Gå til innhold

OSX mer låst enn Windows?

Anbefalte innlegg

Overalt i diverse tråder her inne kommer det kommentarer om at "Windows er mer fleksibelt/konfigurerbart", og for mer "avanserte" brukere mens OSX er bedre for amatører og uerfarne databrukere. Samtidig blir det sagt at OSX er mer låst og mindre konfigurerbart.

Dette stemmer overhodet IKKE med min virkelighet!

Som mangeårig Windows bruker konverterte jeg til Mac for 1 år siden og min erfaring er at OSX er veldig lett og ta i bruk men også fleksibelt til alle de oppgaver jeg har behov for. OS spesifikke ting som jeg savnet fra WIndows verden har jeg også greid å overstyre i OSX med tredje parts programvare (fullskjerm maksimering etc).

Hva er det egentlig som menes med at Windows er mer fleksibelt og konfigurerbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du mener at å instalere 3. parts programvare for å gjøre ting med utseende/funksjoner i de standard programmene i oset er en ting som gjør det fleksibelt, virker det litt dumt for meg. om du skal ha frihet til å gjøre hva du vill er windows og osx helt feil valg ivertfall.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som menes med at Windows er mer fleksibelt og konfigurerbart?

Tuller du? :dontgetit:

Windows er mer fleksibelt siden man kan velge å vrake i et enormt antall komponenter.

Jeg kan pakke så mange disker jeg får plass til i kabinettet mitt + litt til.

Jeg kan velge mellom skjermkort til 300,- eller 5000,-

Jeg kan velge hver bidige komponent i maskinen min for å tilfredsstille mitt behov.

Jeg kan sette opp rimelige raid-løsninger som ikke eksisterer til Hvermansen sin Mac.

Jeg kan installere og bruke det meste av programvare som finnes, borsett fra Apple sin programvare "selvfølgelig".

Jeg kan sette meg ned og spille de råeste spillene som finnes og etterpå kan jeg fortsette å redigere feriefilmene/bildene.

Dette er bare noen eksempler. Selvfølgelig kan man gjøre mer med en pc enn en Mac. Trenger ikke akkurat å ha Albert Einstein i runkeboksen for å skjønne det.

Lenke til kommentar

For å virkelig ha frihet må man over på noe annet enn både OSX og Windows :)

Xander: Nesten ingen av de punktene du skrev opp går på OS-ene i seg selv, men maskinvare.

Nevnte vel noe om programvare inni der også, men men..

Maskinvare går jo på OS`ene. Apple tillater lite maskinvare mens Win tillater mye.

Lenke til kommentar

Tuller du? :dontgetit:

*blablabla*

Dette er bare noen eksempler. Selvfølgelig kan man gjøre mer med en pc enn en Mac. Trenger ikke akkurat å ha Albert Einstein i runkeboksen for å skjønne det.

Akkurat det samme, og mer til, kan man gjøre på en maskin som kjører/skal kjøre Linux. Jeg ser ikke hvordan dette er gyldige argumenter til det tråden egentlig handler om.

Vet ikke om man kan endre oppgavelinjen helt, endre loginscreen til hva faen du vil og endre på alt som er av utsende på OSX.

Med tredjepartsprogramvare er dette mulig. Man kan ikke endre på alt som er av utseende på Windows uten bruk av lignende programmer, kan man vel? Farger og slikt telles ikke.

Lenke til kommentar
Tuller du? Diskusjonen går på operativsystemene OSX og Windows.
Helt korrekt. Er enig i at hardware messig er Windows, og forsåvidt linux mer fleksibelt. Det jeg mente var OS spesifikke ting.

For å virkelig ha frihet må man over på noe annet enn både OSX og Windows
Enig også i dette. Bruker også Ubuntu. Imidlertid synes jeg Linux fremdeles har et litt "hobbyrom" preg over seg på enkelte fronter, men liker konseptet og har derfor en ekstra linux maskin. Til vanlig bruk der ting SKAL fungere ALLTID uten problemer. Drivere, printere etc etc. så sverger jeg til Mac. Eller tildels Windows.

For å klargjøre. Dette er ikke ment som en "Mac er best tråd." Temaet jeg ville ta opp er hva det var windows brukere mente var så utrolig mye mer "låst" med Mac. Spill er et dårlig argument. Og idag er det like lett å produsere spill til Mac. Problemet er at ikke alle spill blir utgitt til mac fordi plattformen ikke er stor nok. Svært mange store titler blir imidlertid utgitt til Mac.

Med mine kunnskaper så langt om Mac minner deg meg om Linux siden det er basert på Unix. Med andre ord svært konfigurerbart om en gidder å gå i dybden. Ser ikke helt hva som er så mye mer fleksibelt i Windows.

Jeg kan sette meg ned og spille de råeste spillene som finnes og etterpå kan jeg fortsette å redigere feriefilmene/bildene.

Spilte akkurat Modern Warfare, Photoshop og Gimp er installert samt Final Cut til video.

Da antar jeg at jeg trenger akkurat det :hmm: Det eneste som har irritert meg til nå er at jeg ikke kan installere Visual Studio på min mac. Men det blir samme som at en ikke kan installere XCode på WIndows. Og ja det er flere spill på Windows men er det operativsystemet sin feil?

Er det noe mystisk dere "datanerder" konfigurerer og sette opp på windows maskinene som ikke går an å gjøre tilsvarende på OSX? Dette er en kommentar jeg hører ofte. "La oss som har peiling bruke Windows (eller linux hos enkelte)". Linux er overlegent fleksibelt men skjønner egentlig ikke greia med hva som skal være så mye bedre i Windows.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Diverse morsomme sitater fra denne tråden :new_woot:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1199219&st=20

Jeg har vært borti mange problemer på både Mac og PC. Mac er bare mer idiotsikkert, noe som gir mindre frihet.

Mindre frihet? Lurer på hvordan...

Påstand:

Mac er mer stabil enn andre datamaskiner, og har færre programmer tilgjengelig.

Stemmer! Mac er nøye med hvilke programmer som slippes ut til plattformen. Og de siler programmene som kan gjøre maskinen ustabil. Fordelen er en stabil maskin.. Ulempen er at valgfriheten er begrenset..

Mac siler programmene faktisk :thumbup:

I mine øyne er PC mer anvendlig til ting, det er ingen ting du ikke kan gjøre på en PC som du kan gjøre på en Mac.

Du kan ikke kjøre "logic" til musikkredigering så vidt jeg vet. Og ja du kan ikke kjøre alle spill på mac. Men du kan IKKE gjøre ALT på WIndows som du kan på Mac og motsatt.

Og bare for å toppe det. hva synes dere om dette bildet?

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=347688

Endret av OleM80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...