innard Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 hei. jeg har et program som heter media server. det funker helt fint og sånt men det er litt irriterende å måtte skrive hele veien til programmet (f.eks /usr/bin ........... ../program.sh ) så jeg vil gjerne gjøre det slik at scriptet kan kjøre "universielt" som f.eks programmet firefox, der man kun trenger å skrive firefox i terminalen for å kjøre det. hvordan gjør vi det? Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) For å kunne kjøre scriptet med å bare taste inn navnet uten den fulle stien må stien ligge i din PATH. Denne kan du finne ut mer om ved å skrive echo $PATH i terminalen. For å legge til den gjeldende stien i din bruker sin PATH, kan du legge til disse linjene i din bashrc. PATH="$PATH:/stien/du/vil/legge/til export PATH" Din bashrc finner du i /home/<din bruker>/.bashrc NB! Det er nok best å legge til linjene i slutten av bashrc. Endret 17. april 2010 av mikeys Lenke til kommentar
innard Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 (endret) mitt bashrc: #mine definerte veier PATH="$PATH:/root/appz/pms-linux-1.10.5/PMS.sh #prøvd uten 'PMS.sh' på slutten også export PATH" så i terminalen: ~#PMS.sh bash: PMS.sh: command not found hvad nå? EDIT: fant det ut riktig syntax er export PATH=$PATH:/* Endret 17. april 2010 av innard Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 (endret) Det du legge til PATH skal bare være stien til mappen filen ligger i, og ikke en sti direkte til filen. I ditt tilfelle trenger du bare legge til /root/appz/pms-linux-1.10.5/ i PATH. Det burde holde med export PATH Endret 17. april 2010 av mikeys Lenke til kommentar
innard Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Så hvis en skriver "export PATH", så huskes stien en nåværende befinner seg i senere, for bruk i terminalen? Tror uansett jeg fikk det til nå, for programmet kjører når jeg kun skriver PMS.sh i terminalen. Yay! Takk for hjelpen mikeys Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 istedenfor å ha et tungarbeid foran deg med path hver eneste gang du skal gjøre slike ting, så kan du jo bare ln -s til /usr/bin... liker det best, jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå