_Daniel_ Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Hei. Var i Sverige igår og kjøpte front sett ( Focal ) og en ny spiller (Kenwood). Har delvis fått koblet opp anlegg i bilen, er så og si ferdig på høyresiden av bilen, og da jeg skulle teste om alt fungerte, så var jo den he***ttes støyen der.. Jeg har lest mye rundt ang. det med støy, men før jeg prøver meg vidre å fikse problemet i bilen, så trenger jeg litt svar fra folk som kan dette.. I bilen min, E32 735i 87 mod. så sitter jo batteriet under setet på høyresiden, og på samme sted, bare på venstre siden sitter jo det også en haug med elektronik dupeditter.. Det som gjør meg usikker på, er hvor jeg skal legge strømførende kabler, og hvor jeg skal legge signal kablene? Uansett hvilken side jeg legger signalkablene på, så vil de komme borti strømførende kabler, enten på batterisiden, eller duppedittboks siden.. Jeg skal løpe ut nå å ta et bilde, så dere får avgjøre om hva dere synes hadde vært best.. Kom med forslag.. Dårlig forklart, litt kjapt og enkelt innlegg, men spør om det er noe dere trenger å vite! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Legg strømmen på venstre siden du, også fikser du skikkelig jording til forsterkeren din, så forsvinner nok støyen din... Det er dårlig jording som skaper støy i 95% av tilfellene. Også kobler man ALLTID av jordkabelen til batteriet når man kobler stereo, og man tester ikke før man er ferdig med koblingene Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Okey.. Men, kan ikke signalkablene bli påvirket av at batteriet, og ikke minst de tykke kablene ifra batteriet som ligger såpass nærme? ( Se bilder ) Den signalkabelen jeg bruker nå, denne har remote kabelen "innebygd", kan dette også være årsak til støy? Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Er jo ikke rart du har støy, med signalkablene liggende sånn. Legg de på andre siden, så langt unna som mulig. Sørg også for god jording som cossie sier, så ordner nok dette seg. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Er jo ikke rart du har støy, med signalkablene liggende sånn. Legg de på andre siden, så langt unna som mulig. Sørg også for god jording som cossie sier, så ordner nok dette seg. Hehe, ledningene lå ikke så tett oppå hverandre som det på bildet da jeg prøvde. Lå lige ved belte som du ser på bildet.. Men, jeg koblet jo strømmen til cdspilleren, hele veien med signalkablene.. Det kan neppe ha vært det som var problemet, for denne koblet jeg ut nå nylig, og prøvde å legge det midt i bilen, bare sånn tversover tepper osv, men støyen var der forsatt.. =/ Tror det kan være dårlig jordingspunkt.. Jeg slipte bort lakk så jeg fikk frem litt bart metall i karosseriet der setetryggen skrus fast, dette er en plastikk mutter som man bruker til å stramme, men kablene hadde tilgang til bartmetall under.. Vet ikke om det er såpass følsomt, så dette kan ha noe å si? Tenkte heller å koble jord i setebelte, en stor "gull/kobber" belagt mutter ( ser denne på bildet ) som jeg pusser begge sidene på, så det er 100% kontakt imellom punktene.. Når det kommer til jording, mener å ha hørt en typisk regel om at CDspiller og forsterker, samt en tynn liten kabel ifra minus polen på batteriet skal gå til samme jordings punkt, er dette bare oppspinn eller hva? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Du svarer i grunn deg selv her... få skikkelig jording til forsterkeren, slik at spilleren ikke tar kvelden også legger du signalkabelen på andre siden, eller pakker den inn i aluminiumsfolie... Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Fest med en skikkelig kabelsko og bolt som går rett ned i karosseriet ditt... Mitt eksempel: Lenke til kommentar
badahl91 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Når det er snakk om jording her, hvordan funker det å lodde jordingspunkt i stedet for å bruke bolter? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 minus polen på forsterkeren jordes i karoseri og jordingskruen på cdspilleren jordes i også karoseriet. Så drar du en utjevningskabel mellom minus polen på forsterkeren til jordingskuren på cdpsilleren. (mest for å verne mot "dump") Om du ikke gidder å dra ny kabel så kan du bruke kappa på den ene RCA kabelen, da tar du å lodder eller på annet vis fester en ledning i kappa på endene RCA kabelen. