Gjest Rimmen Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Hei. Jeg er en mann på 20 år som til nå har hatt normalt med kviser. Jeg hadde aldri hatt kviser andre steder enn i ansiktet, og aldri slik at det ble noe problem. I november utviklet det seg plutselig kviser på skuldre og øvre del av ryggen. De opptrådde som dyptgående, røde, betente og smertefulle "konger". Jeg tenkte at det sikkert ville gå over av seg selv og tok tiden til hjelp. Imidlertid ble de bare verre og verre, og etterhvert var det gjerne 5-10 aktive kviser av gangen. I tillegg så jeg at huden ble etterlatt utstrukket og arraktig der hvor kvisene hadde vært. Jeg forsøkte mye, som å smøre "Clerasil" på ryggen, tannkrem, solarium og å kutte ut usunn mat, men ikke no av dette ga nevneverdig forskjell. Etter tre måneder gikk jeg til lege og fikk utskrevet Tetracyclin Arco. Jeg skulle ta 2 kapsler morgen og kveld i to uker, og videre 1 kapsel morgen og kveld i 6 uker. Dette har hjulpet godt, men det er fortsatt til en hver tid 1-3 aktive kviser. Jeg er nå 5 uker ut i kuren, og begynner å bli skeptiske til om dette faktisk vil ta problemet ved roten. Jeg misstenker at det vil blusse opp gradvis når jeg slutter å bruke antibiotikaen. Jeg vil når nødig at dette problemet skal hindre meg i fri utfoldelse i sommersolen, så det begynner å haste litt. Er det noen som har erfaring med dette? Skulle preparatet ha tatt alt av kviser? Kan jeg kombinere antibiotikaen med noen form for krem? Er det formålstjenende å øke dosen utover det legen foreskrev? I og med at soling ikke kan gjøres under bruken av preparatet, blir det uaktuelt å bruke det nå når sommermånedene begynner i mai/juni. Håper på svar og erfaringer, hilsen fortvilet gutt ;P Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Hei. Jeg har gått på Tetracyclin-kuren i et par år nå, og jeg må nok gjøre deg skuffet: det holder problemet bare borte mens man går på kuren. Stopper du, eksploderer det igjen. Dessverre. Roaccutan tar i de aller fleste tilfeller totalt knekken på akne, men er fryktelig dyrt og bør kun brukes i mer ekstreme tilfeller. Tetracyclin er et relativt mildt antibiotikum som ikke bør anvendes hvis man er utsatt for mye sol. Min erfaring tyder på at Tetracyclin kun holder akne-produksjonen på et lavt nivå, man blir altså oftest ikke totalt aknefri av Tetracyclin. Lenke til kommentar
Gjest NOIR Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Hei! Jeg er en gutt (15), har hatt acne siden 13. Har prøvd alt blant annet: Clearasil, Bio Acne, spise sunt, drikke mye vann. Desverre har ingenting virket. Derfor gikk jeg til en hudlege. Hudlegen ville at jeg skulle ta Tetracyclin ( 2 kapsler om morgen og kveld ). Han ville ikke at jeg skulle moinke dosen i det hele tatt. Det sier litt om hvor ille det er. Jeg ligner rett og slett på en tomat. Kan ikke svømme/sole meg blant folk. Det er ille nokk å se på fjeset mitt som er dekket i rødt. For ikke å snakke om skuldere, rygg og brystkasse Husk, du er ikke aleine, det er folk som har det verre Jeg skal til å ta min først dose av Tetracyclin og slik skal jeg holde på i 3 måneder. SPØRSMÅL: På pakken så står det: " TAS MED RIKELIG DRIKKE. MÅ IKKE TAS SAMTIDIG MED MELK ELLER ANNEN MAT, JERNPREPARATER ELLER SYRENØYTRALISERENDE MIDLER". Vil dette si at jeg kan ta kapslene ETTER frokost eller FØR? Vil gjerne ha svar fortest mulig. Takk Lenke til kommentar
Gjest Tetra-acro Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Ikke ta tablettene i forbindelse med et måltid. En god regel kan være (1-2 timer) før/etter måltidet. (Husk at mye matvarer kan inneholde jern som f.eks. leverpostei, noe du bør unngå å spise) Siden du skal ta pillene morgen og kveld vil jeg foreslå å gjøre dette med et tolv timers mellomrom. F.eks ta pillene kl. 09.00 om morgen og 21.00 om kvelden. Dette vil gi best effekt da preparatet er i kroppe hele tiden. Lykke til Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 En kamerat av meg brukte dette mot kviser og hadde meget god effekt så det kan nok være individuelt hvordan det virker. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Ut i fra det du beskriver så har du et problem med cystic acne. Store, vonde, dype kviser som etterlater seg pene arr om du plukker for mye på de. Jeg kjenner til den sorten der, da jeg sleit i årevis selv med det. Som sagt over, så vil antibiotikaen du går på neppe fikse problemet, bare holde det i sjakk under selve kuren. Jeg anbefaler at du leser litt om Roaccutan, da du etter min mening burde kvalifisere for det. Videre bør du skippe fastlegen din (om det er han/hun du bruker, å gå direkte til en privat hudlege. Da slipper du henvisning fra fastlegen, som kan sende deg i kø i ukesvis/månedsvis før du faktisk får treffe en hudlege. Det koster kanskje litt ekstra, men det er verdt det. Vær forberedt på mange skrekkhistorier om bivirkninger forbundet med Roaccutan hvis du googler litt på det. Jeg har selv gått en kur på 6 mnd (500 kapsler), og jeg er kjempefornøyd. Ta skrekkhistoriene med en klype salt. De fleste trenger bare én kur med Roaccutan for å fikse problemet. Det finnes selvfølgelig unntak der noen må ta både 2 og 3 kurer, men det er sjeldent. Legen kan også skrive ut bevis slik at du kan søke om refundering fra Helseøkonomiforvaltningen (www.helfo.no). De vil dekke 90% av prisen på medikamentet. