mad_arab Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg har nettopp fått inn noen 2TB disker, og skal dermed kvitte meg med mine gamle 1TB/1.5TB. I tillegg har jeg liggende en haug med gamle disker på mindre størrelser. Før jeg gir bort disse eller putter de inn i gamle pc'er, vil jeg sjekke at diskene er pålitelige. Hvis noen av de har skadede sektorer, kjører jeg heller en retursak enn å ta sjansen på å bruke dem. Hva er beste måte å få sjekket et stort antall disker på? Standard disk sjekk i Windows 7 tilbyr ikke noe skriftlig sluttresultat såvidt jeg kan se og da er den jo fullstendig meningsløs? Tar imot alle tips jeg kan få til å få gjort dette på en relativt kjapp og effektiv måte. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 På Ultimate Boot CD-platen ligger det HDD-tester fra hver enkelt produsent. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Er det noen muligheter for å gjøre dette i windows? Greit nok med bootcd, hvis jeg må så gjør jeg det, men jeg foretrekker å plugge inn flest mulig disker samtidig (og kople ut optisk enhet), og scanne dem kjapt for å finne ut av hvilke som er skadet. Er det virkelig sånn at det ikke gis en standardrapport i windows som forteller om disken er fysisk skadet? Det er jo ekstremt merkelig/dårlig? Finnes det eventuelt noen windows programmer som kan scanne for meg? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Dårlege blokker kan koma av mange grunner, harddisker idag har eit reservert antall "reserve" blokker. All denne informasjon er tilgjengeleg via SMART. Ein harddisk med bittelitt skada blokker er ikkje returgrunn. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Jeg leter fremdeles etter en måte å kunne få rapportert skadede sektorer i Windows. Jeg kan ikke se noen kategori for skadede sektorer i SMART (som er enablet og jeg har gått igjennom i Everest). Er det virkelig ingen måte å få vite dette på i Windows? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Ubuntu har sin egen SMART test som gir deg verdier på skadede sektorer og annet SMART snacks. Dette kan du kjøre som boot også hvis ønskelig, uten noen form for installasjon. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Problemet med løsninger som innebærer en boot cd er at jeg får plass til en mindre disk, og at det ofte er vanskelig å vite hvilken disk det gjelder når jeg kopler til flere av samme type (hvis den ikke helt eksplisitt viser navnet (label?) jeg har satt på disken. Jeg ender kanskje opp med å måtte gjøre det på den måten men det er sykt irriterende hvis det ikke går an å få dette i windows. Jeg husker jo hvor lett det var å få rapportert dette i DOS.... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Vell med Ubuntu kan du gjenkjenne disken på serienummeret når du plugger den inn for test. Er også samme måten jeg bruker på filserveren min, der har jeg satt opp ett nummersystem basert på serienummeret på disken så det er lett å finne fram. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Med HDTune 2.55 kan jeg i hvertfall kjøre error- og health-sjekk, og eksportere resultatet, hvis jeg vil. Med en disk av gangen, riktignok. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Takk, skal se om jeg får testen den. Ellers blir det nok Ubuntu (som jeg riktignok bare har hørt bra ting om, men som burde vært unødvendig kun for dette). Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Om du kan boote fra USB så kan du kjøre Live Ubuntu derifra. Fordelen med Ubuntu er at du kan raskt bla nedover igjennom listen over SMART data og den vil gi deg en rask oppsummering om disken er OK. Velger du å vise SMART dataene så kan du se selv for eksempel hvor mange sektorer den har reallokert og hva som er grenseverdien, naturligvis blåses noen av verdiene vil Ubuntu gi deg rødt lys med pen advarsel i oppsummeringen, skremmende mye info og raskt å bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå