Gå til innhold

Farger på pass

Anbefalte innlegg

Av nysgjerrighet lurer jeg på en ting angående farger på pass. Er det noe system i hvilke farger man har på passet? Hvorfor er det rødt, grønt, blått eller svart? Har prøvd å google dette, men ikke blitt noe særlig smartere. Er det noen her som vet det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norges røde pass er spesielle og basert på de røde nødpassene saom ble utstedt i mellomkrigstiden. Forøvrigt er passfarver delvis basert på historikk innenfor ustdende land og delvis på internasjonale reguleringer.

Selv om de norske passene har blitt mørkere med tiden mener jeg å ha lest at de er utenfor internasjonale avtaler mht farve - men at dette er basert i Nansens nødhjelp - og dermed unikt i verden.

Lenke til kommentar

Fargene er noe landet velger. Noen mener at uavhengige land har blå pass, land under oppbygging har grønne osv., men det er bare piss. :)

Det er vanlig at hvert land har forskjellige farger for vanlige pass, diplomatpass og millitære pass.

Endret av Muzungu
Lenke til kommentar

Hmm, ja det må jo være merkelig ettersom Japan har grønt pass og de er vel ikke "et land under oppbygning". Norge og Sverige har omtrent samme nyanse rød i sine pass, så vanskelig å se forskjell (har hatt begge deler). USA har av en eller annen merkelig grunn svart.

Lenke til kommentar
Selv om de norske passene har blitt mørkere med tiden mener jeg å ha lest at de er utenfor internasjonale avtaler mht farve - men at dette er basert i Nansens nødhjelp - og dermed unikt i verden.
Dette er bare tull. En rekke land har pass med samme farge.

Nansen-passene var forresten ikke røde.

4236576709_41ef479004.jpg

Lenke til kommentar

Vi har da mange farver i Norge også:

Vanlig pass, diplomatpass, samt servicepass har den normale rødfarven.

Vi har flyktningepass (fra Nansen-pass/ "Travel Document") som er grønt med to gullstreker i hjørnet for asylsøkere.

Utlendingspass for utlendinger med oppholdstillatelse er blå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...