Gjest undrer... Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hei jeg og dama planlegger sex.. men hun er veldig redd for å bli gravid :S så klart skal vi bruke kondom.. men kan vi bruke p-pille i tillegg? dette må da være ultimate beskyttelse? har ikke peiling på pille og sånt... hahhahaa! Lenke til kommentar
War Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Hu blir neppe gravid om det ikke er eggløsning-perioden uansett , og den er ikke hele mnd. Så er gummien 99% sikker og det samme sies det om pp. Selfølgelig kan man bruke begge. Men dette er noe hu må ha begynnt på og ikke samme dagen ol. Endret 18. april 2010 av War Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 P-piller er en smule mindre sikkert som prevensjon enn kondom. Kombinasjonen av de to gjør det -nesten- umulig å bli gravid. P-piller må taes innenfor et gitt tidsrom hver dag, men gir en veldig god beskyttelse mot uønsket graviditet hvis man følger rett "bruksanvisning". De gir ingen beskyttelse mot kjønssykdommer, men hvis dere begge er uerfarne skal ikke det være noe problem, da dere er friske begge to. Kondomer er mer effektive, med midre feilbehandling eller uhell fører til at det sprekker. Bør dog brukes hvis p-piller ikke taes riktig for å være sikret mot uønsket graviditet. Man trenger nok ikke mer enn en av delene, men vil dere kjøre helt safe og ønsker det, er det opp til dere om dere bruker begge. Jeg aner at dere er unge og uerfarne, anbefaler derfor at dere tar turen til en helsestasjon for ungdom, de kan gi god veiledning og råd. Lykke til i alle fall Lenke til kommentar
Gjest Waffelr Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 P-piller er en smule mindre sikkert som prevensjon enn kondom. Kombinasjonen av de to gjør det -nesten- umulig å bli gravid. Jeg har hørt omvendt, p-piller er sikkrere enn kondomer. Da skal man jo ta hensyn at de blir brukt som de skal. Jeg har sex med kjærsten, bruker ikke kondom, men hun går på pillene og det funker fint. Vil vet ikke om du er jomfru, eller har hatt sex før, men det vil kansje være lurt å starte med kondom først for din del? Men som nevnt, du trenger kun en av delene. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Jeg kjenner en jente som nå har tvillinger, hu brukte p-piller på rett måte. Hu ville ikke ha barn. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Kondom er det vanligste valget når man begynner. Rett og slett fordi det er sikkert og beskytter mot alt. I tillegg er det enkelt og krever ikke noe særlig av noen av partene. P-piller er i seg selv et mye større prosjekt. Man trenger resept som må deles ut av lege eller helsesøster og det innebærer litt samtaler og oppfølging pga. bivirkninger osv. Pillene er veldig sikre om de brukes riktig, man må ta dem til gitte tidspunkt hver dag og for all del ikke glemme, da er man usikker i en ukes tid etterpå. Selvfølgelig er kondom+p-piller det aller sikreste valget, men hver for seg, brukt riktig, er det mer enn sikkert nok. Man har jo de unntakene som War nevner over, men de er i særdeles stort mindretall. Hvis du og kjæresten debuterer så er nok kondom det naturlige valget en stund fremover, etterhvert kan det være aktuelt å la kjæresten begynne på p-piller. Muligheten for angrepille er også noe å ha i bakhodet hvis kondomet skulle sprekke eller det skulle skje noe annet. Ellers er veldig mange spørsmål besvart her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå