Gå til innhold

Beste metode for å sjekke stort antall disker for skadede sektorer?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått inn noen 2TB disker, og skal dermed kvitte meg med mine gamle 1TB/1.5TB. I tillegg har jeg liggende en haug med gamle disker på mindre størrelser. Før jeg gir bort disse eller putter de inn i gamle pc'er, vil jeg sjekke at diskene er pålitelige. Hvis noen av de har skadede sektorer, kjører jeg heller en retursak enn å ta sjansen på å bruke dem. Hva er beste måte å få sjekket et stort antall disker på? Standard disk sjekk i Windows 7 tilbyr ikke noe skriftlig sluttresultat såvidt jeg kan se og da er den jo fullstendig meningsløs? Tar imot alle tips jeg kan få til å få gjort dette på en relativt kjapp og effektiv måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Er det noen muligheter for å gjøre dette i windows? Greit nok med bootcd, hvis jeg må så gjør jeg det, men jeg foretrekker å plugge inn flest mulig disker samtidig (og kople ut optisk enhet), og scanne dem kjapt for å finne ut av hvilke som er skadet.

Er det virkelig sånn at det ikke gis en standardrapport i windows som forteller om disken er fysisk skadet? Det er jo ekstremt merkelig/dårlig? Finnes det eventuelt noen windows programmer som kan scanne for meg?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Problemet med løsninger som innebærer en boot cd er at jeg får plass til en mindre disk, og at det ofte er vanskelig å vite hvilken disk det gjelder når jeg kopler til flere av samme type (hvis den ikke helt eksplisitt viser navnet (label?) jeg har satt på disken. Jeg ender kanskje opp med å måtte gjøre det på den måten men det er sykt irriterende hvis det ikke går an å få dette i windows. Jeg husker jo hvor lett det var å få rapportert dette i DOS.... :roll:

Lenke til kommentar

Om du kan boote fra USB så kan du kjøre Live Ubuntu derifra.

Fordelen med Ubuntu er at du kan raskt bla nedover igjennom listen over SMART data og den vil gi deg en rask oppsummering om disken er OK.

Velger du å vise SMART dataene så kan du se selv for eksempel hvor mange sektorer den har reallokert og hva som er grenseverdien, naturligvis blåses noen av verdiene vil Ubuntu gi deg rødt lys med pen advarsel i oppsummeringen, skremmende mye info og raskt å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...