slinki Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Hei. Jeg jobber i flybransjen, og som dere sikkert har fått med dere, er det ikke mange fly som går om dagen. Bedriften min har ennå ikke sendt ut permitteringsvarsel, men i dag fikk jeg en telefon fra sjefen min hvor han sa han var nødt til å "kansellere" vakten min på mandag, da det ikke var behov for meg. Han sa at jeg fikk tre valg: 1. Å bli hjemme uten å få betalt for det. 2. Ta ut en feriedag. 3. Å flytte vakten min til en ubestemt dag etter arbeidsgivers eget ønske. Jeg jobber heltid i bedriften og går på en skiftplan, som vil si at jeg har en fastlønn. Dermed kan jeg ikke forstå at bedriften kan gjøre dette. Er det noen som kan komme med noen lovparagrafer som kan underbygge dette? På forhånd takk! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) kommer jo ann på om du er medlem en plass/jobber en plass som har en spesiell tariffavtale eller lignende som du har godtatt/signert på når du begynte å jobbe der. eneste jeg kan tenke meg som er relevant for deg er: Arbeidsmiljøloven(AML) §10-3 § 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. *tillegg* jeg er ikke proff på dette området lengre, er noen år siden jeg var tillitsvalgt og leste loven og tariffavtaler opp ned og sidelengs så kan være det er noe relevant jeg ikke har fått med meg her Endret 17. april 2010 av stich_it Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Permittering er en ulovfestet mulighet arbeidsgiver har hvis det foreligger et saklig behov for reduksjon av arbeidskraften. Det stilles lavere krav for å kunne permittere enn for å kunne gå til oppsigelse. Dersom permittering skjer har arbeidsgiver likevel lønnsplikt som vanlig de første 5 / 15 dagene (avhengig av hvor mye du blir permittert), jfr permitteringslønnsloven § 3. Dette vil normalt medføre at arbeidsgiver ikke har adgang til å fortelle deg at du skal bli hjemme uten lønn. Arbeidsgiver kan frita deg fra arbeidsplikten, men kan ikke frita seg selv fra lønnsplikten uten å gå veien om øyeblikkelig avskjed. Arbeidsgiver kan ikke normalt pålegge arbeidstaker å ta ut ferie, med mindre dette er avtalt i tariffavtale (hovedregelen fremkommer av ferieloven § 6 nummer 3). Arbeidsgiverens rett til å endre arbeidstid vil avhenge av arbeidsavtalen og tariffavtalen. Endret 17. april 2010 av krikkert Lenke til kommentar
slinki Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Tusen takk for hjelpen. Bedriften min omfattes av Hovedavtalen og Luftfartsoverenskomsten. I Luftfartsoverenskomstens kapittel 2, punkt 232 står det: 232. Når det foreligger innskrenket program, kan det gis fri før arbeidstidens slutt. Dette er det eneste jeg kan finne som sier noe om endring av arbeidstid på så kort varsel. Riktignok står det ingen ting om det gjelder fri med lønn, jeg tolker det dithen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 I henhold til Hovedavtalen skal det være 14 dagers frist før permittering kan skje. I disse dagene skal det utbetales full lønn. Arbeidsgiver kan med andre ord ikke kreve at alternativ #1 eller #2 brukes uten samtykke. Såvidt jeg kan se er det ingenting i Luftfartsoverenskomsten som tilsier at arbeidsgiver kan pålegge deg å ta en annen vakt helt uten videre heller, ikke hvis du har en fastsatt skiftplan. LOK fastsetter i pkt 231.2 at skiftplan skal endres med 1 måneds varsel, forkortet ned til 14 dager i visse tilfelle. Lenke til kommentar
slinki Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Arbeidsgiver mener at han kan bruke en to dagers varsel, og henviser til Hovedavtalens § 8-3, punkt 2: § 8-3 Varsel om permittering 2. Ved permittering på grunn av slike uforutsette hendinger som nevnt i AML § 15-3 (10) er varslet 2 dager, ved brann 14 dager. Arbeidsmiljøloven § 15-3. Oppsigelsesfrister (10) Dersom ulykker, naturhendelser eller andre uforutsette hendelser gjør det nødvendig helt eller delvis å innstille driften, og arbeidstaker derfor sies opp, kan oppsigelsesfristen overfor arbeidstakere ved det arbeid som må innstilles, settes ned til 14 dager regnet fra hendelsen. Er gjeldende oppsigelsesfrist kortere enn 14 dager, gjelder denne. Oppsigelsesfristen kan ikke settes ned etter dette ledd ved arbeidsgivers død eller konkurs, og heller ikke ved arbeidsstans som skyldes at arbeidsrom, maskiner, redskap, arbeidsmaterialer eller andre hjelpemidler som arbeidsgiver skal stille til rådighet, ikke kan brukes, med mindre arbeidstakeren selv er skyld i arbeidsstansen. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 I Hovedavtalen er det også flere ting som må gjøres om sjefen skal permittere deg. Bedriften skal konferere med de tillitsvalgte før bedriften treffer sin beslutning, og dette skal protokollføres. Varselfristen for permitteringen begynner ikke å løpe før dette møtet er avholdt. Du kan jo be arbeidsgiver om å få se protokollen fra møtet. Legg merke til at en manglende protokoll (om den ikke har blitt skrevet ennå) ikke nødvendigvis utsetter varselfristen, men møtet må ha blitt avholdt. Møtet mellom tillitsvalgt(e) og bedriften skal også være et "ekte" møte, en telefonsamtale holder ikke. Om du er permittert skal du også få skriftlig bevis fra arbeidsgiver, som skal angi grunn for permitteringen og sannsynlig lengde. Normalt skal du også ha skriftlig varsel om permisjon, men dette kan avvikes med lokal avtale. På meg virker det som om arbeidsgiver prøver seg på en snarvei, så jeg ville utfordret arb.giver på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå