Gå til innhold

Betalt for regnskapsføring


Anbefalte innlegg

Hei der.

 

Jeg avslutter nå studier ved BI og bør være habil nok til å kunne føre regnskap for enkelte selskap.

 

Jeg har nå tenkt å føre regnskapet til en venn som jobber som 3d designer, regissør osv.

Han regner med å ha årlige inntekter på mellom 1-2 millioner årlig.

 

Jeg lurte på hva som er normalt å ta betalt for denne typen tjeneste. Jeg må jo nesten ha noe betalt for arbeidet selv om han er kompis, men har jo ikke lyst til å være kjip heller!

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

 

 

 

Takk!

 

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta deg betalt i forhold til hva du mener du selv fortjener? 400-500 kroner timen?

 

Nå høres jo det ikke ut som om regnskapet til en 3D designer er så veldig krevende, men dette spiller vel ingen rolle siden det kun fører til mindre arbeidsmengde.

 

Bruker han en annen regnskapsfører i dag? Isåfall burde det jo være lett å sammenligne priser.

Lenke til kommentar

Har dere planer om at han skal ansette deg til å gjøre denne jobben? I såfall må du kanskje også se timeprisen din ift. de andre sosiale kostnadene og merarbeidet det medfører.

 

Subsidiært dersom han ikke skal ansette deg, men at du har tenkt å gjøre dette på konsulentbasis så kommer du borti regnskapsførerlovens §1 som klart hevder at du må være autorisert regnskapsfører for å påta deg slike oppdrag. Det var også nylig en dom på dette området.

Lenke til kommentar

Toeblast: Han bruker ikke annen regnskapsfører nå. Han har akkurat gått fra fast jobb til å jobbe freelance. Sånn sett er det vanskelig å sammenligne med noe annet.

 

Tokakv: Planen var å gjøre jobben gjennom mitt enk. Jeg er klar over regnskapsførerlovens §1, men takk for at du gjorde meg oppmerksom på den dommen!

 

I den dommen var det jo rimelig tydelig at tiltalte var uærlig og en generell dritt og at foretakene hadde blitt ledet til å tro at han var autorisert.

 

Vennen min vet at jeg ikke er autorisert regnskapsfører og at jeg i utgangspunktet bare har en økonomisk grunnutdannelse på høyskolenivå. Samtidig ønsker han å slippe å gjøre dette arbeidet selv, så han kan frie arbeidstid.

 

Spørsmålet er da også om dette er en lov som håndheves dersom begge parter er forente om hva slags tjenester som skal utføres.

Lenke til kommentar

Tar du 500 kr timen ligger du nok litt under andre regnskapsbyråer.

 

Så kan du si at du skal få tilsendt alle kvitteringer fra din kompis en gang i mnd. Så tar det deg kanskje 2 timer i mnd og sette opp dem og sortere de.

 

Bruker dere www.sendregning.no så kan jo du fakturere for han. Men da må han sende deg timeoversikt eller prosjektbudsjetter. Dette bruker du kanskje 2 timer på i mnd.

 

Siden omsettningener over 1 mill i året så må du levere momsoppgave hvert kvartal. Dette tar deg kanskje 1 til 2 timer og sette opp hvert kvartall (pga du har jo hver mnd ført inntekter og utgifter og har en fin oversikt.)

 

Så engang i året skal han jo har årsoppgave gjort og levert på Altinn. Dette bruker du kanskje 1 dag på og gjøre.

 

Totalt snakker vi da om en månedspris på: 4 timer a 500 kr eks mva. x12

Hvert kvartal gjør du mva oppgjøret: 2 timer a 500 kr eks mva. x4

1 gang i året årsoppgaven: 7 timer a 500 kr eks mva.

 

31 500 kr eks mva i året. Lommerusk om han omsetter for 2 mill året.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Tokakv: Planen var å gjøre jobben gjennom mitt enk. Jeg er klar over regnskapsførerlovens §1, men takk for at du gjorde meg oppmerksom på den dommen!

 

I den dommen var det jo rimelig tydelig at tiltalte var uærlig og en generell dritt og at foretakene hadde blitt ledet til å tro at han var autorisert.

 

Vennen min vet at jeg ikke er autorisert regnskapsfører og at jeg i utgangspunktet bare har en økonomisk grunnutdannelse på høyskolenivå. Samtidig ønsker han å slippe å gjøre dette arbeidet selv, så han kan frie arbeidstid.

 

Spørsmålet er da også om dette er en lov som håndheves dersom begge parter er forente om hva slags tjenester som skal utføres.

 

I dommen står det

 

B og C oppfattet begge uten tvil A som sin regnskapsfører. Det er også utvilsomt slik at han ikke fulgte dem opp slik han burde ha gjort. Det presiseres at verken søstrenes egen oppfatning, eller kvaliteten på As bistand og manglende avklaring er avgjørende for skyldspørsmålet.

 

Det avgjørende spørsmål for straffansvar er om A i næring har påtatt seg å føre regnskap for andre, slik dette er definert i regnskapsførerloven § 1 jf § 2 første ledd, og om han forsettlig har gjort dette, uten autorisasjon.

 

At han var drittsekk som ikke overholdt forpliktelsene sine var nok det som førte til at han i det hele tatt ble oppdaget.

 

Jeg vil nok råde deg til å ikke påta deg denne jobben på denne måten.

Endret av tokakv
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...