som google. Man kan da gjerne bare endre fra trådløst til kabel, eller man kan koble fra ruter i 2.etg og kjøre direkte fra modem i garasje, og alt fungerer fint... -Hvorfor er det slik, og dette ville vel blitt fjernet om man bare hadde en switch i 2. etg? Finnes det switcher med innebyggt usb printerserver til en billig penge? Lenke til kommentar
M-G Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) For det første så kan du ikke fjerne TCP/IP protokollen på maskinen som skal ha deling av skriver over nettverk, da det er denne protokollen som styrer nettverket for maskinen. Jeg kjenner ikke ruter typen din men det ikke noe direkte problem at de alle kjører DHCP så sant de ikke kjører samme distribusjon av IP'er. Feks så kan backbone i garasjen dele ut et nett hvor hvor de to tilkoblede ruterne har fast IP på innlinja, hvor de videre deler ut egne nettverk på annen range så kalt NAT. Vet ikke hvor klart dette ble, men forklar evt litt mer i detalj og ta med screenshots av admin på ruterne så blir det litt lettere. Endret 18. april 2010 av M-G Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Det er forskjellige IP-ranger på de forskjellige nettene. Fra linjen inn er det 192.168, mens de to trådløse har hhv 10.0.0.x og 10.0.1.x Det er også en jobb-pc i nettet som ikke kommer på nett... -Må slå av trådløst nett og benytte 3G, eller så må man benytte kabel... -Det er også en slik litt pussig ting som er i dette nettet... Men så lenge bedriften betaler for 3G, så er de ikke så nøye på det, men det hadde vært greit å få ordnet. Lenke til kommentar
M-G Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Får jobb-pcen pinget IP'en til websider (feks vg.no 195.88.55.16 eller tilsvarende) når den er tilkoblet trådløst? Dersom dette fungerer så er problemet at ruterne ikke distribuerer riktig settings på DNS for tilkoblede maskiner. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Får jobb-pcen pinget IP'en til websider (feks vg.no 195.88.55.16 eller tilsvarende) når den er tilkoblet trådløst? Dersom dette fungerer så er problemet at ruterne ikke distribuerer riktig settings på DNS for tilkoblede maskiner. Nei. Jobbpcen kobler seg fra og til det trådløse nettet, men forbindelsen blir brutt med en gang. -Mulig det er en instilling på den som gjør at den ikke får koble seg til trådløse nett som ikke er kryptert eller noe. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Noen andre som har tips på hvordan koble til den siste pcen til skriveren? Er det bedre å lage til en hobby-løsning med lang usb kabel? Noen tips til å få mer stabilt hjemmenettverk? Er det vanlig med litt dårlig dns løsning for dem som benytter nextgentel? Ser ut som en del sider (bl.a google) kommer raskere opp ved å benytte en alternativ dns leverandør som freedns eller opendns. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå