Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har ikke drevet med programmering i 3D før, so jeg lurer rett og slett på hvilket språk/program et er lettest/best? å programmere 3d i?

Ikke noe superfancy. F.eks. en 3d modell av solsystemet med zoom og rotasjonsmuligheter.

Hvordan er det å lage 3D i flash? Eller må jeg kanskje gå for C++ eller java?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten. Fordelen med Visual Studio er ikke C++ compileren, men IDE-et som i mine, og mange andres øyne er et meget bra IDE. Det finnes dog mange gratis alternativer, blant annet Code::Blocks som jeg synes er et bra gratis IDE. Hvordan en installerer nyeste Code::Blocks på Windows vet jeg dog ikke.

Du får tak i Visual C++ 2010 Express som også er helt gratis, dog IDE-et er noe begrenset (uten at jeg vet hva som er fjernet, men ikke noe som er nødvendig for hobbyutvikling)

http://www.microsoft.com/express/downloads/

Ellers er kan jo MinGW være kjekt under Windows. Digital Mars C++ er også en gratis C++ compiler som er kjekk ettersom den ikke krever none installering. MinGW kan være noe komplekst å installere.

Selv bruker jeg Visual Studio 2010 Professional som jeg har fått tak i fra Dreamspark.

Lenke til kommentar

Om du har lyst å begynne med 3d programmering så anbefaler eg å starte med å lære seg software rendering. OpenGL er nok enklare og kraftigare, men du vil fort merke at du har eit "hull" når det kjem til forståelsen av korleis alt henger saman.

Når det gjelder valg av språk så anbefaler eg det du kan best.

Eg held på å skrive min eigen software 3d renderer i Javascript som kan lastes ned her. Har nokre bugs, men fint bevis på at det er mogleg å lage fullblods 3d motor i rein Javascript :)

js3D.html

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Stilig!

Jeg begynte så vidt å se på java, noe jeg også har vært borti før, siden jeg fant c++ og visual studio veldig tungt a begynne med. Mye å sette seg inn i bare for å få tegnet en sirkel. Jeg liker egentlig best å jobbe kun med teksteditor da jeg føler at jeg har mer kontroll på koden, siden jeg må sette inn alt selv og ikke lar visual studio sette inn ting jeg kanskje ikke vet hva er.

Men er ting jeg sliter med nå som jeg laget en simpel app i java er at firefox oppdaterer ikke endringer jeg har gjort.

La oss si jeg endrer programmet mitt fra å tegne en firkant til å tegne en linje eller en sirkel. Jeg compilerer på nytt og overskriver class filen, men når jeg refresher firefox skjer ingenting. Fortsatt bilde av firkanten.

Selv om jeg sletter hele class filen fra mappa viser den firkanten. Jeg må lage ny java og class fil med nye navn for at endringen skal oppdateres i firefox.

Hva kan dette komme av? Utrolig frustrerende å ikke kunne se endringer gjort i programmet.

En annen ting jeg ikke har funnet ut av er hvordan jeg effektivt kan kompilere java-filene mine i mine java mapper. Nå må jeg kopiere javafilene til mappen der javac compileren ligger og kopiere tilbake eterpå.

Noen som kan hjelpe meg der?

Lenke til kommentar

ctrl+F5 fungerte ikke, og ikke kan jeg finne hvor jeg sletter cache'en heller. Gikk inn på Verktøy - Slett all historikk og huket av alt der men til ingen nytte. Er det en annen plass jeg sletter cache'en?

Jeg er nødt til å lukke firefox og starte programmet på nytt hver gang slik som det er nå. Tungvindt men går an å leve med.... foreløpig :p

Endret av Parashurama
Lenke til kommentar

Ta opp kontrollpanelet til java (ligger på kontrollpanelet on du bruker windows). Gå til advanced tab og sett på "Java Console".

Da får du et konsollvindu opp når det lastes en applet. Her har du litt forskjellig nyttige ting, men det du leter etter er "clear classloader cache". Kjør den, så reloades det neste gang.

Evt. rendre det til en JFrame i stedet, og kjør vanlig applikasjon. Det pleier å være mindre hassle.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...