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 minus polen på forsterkeren jordes i karoseri og jordingskruen på cdspilleren jordes i også karoseriet. Så drar du en utjevningskabel mellom minus polen på forsterkeren til jordingskuren på cdpsilleren. (mest for å verne mot "dump") Må den være tykk? Vurderer å gjøre dette med en strømkabel av sølv jeg har liggende, den er bare 10mm^2. Funker det? Men hva mener du med "dump"?? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 1,5 mm er plenty! Jeg er ikke helt sikker på hva som forårsaker dump, men når man skrur av spilleren kommer det en kraftig dumb fra subben. kan vrenge elementet, så en tynn ledning er ei billig forsikring :-) Han som solgte bilstereo i Molde tidligere mente at kabelen som er innstøpt i de fleste RCA kabler egentlig er ment for dette formålet, men folk flest bruker den som remote kabel. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Aha, jeg skjønner! Men jeg har hørt mye forskjellig, noen sier at det lønner seg å jorde spiller og forsterkere rett på batteriet... Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det er veldig bortkasta å dra opp ei feit kobber kabel på pluss og bare hente minus fra karroseriet, så det er en selvfølge Men nå snakker jeg om jording av utstyret ikke strømtilførsel! Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Monoblokka mi er kobla opp med en 53mm^2-kobberkabel, fra + på batteri. Også er den jorda med en like tykk kabel på 1 meter rett i karosseriet (som vist på bildene lenger opp), påstår du at dette er bortkasta?? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Tja... Dette kommer selvfølgelig ann på avstanden mellom forsterkeren og batteriet, hvor bra godt du har mellom forsterker å batteri, osv men en ting er sikkert du har bedre ledeevne på tilførselen av + en - ergo du har ikke større kapasitet på strømtilførselen en - tilførselen din. du kan også skape støy med å kjøre - gjennom gods, kommer selvfølgelig mye ann på veien strømmen må gå. en annen ting er jo at du har kosta på deg en dyr strømkabel som er fletta på en slik måte at den i seg selv skal gennerere minst mulig støy og da blir det i allefall bortkasta å kjøre minus i gods :/ Denna diskusjonen har jar hatt omtrent hundre ganger med forskjellige vesner, til og med elektrikere som burde vite bedre. De fleste tror tydeligvis at audio strøm er noe maisk greier som ikke trenger å forholde seg til oms lov. Det som er veldig gøy er at de som er mest bastant har fått løst problemene sine ved å gjøre som jeg sier ps. Jeg kjører selv minus i gods i Mazda'n min, funker fjell det men å kjøre minus i godt å pluss i 50 kvadrat er og blir bortkasta Endret 18. april 2010 av Tjorven #138 Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Okei skjønner. Men det er jo ikke bortkasta hvis jeg isåfall legger opp en tjukk kabel til senere, som går til - på batteriet. Sjekk PM'en din hvert øyeblikk, må snakke med deg om dette. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Hei. Har idag vært å handlet inn 2x5 meters trippel skjermet signalkabler, forså lagt dette sammen med høytaler kablene på høyre siden, forså remote og strømkablene til cd-spilleren.. Men det støyer forsatt like jævlig..! =( Starter å miste motivasjon og er så dritt lei nå.. Festet btw jording i et jordingspunkt som er i bilen orginalt, men KAN kanskje være noe for dårlig, så det støyer fordet.. Lette litt etter andre steder for å jorde, men var ikke noe særlig steder å jorde.. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Gi meg et komplett koblingsskjema så tror jeg at jeg skal kunne gi deg en løsning Edit. Mulig støyen din kommer fra drivstoffpumpa, du kan prøve å dra singalkabelen utenfor bilen eller strakeveien rett igjennom kumpeen å se hva som skjer da. Endret 20. april 2010 av Tjorven #138 Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Skal ordne koblingsskjema senere.. Idag har jeg vært på jobben og slipt jordingspunktet 100 % rent.. Så det er garantert ikke jordigen her det er noe galt med.. Men, ene oppretteren på jobber sa at det kan være mye, det kan være kondensatoren på dynamoen som kan ha ryket, det kan være dårlig jording til dynamo/motoren/chassie.. Noe man kan gjøre om noe slikt skulle være galt? Hva med en slik kondensator til anlegg? Vil dette bli kvitt støyen? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 NEI! slutt å tulle! Problemet ditt ligger nok ikke i strømtilførselen, det er skjerming du bør jobbe med! Det er mulig du må fjærne en eventuell støykilde for at det skal blir helt bra, men først og fremst skal du starte med å jorde cd-spillern og forsterkern til gods samt normalisere spillern og forsterkern! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå