Gå til innhold

Betalt for regnskapsføring


Anbefalte innlegg

Hei der.

 

Jeg avslutter nå studier ved BI og bør være habil nok til å kunne føre regnskap for enkelte selskap.

 

Jeg har nå tenkt å føre regnskapet til en venn som jobber som 3d designer, regissør osv.

Han regner med å ha årlige inntekter på mellom 1-2 millioner årlig.

 

Jeg lurte på hva som er normalt å ta betalt for denne typen tjeneste. Jeg må jo nesten ha noe betalt for arbeidet selv om han er kompis, men har jo ikke lyst til å være kjip heller!

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

 

 

 

Takk!

 

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta deg betalt i forhold til hva du mener du selv fortjener? 400-500 kroner timen?

 

Nå høres jo det ikke ut som om regnskapet til en 3D designer er så veldig krevende, men dette spiller vel ingen rolle siden det kun fører til mindre arbeidsmengde.

 

Bruker han en annen regnskapsfører i dag? Isåfall burde det jo være lett å sammenligne priser.

Lenke til kommentar

Har dere planer om at han skal ansette deg til å gjøre denne jobben? I såfall må du kanskje også se timeprisen din ift. de andre sosiale kostnadene og merarbeidet det medfører.

 

Subsidiært dersom han ikke skal ansette deg, men at du har tenkt å gjøre dette på konsulentbasis så kommer du borti regnskapsførerlovens §1 som klart hevder at du må være autorisert regnskapsfører for å påta deg slike oppdrag. Det var også nylig en dom på dette området.

Lenke til kommentar

Toeblast: Han bruker ikke annen regnskapsfører nå. Han har akkurat gått fra fast jobb til å jobbe freelance. Sånn sett er det vanskelig å sammenligne med noe annet.

 

Tokakv: Planen var å gjøre jobben gjennom mitt enk. Jeg er klar over regnskapsførerlovens §1, men takk for at du gjorde meg oppmerksom på den dommen!

 

I den dommen var det jo rimelig tydelig at tiltalte var uærlig og en generell dritt og at foretakene hadde blitt ledet til å tro at han var autorisert.