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Legen kan også skrive ut bevis slik at du kan søke om refundering fra Helseøkonomiforvaltningen (www.helfo.no). De vil dekke 90% av prisen på medikamentet. Wups, beklager, det er visst nye regler fra 1. jan 2010 nå: Egenandel ved kjøp av legemidler/medisinsk utstyr på blå resept Gjeldende fra 1. januar 2010. Ved kjøp av legemidler/medisinsk utstyr på blå resept: 38 prosent av reseptbeløpet, men ikke mer enn 520,- kroner per utlevering av et kvantum svarende til tre måneders forbruk. Type Maksimal sats per utlevering Legemidler på blåresept kr. 520,- Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Jeg er under behandling med Tetracyclin Arco. Etter å ha prøvd det aller meste uten resept, det meste med resept og ikke mindre enn to turer til hudlegen forsvant aldri problemet med kviser og jeg ga en god periode opp. Sommeren kom og det mest effektive mot mine kviser har alltid vært sol. Det kan faktisk være at jeg blir kvitt absolut alle kviser etter en sydentur eller aktiv soling her hjemme kombinert med litt solarium i sommerhalvåret. Nå som høsten er på veg inn og tilgangen på sollys minker, ja så kommer problemene også tilbake. I dag gikk jeg dritlei og ringte rett til det lokale legekontoret. Fikk time samme dag og fikk altså en resept på Tetracyclin Arco. Foreløbig holder vi oss til 1 kapsel om dagen og øker dersom man ikke ser forbedringer. Skal tilbake på kontroll om noen uker, men for å være helt ærlig har jeg dårlig tro på disse kapslene. Man skal jo aldri si aldri, men jeg er møkk lei av å bli skuffet for hver pakke med kremer, salver, kapsler og fandens oldemor jeg henter på apoteket med resepter skrevet ut av en lege som bare søker opp i databasen sin eller en hudlege som holder tilbake på eventuelt roaccutan-behandling. Resultatet av det har medført ikke mindre enn 7 år med kviser og arrdannelser på bryst. Har heldigvis ikke kviser på skulderparti og bryst lenger, men det hender at det sniker seg en byll på brystet fra tid til annen. Ansiktet der i mot er det konstant en del kviser utenom de mest aktive sommermånendene. Har heldigvis også fått time hos hudlegen, men her som jeg tjenestegjør i militæret for tiden kommer bare hudlegen så og så mange ganger i løpet av året, så jeg må vente litt på den timen. Ser jeg ikke forbedringer med Tetracyclin Arco krever jeg roaccutan-behandling fra hudlegen. Bare synd de fleste hudleger krever at du er halveis oppspist av kviser før de i det hele tatt tenker på å skrive ut roaccutan Vi får krysse fingrene for den kuren jeg nettopp har begynt på nå - men som sagt har jeg heller dårlig tro på at det kommer til å fungere nevneverdig. Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Jeg har også brukt disse tablettene ganske lenge. Har sluttet med de nå fordi de fucket til bakteriefloraen i magen/tarmene, noe som gjorde at jeg måtte lete etter dass hele tiden. De fungerte i perioder. Vet ikke hva jeg skal si om de egentlig. Nå har jeg sluttet med de hvertfall, og lar bare kvisene gå over av seg selv med årene. Lenke til kommentar
olska Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Hei! Kjenner meg godt igjen i problemene dine, men jeg har vært mest plaget i ansiktet, ikke så mye på ryggen. Har et sunt kosthold, drikker MASSE vann, trener, sover lenge om nettene, tar sink-tilskudd osvosv.. Ingenting av dette virket på meg! Det er fordi plagene ikke skyldes ytre årsaker, men hormoner. Altså: Du er godt utstyrt med testosteron, det var hvertfall det legen min sa til meg! Han sa også at kosthold har liten/ingen innvirkning på kviser, men akkurat det lot jeg være å høre på, hehe :-) Jeg fikk skrevet ut Tetracyclin Arco å en krem som heter Arbela som jeg smører på et tynt lag hver kveld, og bare på en uke har jeg ikke hatt noen utbrudd, så dette har hatt god innvirkning på meg! Kanskje du kan få skrevet ut en mild roaccutane-kur, men denne kuren har sterke bivirkningen, så dersom bivirkningene blir verre enn selve problemene, så er poenget borte! Håper det blir bedre! :-) 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Olska har et meget godt poeng. Det skyldes hormonubalanse og er jo helt normalt. Det som er kjipt er hvis du får svære byllelignende kviser som lager store arr. Det var den typen kompisen min hadde og selv om kuren stoppet mye av det så er han rimelig arrete idag, nesten 23år etter at det pågikk. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 her finnes det en oversikt over ulike produkter du kan bruke mot kviser:http://www.legebloggen.no/generelt/lesersporsmal-kvisemonsteret-finnes-det-hap/ Anonym poster: a53030208add2a33b0039c40a9223901 Lenke til kommentar
ganapati Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 (endret) Krem mot kviser - https://shytobuy.no Eneste som har fungert for meg så effektiv. Endret 16. januar 2020 av ganapati Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå