Gå til innhold

Canon EOS 550D full HD opptak

Anbefalte innlegg

I følge spesifikasjonen til Canon EOS 550 skal den kunne støtte full-HD opptak med 24, 25 og 30 fps. Jeg kjøpte meg dette speilreflekskameraet i dag og fikk bare muligheten til å sette 24 og 25 fps på 1080p opptak.

Både 1080p 30fps og 720p 60fps mangler i konfigurasjonen?

Noen som har fått disse opptaksmuligheten med 550D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har noen gode tips til programmer for å redigere videoer laget med dette kameraet? Har det selv, men tenker med grøss og gru på de stakkars harddiskene mine... 30minutter med video spiser 4GB av minnekortet...

Kutte, editere, fade, og komprimere, det må jeg nok belage meg på...

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tips til programmer for å redigere videoer laget med dette kameraet? Har det selv, men tenker med grøss og gru på de stakkars harddiskene mine... 30minutter med video spiser 4GB av minnekortet...

Du kan jo snoke litt rundt på "video og redigering"

Lenke til kommentar

sant sant.

Tenkte ikke så langt. Fikk kameraet i hus på tirsdagen, og ikke fått lekt med det før idag. Facinerende kamera, med et heftig utvalg av funksjoner og innstillinger. Og en 300 siders manual... (første speilrefleks...)

Mye å lære, mye å leke med. Nå leker jeg med tanken på å bytte ut objektivet med et mer lysfølsomt et. Ser begrensninger i f/3,5-5,6 som er i standardobjektivet, ihvertfall hvis man prøver å ta bilder innendørs uten blitz.

Skal nok lete litt rundt i de forskjellige forumene her, men overraskende lite aktivitet i objektiv-forumet.

Lenke til kommentar

Jeg fikk Pinnacle Studio HD Ultimate Collection med på kjøpet av mitt EOS 550D når jeg kjøpte det hos FotoVideo. Har ikke brukt programmet selv, men det ser ut til å være et kurrant program for videoredigering.

Hadde de ikke brukt FAT32 for minnekortet kunne videofilene være større enn 4GB. Skjønner ikke hvorfor de bruker FAT32 og ikke extFAT.

Lenke til kommentar

Facinerende kamera, med et heftig utvalg av funksjoner og innstillinger. Og en 300 siders manual... (første speilrefleks...)

Fikk du med manual på norsk? Jeg fikk med 3 manualer, kun på Dansk, Svensk og Finsk.

Finnes ikke på Norsk,Canon antar/forventer at Nordmenn forstår de andre skandinaviske språkene.

Lenke til kommentar

Fikk også svensk, dansk og finsk. Skulle gjerne hatt en på engelsk istedet, da jeg er mer fortrolig med det.

Visste jeg burde kjøpt EU-versjonen...

Når det er sagt er jeg meget fornøyd med bildekvaliteten på kameraet, eneste som er litt irriterende er summingen fra optikken når den fokuserer. Blir visst nødt til å skaffe meg et USM/HSM-objektiv...

Lenke til kommentar

Fikk også svensk, dansk og finsk. Skulle gjerne hatt en på engelsk istedet, da jeg er mer fortrolig med det.

Visste jeg burde kjøpt EU-versjonen...

Når det er sagt er jeg meget fornøyd med bildekvaliteten på kameraet, eneste som er litt irriterende er summingen fra optikken når den fokuserer. Blir visst nødt til å skaffe meg et USM/HSM-objektiv...

Jeg kjøpte med kit 18-135mm is, og fikk i dag 50mm f/1.4 usm. Rakk bare så vidt å teste det litt hjemme før jeg gikk på jobb, men joda det har en litt annen arbeidslyd... :)

Har ellers ikke hatt noe speilrefleks før, så vanskelig for meg å sammenligne. Synes dog både bilder og video blir fantastisk skarpe når jeg har truffet med fokus.

Og Trondster, det er naturligvis unntak, men når ei dansk ei på jobben min ga opp å lese ei jo nesbø-bok (på norsk) etter tre sider, så sier det vel litt? :)

Lenke til kommentar

Hvordan er erfaringene deres med hensyn til å filme med 550d. Selv har jeg filmet med D90 og D5000 og fant førstnevnte, uten flip-skjerm, på det nærmeste ubrukelig da det var veldig vanskelig å holde kameraet stødig i øyehøyde. Med D5000 kunne man "skyte fra hoften" så å si, langt mer behagelig og naturlig.

Kan ikke begripe at Canon ikke så til sine egne kompakte videokamera og implementerte flip-skjerm på 550D.

Lenke til kommentar

Har ærlig talt ikke filmet så mye enda, det er bare en utrolig hyggelig bonusfunksjon, som sikkert kommer til å bli brukt iblandt/på ferie.

Det var flipskjerm på mitt forrige kamera, og joda det er utrolig praktisk. Dog filmet jeg likevel ikke fra hoften, jeg foretrekker å filme fra "brystkassen" :p Innsynsvinkelen på 550d er såpass god at det fungerer greit nok for meg.

Lenke til kommentar

Litt off topic her, men gadd ikke opprette en ny tråd..

Nå har jeg endelig fått bestillt Canon EOS 550D fra sverige :D.

Eller kjøpte fra ScandinavianPhoto.se (som holder til i alle land her i Nord). Men regner med det blir sendt fra sverige.

Gleder meg som en unge nå :love:

Så får vi se om jeg får kvitta meg med 450D eller bruke det som reserve kamera.

Lenke til kommentar

Eller kjøpte fra ScandinavianPhoto.se (som holder til i alle land her i Nord). Men regner med det blir sendt fra sverige.

Henter du den i Sverige da, eller har du medregnet norsk moms på herligheten? Den ligger jo prismessig godt over 200kr for momsfri import, og den ligger også over den lovlige grensen for import når man personlig frakter varen over grensen.. Ikke at sannsynligheten for å bli stoppet er særlig stor da, hehe.

Lenke til kommentar

Henter du den i Sverige da, eller har du medregnet norsk moms på herligheten? Den ligger jo prismessig godt over 200kr for momsfri import, og den ligger også over den lovlige grensen for import når man personlig frakter varen over grensen.. Ikke at sannsynligheten for å bli stoppet er særlig stor da, hehe.

De holder til i Norge, Danmark, Sverige og Finland. Så må ikke betale noe ekstra.

Er vel samme greia som Dustinhome.no gjør mtp de har lager i sverige.

Jeg spurte for sikkerhetsskyld

Hei,

Du betaler bare de priser du ser på nett, Norsk moms og toll inkuldert i den summen.

Så det du har betalt i nettbutikken er allt du skal betale for å få levert varene hjem til deg, ingenting annet.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...