Gå til innhold

Raid eller ikke i NAS?


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har akkurat bestilt meg en Iomeg StorCenter 200 NAS diske med 2x1TB disker i. Tenkte i den sammenheng å høre her med litt mer erfarne mennesker om det kanskje er noen råd jeg bør plukke opp. Erfaringsmessig er det vanskelig å endre på et slikt oppsett i etterkant av at det har blitt satt opp.

 

Merk at jeg kommer ikke til å ha backup av alt som ligger her, vurderer det som unødvendig. Alt jeg verdsetter har jeg derimot mange kopier av, så det styrer jeg selv. Det jeg tenkte er at med min allerede lave sikkerhet for data-tap, vil det kanskje lønne seg å droppe RAID? Om en harddisk ryker, så er det i alle fall bare den som gjør det, ikke drar med seg den andre (tar med seg dataene i alle fall).

 

Andre tips til et slikt oppsett? Blir som sagt 2x1tb disker, pluss 2 eksterne, også på 1tb. Alt løst og fast settes pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hva du kommer til å legge på de harddiskene ville jeg satt de opp til RAID1(to identiske disker) :p

Og hvis du finner ut at du trenger mer plass, så formaterer du den ene og har 2stk på 1TB :p

Vet ikke hvor mye raskere det vil bli med RAID0 iogmed det er en NAS :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...